Hoppa till huvudinnehåll

Het diskussion efter ödesdigra tågkrocken i Raseborg - många rapporterar nu om nära-på-situationer, berättar lokalpolitiker

Bild från olycksplats i Raseborg.
För exakt en vecka sen förolyckades fyra personer i en kollission mellan ett militärfordon och en rälsbuss i Raseborg. Sen dess har diskussionen gått het om säkerheten vid våra så kallade plankorsningar. Bild från olycksplats i Raseborg. Bild: Lehtikuva Raseborg,järnvägsolycka,Plankorsning

Lokalpolitikern och Skogbybon Ulf Heimberg (SDP) har räknat till sex döda i järnvägskrockar under hans trettio år i Skogby i Raseborg. Mörkertalet är också högt, säger Heimberg.

För exakt en vecka sen förolyckades fyra personer i en kollission mellan ett militärfordon och en rälsbuss i Raseborg. Sen dess har diskussionen gått het om säkerheten vid våra så kallade plankorsningar.

En av dem som ännu en gång har kastat sig in i diskussionen är ortsbon och lokalpolitikern Ulf Heimberg som redan för 17 år sedan lämnade in en fullmäktigemotion gällande säkerheten i olyckskorsningen.

En bild på Ulf Heimberg
Lokalpolitikern och Skogbybon Ulf Heimberg (SDP) räknar med sex döda i järnvägskrockar under hans trettio år i Skogby i Raseborg. Mörkertalet är också högt, säger Heimby. En bild på Ulf Heimberg Bild: Yle/Linus Mäkelä Kommunalvalet 2017,Raseborg,debatt,Västnyland,kommunalpolitiker,kommunalpolitik,Ulf Heimberg,sdp
Det har smällt 2 gånger med dödlig utgång under de snart 30 åren som jag har bott i Skogby. Plus att det har förekommit plåtkollisioner där bilarna har totalkvaddats.
― Ulf Heimberg, lokalpolitiker (SDP)

Heimberg räknar till sex döda i järnvägskrockar under hans trettio år i Skogby, Raseborg.

- Om man ser på Leksvall-Skogby-sträckan så har det smällt 2 gånger (inklusive förra veckans olycka) med dödlig utgång under de snart 30 åren som jag har bott i Skogby, säger Ulf Heimberg. Plus att det har förekommit plåtkollisioner där bilarna har totalkvaddats. Sammanlagt är det sex personer som har dött i tågkollisioner.

Under veckan har många som bor längs med Hangöbanan tagit kontakt med Heimberg och berättat om nära-på-situationer.

- Mörkertalet är garanterat högt, anser Heimberg. När en olycka händer berättar folk om situationer då olyckan har varit nära.

Mörkertalet är garanterat högt. När en olycka händer berättar folk om situationer då olyckan har varit nära.― Ulf Heimberg, lokalpolitiker (SDP)

Den bästa lösningen är naturligtvis bommar och ljus för alla plankorsningar.

- Men det är dyrt. De siffror, som Banförvaltningen och VR har presenterat, har gått lös på miljontals euro på hela den 140 km långa Hangöbanan.

- En första åtgärd kunde vara att ge föraren mera tid att se varifrån det kommer ett tåg. Det finns farthinder, stoppmärken och den så kallade ramlösningen där föraren kör genom en port. Huvudsaken är att ge föraren mera tid reagera. Men alla lösningar handlar om pengar, avslutar Heimberg.

karta över leksvall
För exakt en vecka sen förolyckades fyra personer i en kollission mellan ett militärfordon och en rälsbuss i Skogby, Raseborg. karta över leksvall olyckor,Leksvall,Skogby,Skogby, Raseborgs stad,Västnyland,Raseborg,kartor,Olycka i skogby

Obs debatt i kväll

I Obs debatt i kväll kl. 19 på Yle Fem diskuterar lokalpolitikern Ulf Heimberg (SDP) tillsammans med trafikjournalisten Bo Ingves, förra trafikministern Ole Norrback (SFP) och järnvägssäkerhetsexperten Kirsi Pajunen om plankorsningsolyckan skulle ha gått att förhindra. Debatten leds av Markus Ekholm.

Det finns farthinder, stoppmärken och den så kallade ramlösningen där föraren kör genom en port. Huvudsaken är att ge föraren mera tid reagera. Men alla lösningar handlar om pengar.― Ulf Heimberg, lokalpolitiker (SDP)

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes