Hoppa till huvudinnehåll

Stort missnöje med EU:s förslag om striktare utsläppskrav för bilar

Mercedes-Benz-bilar på rad.
Mercedes-Benz-bilar på rad. bilar,Mercedes-Benz,bilindustri,Tyskland,däck (fordon)

Med trettio procent ska biltillverkarna minska på nya bilars koldioxidutsläpp från år 2021 till år 2030. Förslaget som EU-kommissionen lade fram igår får ändå en hel del kritik, såväl från bilindustrin som från miljöhåll.

Stor besvikelse bland de gröna i Tyskland. In i det sista hade man hoppats på att EU-kommissionens förslag skulle innehålla en bindande kvot för el- och hybridbilar.

De grönas Anton Hofreiter hade också önskat sig striktare och mer verklighetstrogna testmetoder och ännu klarare utsläppsgränser.

I synnerhet inom den tyska bilindustrin, som hittills inte har visat något större intresse för att utveckla elbilar och hybrider har man med stor spänning väntat på förslaget från Bryssel.

Utrikesminister vädjar för bilindustrin

Spänningen bland biltillverkarna kan ändå ha lindrats en aning av att man från politiskt håll verkar ha fått stor hjälp på vägen.

Tyska toppolitiker har nämligen stenhårt drivit den tyska bilindustrins intressen.

Till sist ska till och med utrikesminister Sigmar Gabriel ha vänt sig direkt till EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker med en vädjan om att ta bilindustrins intressen i beaktande.

Ett tilltag som nu kritiseras av Gabriels partikamrat, miljöminister Barbara Hendricks.

”Enorma utmaningar”

Att bilindustrin nu slapp elbilskvoten och en utsläppsminskning på upp till 60 procent, vilket miljöorganisationer hade krävt, ska ändå inte bero på det intensiva tyska lobbandet.

EU:s miljökommissionär Miguel Arias Canete säger att lobbandet självklart hör till saken, men att kommissionen har haft full frihet att slå fast hur förslaget ska se ut.

Från miljölobbyn i Bryssel heter det i alla fall att bilindustrin nu kommer lätt undan.

Det enda som egentligen krävs är att vidareutveckla redan befintlig teknik.

En helt annan syn på saken har man vid förbundet för den tyska bilindustrin VDA.

Här talar man i stället om de enorma utmaningar som de planerade utsläppsminskningarna kommer att leda till.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes