Hoppa till huvudinnehåll

Ingen Movember i Finland – mustaschodlare tycker det är tråkigt

En Movember-mustasch som hängsmycke.
En Movember-mustasch som hängsmycke. Bild: Yle/Linus Hoffman Movember,mustascher,halssmycken

November betyder Movember. I november växer mustascherna igen på mer än 5 miljoner män som samlar in pengar för forskning kring prostata- och testikelcancer.

Det är i år 15 gången som Movember ordnas och i år odlas mustascher i 20 länder över hela världen.

Fast inte i Finland, för här har kampanjen de senaste åren inte samlat in tillräckligt med pengar, så Cancerstiftelsen valde att hoppa av. I stället startade man en egen kampanj.

– Det är synd. Mustaschen var precis som Rosa Bandet en synlig grej, vilket aktiverade och gav synlighet. Kampanjer som i sig bara samlar pengar in är inte lika effektfulla som Movember, säger Pohjola-Nordens generalsekreterare Michael Oksanen, som under tre år var med om kampanjen och odlade sin mustasch.Hoppa över Twitterpostning

– En ny kampanj har inte lika stor slagkraft som Movember-kampanjen har haft, så det kan nog påverka donationerna och hur stor uppmärksamhet cancerforskningen får, säger forskaren Gunilla Högnäs vid forskningscentret för prostatacancer vid Tammerfors universitet.

I Finland var Movember populärast 2013 och 2014

I Finland ordnades Movemberkampanjen åren 2010-2016. Under åren har det samlats in mer än 1 miljon euro. Med det har man finansierat informationskampanjer och forskning dels i Finland, och dels globalt.

Åren 2013 och 2014 deltog många kändisar i Movember. Bland annat deltog dåvarande kultur- och idrottsministern Paavo Arhinmäki, tennisspelaren Jarkko Nieminen, fotbollsspelaren Tim Sparv, TPS ishockeylag, finska damlandslaget i fotboll.

Tim Sparv svarar på frågor under en presskonferens.
Tim Sparvs mustasch liksom skägg började växa alltmer efter Movember. Tim Sparv svarar på frågor under en presskonferens. Bild: Jarno Kuusinen/All Over Press Tim Sparv

Genom att odla mustascher fick de uppmärksamhet och de samlade in donationer för cancerforskningen.

Egen Rädda männen-kampanj

– Men sedan avtog intresset. I fjol och året innan fick vi inte in tillräckligt med donationer med Movember-konceptet med hänsyn till hur stor insatsen var, förklarar kommunikations- och insamlingsdirektör Helena Hulkko vid Cancerstiftelsen.

Rosa bandet
Cancerstiftelsens mest synliga kampanj är Rosa Bandet. Rosa bandet penninginsamling,cancerstiftelsen

I år startade Cancerstiftelsen i stället sin egen Rädda männen-kampanj, som likaså stöder forskningen kring prostata- och testikelcancer. Enligt Hulkko har kampanjen varit lyckad så här långt.

– Cancerstiftelsen är den viktigaste finansiären av cancerforskning i Finland. Om två veckor ger vi våra årliga stipendier till cancerforskare. Det är fråga om flera miljoner euro och därför är vi tvungna att utvärdera hur stora insatser vi gör för att kunna ge så stora stipendier som möjligt, säger Hulkko.

Viktiga pengar för cancerforskningen

Många forskare och projekt har fått pengar via Movemberkampanjen, men vid utdelningen om två veckor är det de sista Movemberpengarna som delas ut.

– Det har varit mycket viktiga pengar för cancerforskningen. Det finns inte mycket pengar för forskning, så det är synd när någonting faller bort, säger professor Johanna Schleutker vid Åbo universitet.

Professor Johanna Schleutker.
Professor Johanna Schleutker. Professor Johanna Schleutker. Bild: Egentliga Finlands Sjukvårdsdistrikt Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt,professorer,johanna schleutker

Resultaten av forskningsstipendierna syns kanske inte direkt, men pengarna har haft en stor betydelse.

– Det tar lång tid att få resultat i grundforskningen, men tack vare bidragen vet vi nu mera om hur cancerceller sprids i kroppen, hur de utvecklas och hur de reagerar på olika behandlingar, säger Gunilla Högnäs.

Movemberkampanjen mycket synligare

Enligt Helena Hulkko ska Cancerstiftelsens Rädda männen-kampanj ge lika stora bidrag till cancerforskningen, men med mycket mindre åtgärder.

Problemet är bara att den globala Movemberkampanjen var så mycket synligare med sina mustascher och de kändisar som ställde upp. Då Movember startade för sju år sedan i Finland växte den snabbt.

En ansiktsmask där figuren har mustasch och glasögon.
En ansiktsmask där figuren har mustasch och glasögon. Bild: All Over Press / Piter Lenk / Alamy theft,Movember,La Moustache,Masquerade,face,Carnival,glasses,A Secret

– Nu har vi en andningspaus, men Movember är tillbaka nästa år. Vi har bara en paus för att samla krafterna, säger Jarno Salmivuori som 2010 tog initiativet till kampanjen i Finland.

– För tillfället verkar det som att vi från Cancerstiftelsen har avslutat samarbetet för flera år. Men det är inte alls omöjligt att någon annan vill samarbeta med Movember, säger Helena Hulkko.

Cancerstiftelsens egna kampanj är ett framsteg― Helena Hulkko, Cancerstiftelsen

Mustaschodlare hänger läpp

Michael Oksanen lyfter fram att Movembermustascherna syntes, och fastän de var lite skämtsamma så gjorde de att man pratade om prostatacancer.

– På det sättet är det ju inte en bra grej att den här kampanjen tog slut, säger Oksanen.

– Jag odlar en mustasch nu också, fastän det inte samlas in pengar för Movember. Senast i dag fick jag på ett kafé förklara mustaschen och varför det är viktigt att prata om cancer, säger Salmivuori.

Enligt Hulkko är Cancerstiftelsens egna kampanj ett framsteg jämfört med de senaste årens insamlingar.

– Rädda männen har redan i år samlat in mer pengar än Movember gjorde 2016 och 2015. I fjol fick vi 125 000 euro för prostatacancerforskningen från Movember, nu har vi redan samlat in 160 000 euro med Rädda männen, poängterar Hulkko.

Varje år diagnostiseras 5 000 finländska män med prostatacancer. I Finland är prostatacancer den vanligaste cancerformen bland män och numera den vanligaste cancern i hela Finland.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland