Hoppa till huvudinnehåll

Tidigare beväringar vittnar om farliga korsningar och korta vilotider i Dragsvik

Kasernbyggnad på Nylands Brigad.
Kasernbyggnad på Nylands Brigad. Bild: Yle/Anna Savonius Nylands brigad,Dragsvik, Raseborg,militär,Raseborg

Tidigare beväringar vid Nylands brigad säger att sikten är dålig i plankorsningen där tre beväringar omkom på torsdagen. De lyfter också fram brister i vilotider för chaufförer under sin tid i Dragsvik.

Joakim Holmström i Nykarleby och Alexander Sten i Korsholm har båda gjort sin militärtjänstgöring i Dragsvik. Plankorsningen i Raseborg där tre beväringar omkom i krocken mellan ett militärfordon och en rälsbuss är välbekant.

- Det var hemskt att höra om olyckan. Alla som varit chaufförer i Dragsvik har säkert kört i just den korsningen, säger Alexander Sten.

Båda två tjänstgjorde som chaufförer under sin tid på brigaden, Sten ryckte in 2010 och Holmström 2011. De säger att sikten är dålig i plankorsningen.

Flera farliga korsningar

Joakim Holmström säger att det på vägen mellan Syndalen och garnisonen finns flera plankorsningar. För att ta sig mellan platserna måste man korsa åtminstone en av dem.

- Plankorsningarna är farliga, de saknar både ljus och bommar. Jag lyfte fram det här för mina överordnade när jag var i Dragsvik. Men de sa att de inte kan göra något åt det, säger Holmström.

Holmström har befarat att det kan inträffa en olycka.

- Men aldrig hade jag kunnat föreställa mig att det skulle gå så här illa, säger han.

På grund av pågående krisarbete och debriefing har Yle Österbotten inte kunnat nå stabchef Jörgen Engroos för en kommentar.

Det finns omkring 2 500 plankorsningar i Finland, en stor del av dem är obevakade och saknar varningssignaler. Arbetet med att ta de farliga plankorsningarna ur bruk går för långsamt säger Trafikskyddets verkställande direktör Anna-Liisa Tarvainen.

Nu lovar kommunikationsminister Anne Berner (C) att man ska se över finansieringen för att säkra plankorsningarna.

Problematiskt med vilotider

Stabchef Jörgen Engroos säger i en tidigare intervju till Yle att man är mycket noga med vilotider.

Men både Alexander Sten och Joakim Holmström har andra erfarenheter från sin tid i Dragsvik.

- Det var sagt att vi skulle ha åtta timmar sömn innan vi satte oss bakom ratten. Men det var inte alltid så i praktiken, säger Sten.

Ibland kunde nätterna bli så korta som fyra timmar eller mindre trots att beväringarna försökte sova ordentligt. Många i Stens kompani klagade på att de var trötta och inte visste hur de skulle orka köra.

- Man ville ju vara utvilad, speciellt om man skulle köra långt, säger Sten.

Bäddad säng i arméstuga.
Bäddad säng i arméstuga. Bild: Yle/Tove Virta Nylands brigad,Dragsvik, Raseborg,Ekenäs,Västnyland,bäddad armesäng

Somnade bakom ratten

Joakim Holmström säger att han i början av sin tjänstgöring inte fick sova tillräckligt som chaufför. Holmström arbetar som chaufför i det civila och påpekar att det här strider mot regelverket både i det civila och i det militära.

- Det känns som om en del av befälet var lite "krigsgalna", de ville att det skulle vara som i ett riktigt krig. Man skulle vara igång dygnet runt, vissa klarar det men inte alla, säger Holmström.

Efter att en beväring somnat bakom ratten tog Holmström med stöd av andra beväringar upp kampen för vilotider med befälet.

Till slut gav de stamanställda med sig.

- Jag kan inte ta ansvar för en fordon fullt med beväringar och för mina medtrafikanter om jag inte sover ordentligt. Det är inte ansvarsfullt att bryta mot reglerna, säger Holmström.

Under längre körsträckor hade chauffören alltid en person bredvid sig som höll sällskap. Sten säger att sittmodulerna och bilarna är i gott skick, trots att de börjar bli gamla.

- På så sätt fungerar säkerhetstänket. Där finns det inget att anmärka på, säger Alexander Sten.

Kasarmi Dragsfärdin varuskuta
Kasarmi Dragsfärdin varuskuta Bild: Jaani Lampinen / YLE Ekenäs fångläger,Sture Lindholm,finska inbördeskriget,Dragsvik, Raseborg

Krångligt spänna fast sig

Beväringarna ska alltid spänna fast sig när de åker på flaket till militärfordon. Det finns fyrpunktsanordningar som påminner om bågarna man spänner fast sig med när man åker berg- och dalbana på nöjesfält berättar Alexander Sten.

Men det händer att beväringarna slarvar säger både Holmström och Sten.

- Vi spände fast oss så gott det gick, men vissa struntade i det för att det var krångligt. De tänkte att de ska ju ändå snart hoppa av, säger Sten.

Holmström säger att det med full stridsutrustning är svårt att spänna fast sig. Utrustningen pressar emot när man ska stänga bågen.

- Det är kolmörkt under presenningen, alla är morgontrötta och då är det lätt att bli lite arg och strunta i det, säger Holmström.

Polisen har meddelat att vid olyckstillfället i torsdags satt de som omkom i stadgeenliga sittplatser omslutna av säkerhetsbågar.

Undvika flera olyckor

Joakim Holmström säger att han ju inte vet hur saker och ting har gått till när olyckan inträffade på torsdagen. Men hans tidigare erfarenheter kom åter till ytan.

- Jag vet inte om det brustit den här gången. Men jag vill lyfta fram det de här frågorna till diskussion om det kan bidra till att man undviker flera olyckor i framtiden, säger Joakim Holmström.

Läs också