Hoppa till huvudinnehåll

"Finländarna är i onödan rädda för att mista sin kultur"

programledaren Peter al Fakir
programledaren Peter al Fakir Bild: Yle/Camilla Kivivuori invandrare,dom kallar oss invandrare

Peter al Fakir är programledare för tv-serien Dom kallar oss invandrare, som för tillfället sänds på Yle Teema & Fem. Alla som är med i serien är ingalunda flyktingar utan har kommit hit av helt olika skäl. Peter vågar ställa de obekväma frågorna.

Programserien består av åtta avsnitt där personerna får berätta hur de har hamnat i Finland, hur deras liv ser ut här och vilka utmaningar de har mött.

-Jag ville göra programserien för att invandring och flyktingproblematik länge har varit på tapeten i Finland. Debatten har vuxit och vuxit kring hur man pratar om saken och tonfallet har blivit hårdare.

De svåra och plumpa frågorna måste ställas

Personerna som medverkar i tv-serien Dom kallar oss invandrare kommer från Irak, Japan, Somalia, Ghana, Frankrike, forna Sovjetunionen, USA och Bosnien.

I serien lyckas Peter få huvudpersonerna att bjuda mycket på sig själva.

- Jag ställer obekväma frågor för det är mitt jobb som journalist. Ibland är frågorna plumpa och jag är spänd över vad de kommer att svara. Men de svåra frågorna måste ställas, annars ger vi inte en chans för inflyttarna att berätta de viktiga sakerna.

Peter tar som exempel då han frågar irakiern Ahmed vad han känner då han hör retoriken från invandrarkritiska partiet Sannfinländarna.

- Jag är flykting och det är inget att vara stolt över. Jag är vad jag är och det är så mitt liv ser ut nu, säger Ahmed i sitt avsnitt.

- Vi som inte är invandrare reflekterar sällan över hur de invandrarkritiska kommentarerna känns då spetsen inte är riktad mot oss själva, funderar Peter.

Planerat och improviserat då avsnitten spelas in

Då programmen spelas in handlar det om ett möte och Peter berättar att både intervjuobjektet och han ganska snabbt glömmer bort att kamerateamet finns på plats.

Innan kameran rullar igång kommer Peter överens om vad de ska prata om. Även om miljöer och samtalsämnen är uttänkta på förhand finns det utrymme för improvisation.

- Jag håller utkik efter grejer i hemmet som de kunde prata om - en tavla, en klocka, Koranen.

Det leder till att tittaren i flera av de åtta avsnitten får se en del av det verkliga livet hos invandrarna. Som när ghanesiska Francis plötsligt efter flera år av arbetslöshet får komma med i en arbetsintervju via Skype och datorn bara vill bråka.

Eller då irakiska Ahmed plötsligt drabbas av en oerhörd saknad efter sin familj och brister ut i gråt. Då sätter sig Peter ner på asfalten bredvid honom och försöker trösta, som en kompis.

De som medverkar är ibland fundersamma över hur mycket de vågar berätta. Samtidigt förstår de att ju mer de bjuder på sig själva och berättar om sina liv, desto bättre dokumentär blir det.

Artikeln fortsätter efter bilderna.

Francis och Peter spelar trummor
Francis och Peter Francis och Peter spelar trummor Bild: Yle / Wilhelm Lindgren Redneck Productions nyfinländare,trummor,francis
Rian Mahdi och programledare Peter Al Fakir tar en selfie i det tredje avsnittet av Dom kallar oss invandrare
Rian Mahdi och Peter Rian Mahdi och programledare Peter Al Fakir tar en selfie i det tredje avsnittet av Dom kallar oss invandrare Bild: Stefan Gustafsson, Redneck productions / Yle invandring,nyfinländare,dom kallar oss invandrare
Peter och Ahmed går bortåt, Peter har sin arm över Ahmeds axel
Peter och Ahmed Peter och Ahmed går bortåt, Peter har sin arm över Ahmeds axel Bild: Yle / Wilhelm Lindgren Redneck Productions nyfinländare,trummor,ahmed alalousi

I Syrien och Tyskland finns hans egna rötter

Peter har själv rötter i Syrien men är född och uppvuxen i Sverige. Hans pappa flyttade till Sverige 1969.

- Min pappa är inte någon flykting, säger Peter. Det enda han har flytt ifrån är militärtjänstgöringen i Syrien. Syrien var ofta då i krig med Israel och någon militärtjänstgöring ville han inte göra.

En vecka efter att han anlänt till Sverige började han jobba. Han jobbade som servitör trots att han inte kunde ett enda ord svenska.

Peters mamma är svensk och hon har en tysk pappa som flydde undan nazisterna. Så från både mammas och pappas sida har Peter spår av att man flyttat från ett land till ett annat.

Peter har hela sitt liv bott i Sverige. År 2007 kom han till Finland med språkstipendium och skulle stanna här i tre månader. Det hela drog ut på tiden och han stannade här i tre år då han bland annat jobbade på Hufvudstadsladet och skrev Brita Kekkonens memoarer.

Peters namn väcker munterhet

Peter får sällan frågan av invandrare var han har sina rötter, det är mest finländare som frågar varifrån han kommit. Hans namn får däremot folk att skämta både i Norden och då han besöker Syrien.

- Under min uppväxt har folk frågat om jag är cirkusartist och sitter på spikar, och då jag åker till Syrien skrattar de också för där betyder al Fakir "den fattige mannen".

Peter berättar att han inte på senaste tiden besökt Syrien eftersom där är brinnande krig just nu. Hans pappa har kvar en lägenhet i Damaskus och Peter brukar fråga sin pappa om den ännu står kvar.

- Så nära som 50 meter ifrån har det fallit bomber men tills vidare står kvartetet kvar.

Peter har besökt Syrien tre gånger och sista gången bodde han där i fem månader.

- Jag drev omkring och försökte lära mig lite arabiska på universitetet och besökte min pappas gamla barndomskvarter. Jag gjorde riktigt en var-är-mina-rötter-resa.

Rädslan bland finländarna att mista sin kultur är helt obefogad

För Peter har det varit lärorikt att göra dokumentärserien. Han har med intresse lyssnat till hur inflyttarna tacklat det finländska samhället och vilka överlevnadsstrategier de har tagit till - om de har valt att helt assimileras eller gått åt andra hållet och gått in för att behålla sin ursprungskultur.

I början av varje avsnitt av Dom kallar oss invandrare ställer Peter frågan: Kommer Finland att förändras tack vare sina invandrare?

Peter medger att det hela är en balansgång. Finländarna tror att de förlorar sin egen kultur och är tvungna att införa sharialagar och avlägsna julskinkan från julbordet.

- Det där är bara bullshit och helt ointressant i det långa loppet. Vad är finländsk kultur i grunden? Den är också en blandning av andra kulturer, säger Peter.

Han menar att om man vill vara ett modernt samhälle och vill ta sig för på en internationell arena så är det viktigt att man har erfarenheter av andra kulturer redan i sitt hemland.

Kommentarer