Hoppa till huvudinnehåll

Många obevakade plankorsningar i Lovisa trots att fler tåg än förr tuffar till hamnen

Obevakad plankorsning ivid Skinnarbyvägen i Lovisa
Förbi den obevakade plankorsningen vid Skinnarbyvägen åker två till fyra tåg per dag, ibland oftare. Obevakad plankorsning ivid Skinnarbyvägen i Lovisa Bild: Yle/ Hanna Othman järnvägar,godstrafik,Lovisa,Plankorsning,skinnarbyvägen

Då det går bättre för Lovisa hamn har tågens antal längs spåren ökat. De som rör sig över järnvägen måste komma ihåg att hålla upp ögonen för tågen som kör oregelbundet.

I Östnyland finns ett stort antal obevakade plankorsningar längs järnvägen mellan Lovisa hamn och Lahtis.

Tre av korsningarna i Lovisa klassas till och med som mycket farliga. Myndigheterna har värderat riskerna på en sjugradig skala där en sjua är mest riskabel.

Plankorsningarna på Skinnarbyvägen, Eskilomvägen och Påvalsbyvägen har fått en sexa eller sjua på skalan.

Järnvägsspåret går från Valkom hamn genom Skinnarby och Gislom.
Rakt spår och god sikt över åkrarna i Skinnarby. Järnvägsspåret går från Valkom hamn genom Skinnarby och Gislom. Bild: Yle/ Hanna Othman järnvägar,godstrafik,Lovisa,järnvägen till Lovisa

Plankorsningen vid Skinnarbyvägen, tio kilometer norr om Lovisa centrum, är omringad av åkrar. Sikten är god åt båda hållen.

Här finns inga bommar eller ljus som varnar för annalkande tåg. Det finns ett trafikmärke som varnar för plankorsning och ett stoppmärke.

På 1960-talet miste en person sitt liv i korsningen då bilen blev under rälsbussen.

För ett antal år sedan höll det också på att gå illa då ett tåg puffade till bakdelen på en bil, men då klarade sig bilisten utan skador.

Den obevakade plankorsningen vid Skinnarbyvägen i Lovisa
Plankorsningen i Skinnarby anses farlig. Den obevakade plankorsningen vid Skinnarbyvägen i Lovisa Bild: Yle/ Hanna Othman järnvägar,godstrafik,Lovisa,Plankorsning,trafikmärken,järnvägen till Lovisa

- Det verkar alltid vara byborna som råkar illa ut. Man blir så van och kanske likgiltig med korsningen, säger Svante Kiljander som bott nära spåret hela sitt liv.

Kör man över spåret medan man sitter i tankarna kan det bli farligt. Kiljander erkänner att han själv gjort det. Lyckligtvis har inget tåg kommit förbi just då.

- Plankorsningar fungerar om man sköter sig. Men ibland är folk ouppmärksamma och då skulle det vara bättre med bevakade korsningar, säger han.

Svante Kiljander bor intill järnvägsspåret.
Svante Kiljander. Svante Kiljander bor intill järnvägsspåret. Bild: Yle/ Hanna Othman järnvägar,godstrafik,Lovisa,svante kiljander

Om man står i plankorsningen över Skinnarbyvägen en stund får man en bild av hur trafikanterna beter sig.

En del stannar bilen och tittar åt båda hållen innan de kör vidare. Många saktar farten en smula för att sedan gasa över och så finns de som helt enkelt gasar över korsningen.

Tågen som kommer susande längs med banan är alla godståg som ska till eller från Lovisa hamn i Valkom. Det går bra för Lovisa hamn och det märks genom att tågen går oftare, och tågen är också längre.

Hamnens verkställande direktör Tiina Vepsäläinen säger att det brukar handla om ett till två tåg i dagen som åker från hamnen, vilket betyder att de åker förbi plankorsningarna två till fyra gånger.

Det är svårt att säga en precis siffra eftersom tågen går då det finns något som behöver fraktas.

Plankorsning med bommar vid Lappträskvägen.
Plankorsningen över Lappträskvägen i Lovisa har både bommar och ljus. Plankorsning med bommar vid Lappträskvägen. Bild: Yle/ Hanna Othman järnvägar,godstrafik,Lovisa,Plankorsning,lappträskvägen

Det finns inte heller några fasta tidtabeller för tågen. Den oregelbundna tågtrafiken är egentligen den värsta sortens för trafiksäkerheten. De som ofta korsar spåret är vana vid att det vanligtvis inte kommer ett tåg.

- Man borde alltid vara alert när man korsar en plankorsning, säger Vepsäläinen.

Hon är ändå tacksam för att järnvägen finns och att Trafikverket investerat i att reparera spåret under de senaste somrarna. Banan är mycket viktig för att hamnen ska klara sig i konkurrensen.

Destia-anställd granskar järnvägen till Lovisa
Destia sköter servicearbetet vid spåret. Destia-anställd granskar järnvägen till Lovisa Bild: Yle/ Hanna Othman järnvägar,godstrafik,Lovisa,Destia,Vägunderhåll,järnvägen till Lovisa

Vepsäläinen säger att säkerheten längs spåret är central, men förstår också att Trafikverket har vissa ramar inom vilken de kan göra förbättringar.

- En bra sak är att tågens hastighet på spåret mellan Lovisa hamn och Lahtis är mycket lägre än på huvudspåret, säger hon.

De som bor nära tågbanan har märkt att trafiken ökat.

Trafikmärkena är många vid plankorsningen vid Gislomvägen.
En myriad av trafikmärken vid plankorsningen över Gislomvägen. Ändå fungerar inte varningsljusen. Trafikmärkena är många vid plankorsningen vid Gislomvägen. Bild: Yle/ Hanna Othman järnvägar,godstrafik,Lovisa,Plankorsning,trafikmärken,gislomvägen

På vissa ställen finns det plankorsningar med några hundra meters mellanrum. Alla kan man inte åtgärda, men åtminstone de tätt trafikerade vägarna borde få bommar och ljus.

- Om tågen börjar gå oftare borde man absolut satsa på plankorsningarnas säkerhet, tycker Svante Kiljander.

Stoppmärke vid obevakad plankorsning i Lovisa.
Stoppmärke vid obevakad plankorsning i Lovisa. Bild: Yle/ Hanna Othman järnvägar,godstrafik,Lovisa,Plankorsning,trafikmärken,Stopp,järnvägen till Lovisa

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland