Hoppa till huvudinnehåll

Rättvist och ändamålsenligt - Sandö väglag vill att staten tar över färjan till Öjen

Jari von Zweigbergk och Veijo Mäki i styrhytten.
Jari von Zweigbergk, t.v. och Veijo Mäki, t.h. i styrhytten. Jari von Zweigbergk och Veijo Mäki i styrhytten. Bild: Yle/Lotta Sundström personer (individer),färja,käldinge

Staten borde ta över ansvaret för färjförbindelsen mellan Käldinge och Öjen i Nagu. Det anser Sandö väglag som nu lämnar in en ansökan till NTM-centralen. Pargas stad ställer sig positiv till initiativet.

Sandöbon Jari von Zweigbergk, väglagets ordförande, ser flera orsaker till att färjan borde övergå i statlig regi. Dels handlar det om att det är krävande för väglaget att ansvara för en färja och agera arbetsgivare, dels handlar det om trafikmängder och rättvisa.

- Man kan inte mera kalla det här för en privat färja då över 50 bilar varje dag kör fram och tillbaka. I snitt, året om oberoende av veckodagen.

Ombord på färjan Öjen.
Ombord på färjan Öjen. Bild: Yle/Lotta Sundström färja,sandö

Väglaget har 98 delägare, varav 12 är fastbosatta.Trafikmängden förklaras enligt Zweigbergk av att också de som inte är fastbosatta ofta befinner sig på orten.

- Det är många stugor som inte är stugor utan villor. Folk kör ut året om och bor här fast de inte är fast bosatta på holmen.

Jämlikhet och är något som väglaget också för fram.

- När man ser på grannöarna, bland annat Högsar vars färja staten sköter om, så har vi precis lika många bosatta på holmen som de har.

Karta över Nagutrakten.
Karta över Nagutrakten. kartor,karta sandö öjen

Stort ansvar

Färjkostnaderna för Sandö väglag är i år drygt 220 000 euro. Staten stöder väglaget med 80 procent av kostnaderna, och kommunen bidrar med 10 procent. Resten står väglaget för. Enligt Zweigbergk är det ändå inte direkt frågan om bara pengar då man vill att staten tar över.

- Att driva det här kräver väldigt mycket både av personalen och styrelsen.

Färjan Öjen.
Sandö väglag hyr färja av Finferries. Färjan Öjen. Bild: Yle/Lotta Sundström färja,sandö väglag

Stigande kostnader

Om inte staten vill ta över ansvaret för färjpasset kan väglaget snart tvingas axla ännu mera ansvar för färjan.

- För en dryg månad sedan fick vi ett brev från Finferries, som äger färjan vi hyr. De säger upp avtalet vid årsskiftet och kommer att höja priserna för att det varit förlustbringande för dem.

- Det betyder att vi måste betala mera, eller ta mera ansvar. Men ingen på holmen är kunnig i maskinrummet eller kan lagstiftningen, så det blir svårt.

Ett annat orosmoment är hur länge staten kommer att betala 80 procent av utgifterna i bistånd. Det bidraget är inte lagstadgat.

- Det är så stora frågor att det nog stressar förstås. Vad händer det i framtiden? Det är de här sakerna tillsammans som gör att vi helt enkelt måste föra över det här till staten, säger Zweigbergk.

Veijo Mäki.
Veijo Mäki. Veijo Mäki. Bild: Yle/Lotta Sundström person,veijo mäki

Veijo Mäki är Sandöbo sedan 17 år, kör väglagets färja och är medlem i styrelsen. Också Mäki tycker staten borde ta över ansvaret för färjpasset.

- I rättvisans namn är det avgörande, säger Mäki.

- Det är nog ganska svårt för ett privat väglag att ta hand om en färja och vara arbetsgivare. Att ta hand om en väg förstår jag bra, men det här är nog ett stort last. Jag anser det borde vara statens uppgift.

Vad tror du om era chanser att få er ansökan beviljade?

- Det skulle kännas galet om den inte godkändes, för det här är inte en kostnadsfråga. Det här är en mycket marginell utgift för staten, men genom den skulle vi få jämlik service, så jag ser det inte som en fråga om pengar.

Också von Zweigbergk tror på väglagets chanser att få det svar de hoppas på.

- Inte skulle vi skicka in det här om vi inte skulle tro på det. Jag tror nog stenhårt på att vi kommer att få det igenom.

Flera ösamhällen i samma båt.

Flera andra väglag i trakten sitter i samma båt och har fått bud om att höjda kostnader är att vänta, ifall väglagen inte själva vill ta hand om underhållet av färjan.

Privata väglag sköter färjeförbindelserna till Haverö och Käldö-Vikom i Nagu, Sorpo i Pargas och Pettu i Salo.

Pettu
Pettu ligger i Salo, öster om Kimitoön. Pettu Bild: Google pettu

Tor Johansson, ordförande för Haverö väglag, säger att man nu överväger sina alternativ.

- Det första alternativet gäller enbart att hyra, då skulle väglaget stå för allt annat. Det är ett billigt avtal, billigare än det nuvarande, men det medför ganska stora risker.

Enligt Johansson är det högst sannolikt att väglaget inte kommer att godkänna det alternativet. Det andra förslaget innefattar en relativt hög prishöjning, berättar Johansson.

- Det är tydligen det alternativet som väglagen är tvungna att ta. Det skulle jag i alla fall tro, för det sista alternativet, med full service, är så dyrt att det blir en väldigt stor tilläggsbelastning för väglaget.

- Vi är rädda för att staten inte ställer upp med lika stort bidrag till väglag med färja som de gjort hittills, i och med att kostnaderna kommer att öka ganska mycket.

Statlig färja inte ett alternativ för Haverö

För Haverö väglag gäller det nu att välja ett hurdant avtal man vill ha. Att ansöka om att staten ska ta över ansvaret är enligt Johansson inte ett alternativ i nuläge.

Solen skiner över havet.
Flera färjor i Åboland sköts av privata väglag. Solen skiner över havet. Bild: Yle/ Nora Engström Skärgård,Skärgårdshavet,vår,miljö,naturen,Åboland,åbolands skärgård

För några år sedan rådfrågade Haverö väglag NTM-centralen gällande förslaget att staten skulle överta ansvaret för färjan.

- Då hänvisade man till ett annat väglag i kommunen där staten tagit över färjetrafiken. Kostnaderna blev då nästan tre gånger högre då färjan blev statlig.

- Så svaret från NTM-centralen då var att det finns inte en chans att de skulle ta över.

Det är klart att man gärna skulle se att staten skulle ta över, säger Johansson.

- Då skulle vi bli ganska jämställda med dem som nu betjänas av förbindelsebåtarna. Det är relativt kostsamt, speciellt för fastboende på Haverö, att ha denna färja.

Haverö enskilda väglags färja kommer in till kaj vid Prostvik.
Haveröfärjan. Haverö enskilda väglags färja kommer in till kaj vid Prostvik. Bild: Yle/Linus Hoffman Haverö (ö),väglag,privat färja

Även om stigande kostnader skapar oro har Johansson förståelse för rederiet som hyr ut färjorna.

- Faktum är väl att vi har kommit undan relativt billigt tills nu. Vi har nog i väglaget förståelse för att det finns behov för Finferries att höja.

- Det som vi försöker få är ett liknande avtal som vi har för tillfället, med ungefär samma risk och en måttlig höjning, säger Johansson.

Förhandlingar på gång

Finnferries vd Mats Rosin bekräftar att man förhandlar om avtal och prissättning, men vill inte kommentera eventuella prishöjningar i det här skedet.

Rosin säger att han känner för de privata väglagen, och att man från rederiets sida gör vad man kan för att få det att fungera.

Läs också