Hoppa till huvudinnehåll

Tågpassagerare varnades inte för kort perrong – "I beckmörker hoppade vi ner på banvallen"

I bilden syns fötter & ben på en man som stiger av tåget.
Karl-Johan Söderlund och hans sällskap fick inte kliva ner på en perrong. De var tvugna att hoppa ner på banvallen. (Arkivbild) I bilden syns fötter & ben på en man som stiger av tåget. Bild: Yle/ Karin Filén perrong

Perrongen vid Jorvas järnvägsstation i Kyrkslätt är kortare än en del av de tåg som stannar där. Det här ska det varnas för i tågets högtalare, men det kan gå snett.

Det var en kväll i oktober då Karl-Johan Söderlund och tre andra personer var på väg hem från ett teaterbesök. Då tåget stannade vid Jorvas station i Kyrkslätt och det var dags att stiga av, väntade en otrevlig överraskning.

– Det fanns ingen perrong där vi steg ut. I beckmörker hoppade vi ner på banvallen som består av krossten, tio till femton centimeter stora stenbitar med vassa kanter, berättar Söderlund.

Det fanns ingen perrong där vi steg ut. I beckmörker hoppade vi ner på banvallen som består av krossten, tio till femton centimeter stora stenbitar med vassa kanter― Karl-Johan Söderlund

Dörren öppnades ändå

Hur kunde det gå så här? Söderlund och hans sällskap gick i normal ordning till dörren då tåget närmade sig Jorvas.

– Vi tryckte på knappen och dörren öppnades. Ingen perrong syntes så jag försökte öppna dörren på den motsatta sidan. Den öppnades förstås inte.

Söderlund tycker att det är märkligt att en dörr som inte står vid perrongen ens går att öppna.

– Eftersom de kan styra stängningen av dörrar skulle de väl också ha kunnat se till att den här dörren inte gick att öppna.

När dörren väl öppnades var det för sent att gå till en vagn längre fram.

– Vi visste inte ens åt vilket håll vi i så fall borde ha gått. Först när man stack ut huvudet genom dörröppningen och såg sig omkring fick man en uppfattning om var perrongen låg.

Ingen förvarning

Enligt Söderlund meddelades det på tåget inte överhuvudtaget om den korta perrongen eller var passagerarna kan stiga av.

– De skulle ha kunnat meddela i högtalarna eller genom skyltning att det inte går att stiga av från vår vagn.

Ingen tågpersonal syntes heller till.

– Kontrollanter kom och kontrollerade våra biljetter men efter det såg vi dem inte. Det känns som om VR bara är mån om att få sina pengar och se till att passagerarna har betalat. Sedan behöver de uppenbarligen inte bry sig om passagerarnas intressen och behov.

Vi kunde väl inte föreställa oss att vi behöver vara utrustade med stege, ficklampa och terrängskor på vår teaterresa för att någorlunda säkert kunna stiga av tåget― Karl-Johan Söderlund

Det löste sig men missnöjet består

Söderlund och hans sällskap klarade sig ändå helskinnade ur situationen.

– Vi klarade oss ner men den äldsta av oss hade aldrig klarat sig utan vår hjälp. Ingen personal sågs till som skulle ha haft koll på oss. Tåget kunde ha börjat rulla iväg samtidigt som vi hjälpe ner varandra.

Det går inte att ta miste på Söderlunds missnöje.

– Kundorienteringen är urusel. Det här var ett konkret exempel på det.

– Vi kunde väl inte föreställa oss att vi behöver vara utrustade med stege, ficklampa och terrängskor på vår teaterresa för att någorlunda säkert kunna stiga av tåget.

Perrongen på Jorvas station är kortare än tåget. Det här leder till att tågets två till tre sista vagnar inte stannar vid perrongen― Jari Hakala, VR:s säkerhetschef.

VR medveten om den korta perrongen

På VR är man fullt medveten om att en del av tågvagnarna inte stannar vid perrongen, säger säkerhetschef Jari Hankala.

– Perrongen på Jorvas station är kortare än tåget. Det här leder till att tågets två till tre sista vagnar inte stannar vid perrongen.

”Högtalarsystemet borde ha fungerat”

Hankala säger ändå att passagerarna vanligtvis informeras om det här.

– I tågets högtalare varnas det vanligtvis för en kort perrong innan tåget stannar i Jorvas och passagerarna ombeds förflytta sig längre fram i tåget.

Den här gången hade det varningsmeddelandet tydligen inte hörts. Hankala säger att VR ska åtgärda problemet.

– Jag har bett tågets personal kontrollera högtalarsystemet.

Samtidigt poängterar han att det inte hör till biljettkontrollantens uppgift att informera om den korta perrongen.

– Det är frågan om HRT:s biljettkontrollanter. De har ingen plikt att meddela om det här. Varningen ska höras i högtalarsystemet.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen