Hoppa till huvudinnehåll

8 000 kilometer på räls – nya godståg mellan Finland och Kina ska gynna ekonomin

Människor och ett tåg på invigningen av godtågförbindelsen mellan Kouvola och Xi'an.
Invigningen av godstågsförbindelsen mellan Kouvola och Xi'an. Människor och ett tåg på invigningen av godtågförbindelsen mellan Kouvola och Xi'an. Bild: Yle/Pyry Sarkiola tåg,tågtrafik,godstrafik,Godståg,Kouvola,Kina,Xi'an

En ny tågförbindelse mellan den finländska och den kinesiska marknaden öppnades i dag. Resan med containertåget från Kouvola till Xi'an i Kina tar tio dagar.

Klockan 11.03 var det dags för avfärd. Det 800 meter långa tåget tuffade i väg med bland annat virke, arbetskläder, fartygsdelar och varor för maskinindustrin.

Vägen är 8 000 kilometer lång, och resan från Kouvola till Xi’an i Kina tar tio dagar.

Rutten sköts av Kazakstans järnvägars fraktbolag KTZ Express.

Tåget går från Finland via S:t Petersburg och Moskva i Ryssland till Kazakstan.

Finland, Ryssland och Kazakstan har samma spårvidd så resan borde förlöpa smidigt.

När tåget når Kazakstans östgräns lastas containrarna om på tåg med kinesisk spårvidd. Det här ska gå på ungefär en timme.

Vitamininjektion för Kouvola

I Kouvola hoppas man att den nya tågförbindelsen ska ge regionen ett ekonomiskt uppsving. Staden vill bli en knutpunkt för godstrafiken mellan Asien och Europa.

- Att den här tågförbindelsen har öppnats är en vitamininjektion för Kouvola. Den har stor betydelse också för nordiska företag, eftersom transportavstånden till Kina blir kortare, säger Jari Grönlund, operativ ledare för Unytrade, KTZ:s representant i Norden.

Person klättrar in i ett tåglok.
Person klättrar in i ett tåglok. Bild: Handout/Tarja Hurtta tåg,tågtrafik,godstrafik,Godståg,Kouvola,Kina,Xi'an

Hittills har nordiska företag främst fått ty sig till tågförbindelser via Centraleuropa.

Nu har de ett nytt alternativ, även om Grönlund tror att fraktkostnaderna med fartyg från Sverige till Finland kan bli ett hinder på vägen.

Snabbare än fartyg och billigare än flyg

Fördelarna för tåget mellan Kouvola och Xi’an är att det är snabbare än fartyg och billigare än flyg.

Å andra sidan får tåget svårt att priskonkurrera med fartygsfrakt.

Människor och ett tåg vid invigningen av godtågförbindelsen mellan Kouvola och Xi'an.
Människor och ett tåg vid invigningen av godtågförbindelsen mellan Kouvola och Xi'an. Bild: Yle/Pyry Sarkiola tågtrafik,Kouvola,Kina,godstrafik,Godståg

Men tågtrafiken har en konkurrensfördel i och med att den får stöd av den kinesiska staten.

Det är nämligen inte bara Kouvola som har drömmar om guld och gröna skogar i och med tågförbindelsen.

Kina vill bygga en ny ”sidenväg”, en handelsväg till och från Europa. Järnvägen är en del av den planen, bland ett femtiotal andra järnvägsprojekt.

Möjlighet att lägga till avgångar

Under den första avfärden från Kouvola fanns en hel del inbjudna gäster på plats. Riktigt lika festligt blir det inte under de framtida avgångarna.

Nästa tåg ska starta mot Xi’an i slutet av november, och då finns det bland annat elektronik i containrarna.

Under slutet av året finns ytterligare fem tåg inbokade, och efter årsskiftet blir det avgång en gång i veckan.

Om tågförbindelsen blir den framgång man hoppas på i Kouvola, så finns det en möjlighet att lägga till flera avgångar senare.

Tåg med rosett tack vare festligheter.
Tåg med rosett tack vare festligheter. Bild: Handout/Tarja Hurtta tåg,tågtrafik,godstrafik,Godståg,Kouvola,Kina,Xi'an

Texten baserar sig på artikeln Ensimmäinen tavarajuna lähti Kouvolasta Kiinaan – historiallisella ensimatkalla mittaa 8 000 kilometriä av Petri Niemi/Yle Uutiset.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes