Hoppa till huvudinnehåll

Västerut från Vexala – Viktor Hertén blir proffs i USA

Han hade nästan hunnit ge upp drömmen redan, men från och med november 2017 är den i dag 31-årige Viktor Hertén professionell snowcrossförare. Jag hade en supersäsong i fjol med dubbla FM-guld och det gjorde sitt, säger Hertén till Yle Sporten.

Det vilar ett lugn över den lilla byn Vexala i Nykarleby i norra Österbotten.

Vi passerar den gamla mataffären och däckföretagaren på vår väg till slutdestinationen för dagens besök.

För vårt intervjuobjekt är slutdestinationen däremot en helt annan.

När du läser den här texten finns 31-årige Viktor Hertén redan på andra sidan Atlanten, dit han åkt för att köra snöskoter som proffs.

– Det känns bra, det är en dröm som kommer att förverkligas. Jag har velat göra det här länge och hade kanske delvis hunnit tänka att det inte blir av. Jag hade en supersäsong i fjol med dubbla FM-guld och det gjorde sitt, säger Hertén till Yle Sporten utanför garaget framför hans pappas hemgård.

Hertén tar också med sig sin hovmekaniker, Nykarlebybon Robin Holmström till USA. "En trygghetsfaktor att han nån som förstår mig till 100 procent" säger Hertén.

Fram till för ungefär en månad sedan var det också hem för Viktor Hertén och hans sambo Linn Sjöberg, som också är en framgångsrik skotercrossförare.

Numera bor paret i Monäs, där man renoverat upp ett äldre egnahemshus.

Kvar i Vexala finns garaget som varit bas för Linns och Viktors snowcross-satsning de senaste åren inom ramen för det finländska Team Loukko-stallet.

– Det tar en stund, ganska länge i ärlighetens namn, men sen kommer det igång på allvar, säger Viktor om belysningen i garaget när han tänder lamporna i den mekaniska skoterverkstaden.

Det är faktiskt lite beskrivande, det där med lamporna.

Lite som med Viktor Herténs karriär.

Sakta men säkert.

Och slutresultatet blir lysande.

Dubbla FM-guld gav drömerbjudande

För Viktor byts Monäs nu ut mot Elk River i Minnesota.

Det är nämligen där som hans nya proffsstall, Team Southside Polaris, har sin anläggning.

Det första erbjudandet från teamet att köra i ISOC-serien i USA kom redan i våras.

– Det blev en del diskussioner och sen fick jag ett helt konkret och mer detaljerat kontraktserbjudande. Funderingarna pågick nog under hela sommaren kring vad jag skulle göra och jag tror att teamet hann bli lite nervöst längs med vägen. I höst tog vi sen kontakt och konstaterade att nu är jag intresserad att prova på. Sen blev det av, säger Hertén och ler.

Flytten till USA betyder att Viktor Hertén kör för ett stall vars skotrar han aldrig tävlat på tidigare.

Under tiden vi spenderar med Viktor Hertén i hans garage i Vexala mekar han lite med de två skotrar som står i stallet.

Väl framme i USA kommer han däremot att köra med helt nya fordon, ett skotermärke han aldrig testat tidigare i skarpt läge.

Inga problem med anpassning till nytt märke

Tävlingsserien i USA omfattar åtta tävlingsveckoslut med totalt 16 deltävlingar och det hela kör igång sista helgen i november.

– Det går inte att jämföra med skotern man har hemma, det är helt andra förutsättningar och förhållanden. Jag tror att anpassningen förenklas av det faktum att jag hållit på så länge som jag gjort. Att dessutom få börja säsongen med det nya märket, nej jag tror nog inte det blir några problem, säger Hertén självsäkert.

Hertén kommer också att ställas mot en hel del bekanta medtävlare i serien i USA.

Han har bland annat en svensk stallkamrat, och i fjol vann finländaren Aki Pihlaja den serie Hertén nu ska tävla i.

– Han vann serien, så han lade ribban för vad man måste prestera. Jag vet ungefär var jag står jämfört med honom. Det är ändå en ny säsong med nya möjligheter och helt nytt märke på skotern. Det är mycket som ska stämma för att få allt att fungera, medger Hertén.

I fjol vann Viktor Hertén två FM-guld, både i snowcross och stadioncross.

Viktor Hertén har tävlat i över ett decennium och vunnit otaliga tävlingar och FM-medaljer längs med vägen.

Trots att flera säsonger varit framgångsrika längs med åren upplever han att han för tillfället är på sin högsta nivå i karriären.

– Jag tycker det känns så nu. Visst var säsongerna 2012 och 2013 bra också, men som förare har jag nog fortsatt att utvecklas och jag är i dag mer rutinerad än under tidigare år.

Så ofta som möjligt på prispallen

Att proffsdrömmen nu blir verklighet var ingen självklarhet.

Klart är att han kan konkurrera med de bästa förarna, men innan beslutet om att åka över fattades var det flera faktorer som skulle vägas in i ekvationen.

– Det civila jobbet och att vara borta från allt här hemma fick en att fundera. Man vet vad man har på hemmaplan och det har man kunnat lasta i och fara iväg och köra med. Allting blir lite osäkert nu, hur allting ska fungera.

– Vi har nyss köpt hus här hemma som också kräver uppmärksamhet och sambon Linn blir kvar, det blir en lång tid ifrån varandra, säger Hertén som i det civila tagit tjänstledigt från sitt jobb som montör.

Yle Sporten träffade Linn Sjöberg och Viktor Hertén på deras träningsbana i Vexala i februari 2015.

På måndagskvällen gick flyget för Herténs del till Stockholm varifrån färden fortsatte till New York och därifrån vidare till Minnesota.

Hertén medger att det är en pojkdröm om går i uppfyllelse.

– Det är klart att målet är att stå ofta på prispallen. Man vill vara med och kämpa i täten, då känner man säkert att man gjort ett bra jobb. Redan hela upplevelsen att få vara en del av cirkusen under ett år och uppleva det är stort, det är inte så många från Nykarleby som får den chansen. Att leva den amerikanska drömmen, skrattar Hertén.

Den första deltävlingshelgen i Pro Lite-klassen avgörs i slutet av november och säsongen sträcker sig till medlet av mars.

Trots att Hertén nu får satsa professionellt på att åka snöskoter är det inga miljonbelopp man kör för.

– Det handlar inte om gigantiska pengar, jämfört med till exempel ishockey är det småpotatis det handlar om. Man har så man klarar sig, det går att lämna jobbet under hela vintern. Sen är också en del av ersättning baserat på hur det går, med prispengar och så.

Banorna i USA är kortare än Hertén är van med i de nordiska tävlingarna. Dessutom kör man med upp till 92 dubbar på mattorna, vilket också är en rejäl förändring till vad 31-åringen är van med (bild från februari 2015).

Vi avslutar intervjun.

Viktor Hertén ställer tillbaka sina verktyg, smeker sitsen på sin gamla trotjänare när han vandrar mot dörren, släcker lampan och låser om sig.

Resan västerut från Vexala mot nya snowcrosshöjder har bara börjat.