Hoppa till huvudinnehåll

Många kritiserar bankerna - men få byter verkligen bank

En spargris står bakom små högar av euromynt.
Många finländare har än i dag samma bank som de haft sedan de fick bankens spargris som barn. En spargris står bakom små högar av euromynt. Bild: Mostphotos/Tatiana Epifanova Spargris,sparande,ekonomi,ekonomisk tillväxt,euro,Mynt,grisar,finansväsen,Finans,förmögenhet,pengar

Bankkunderna klagar på långa köer, glest kontorsnätverk, dålig kundtjänst och till och med skatteparadiskopplingar. Men byter bank, det gör de inte. Det skulle kanske vara lättare om man fick behålla sitt gamla kontonummer vid byte, säger Konsumentverket.

Bankkontoren har i tur och ordning utsatts för stark kritik av sina konsumenter, än för kopplingar till skatteparadisoch än för glest kontorsnätverk, långa köer eller höga kundavgifter.

Om många är missnöjda borde ju mängden kunder som byter bank också vara hög. Eller?

Nej. Bara omkring fem procent av finländarna byter bank årligen, uppskattar branschorganisationen Finans Finland.

Inkeri Tolvanen, ledande expert hos Finans Finland, berättar att undersökningar gång på gång visar samma sak: väldigt få finländare tar verkligen steget och byter bank.

- Det är låga avgifter för kunderna i Finland jämfört med i resten av Europa, och det är också vanligt att man är kund i flera banker samtidigt.

Tips för dig som ska byta bank

När du byter bank ska din nya bank enligt lagen hjälpa dig med kontoärenden som att meddela lönekontor och flytta automatiska betalningar.

Finansbranschens centralförbund Finans Finland har sammanställt en lista (pdf) som är tänkt att hjälpa dig vid bankbyte.

1. Öppna kontot i den nya banken du valt. Förhandla med banken om tjänsten och bekanta dig med villkoren och kostnaderna som hör till betalkontot.

2. Meddela om ditt nya kontonummer. Din nya bank kan sköta förflyttningen av alla betalningar och inbetalningar bara du fyller i en fullmaktsblankett för det här. Sedan kontaktar den nya banken din gamla bank för att ta reda på vilka som behöver få veta om ditt nya kontonummer. Banken meddelar sedan inbetalare (till exempel FPA och lönekontoret) och flyttar över dina e-fakturor och direktdebiteringar (till exempel kommunen, elbolaget). Den gamla banken är skyldig att ge den nya banken de kontouppgifter den behöver senast inom fem bankdagar.

3. Avsluta kontot. Du kan be den nya banken att också avsluta ditt gamla konto, när det väl är dags. Hur lång tid det tar för alla berörda att ta i bruk det nya kontot varierar, så det kan löna sig att hålla det gamla kontot öppet en tid och se till att där finns pengar för eventuella automatiska betalningar.

OBS! Bankens skyldighet att hjälpa med flytten gäller betalkontot och inte till exempel bostadslån, försäkringar, placeringsfonder och så vidare.

Du kan förstås också meddela om ditt nya kontonummer samt flytta alla räkningar själv. Många erbjuder möjligheten att meddela om nytt konto via nätet: det här gäller till exempel pensionsutbetalare, FPA, Skatteverket. De nya e-fakturorna kan du göra upp kontrakt om i din nya nätbank.

Samma uppfattning har Konsumentverket, det är inte väldigt ofta någon kund hör av sig till dem angående bankbyte. Men där påpekar Paula Hannula att det inte är helt lätt att byta bank heller.

- Mest avgörande för de flesta är säkert bostadslånet, säger Hannula.

Och så är det sällan så att man har bara ett betalkonto hos en bank, utan man har kanske också bostadslån, fondbesparingar och försäkringar. Och samma typ av tjänster kan ha väldigt olika prissättning hos olika banker.

- Det är svårt att jämföra kundavgifterna när det är så många olika saker som ingår i tjänsterna, säger Hannula.

- Många är dessutom uppvuxna med en viss bank, redan från det att de har fått bankens spargris som barn.

Vad erbjuder bankerna sina blivande kunder?

Bankerna själva då - hur aktivt söker de ens nya kunder, vilka kunder vill de ha och vad erbjuder de för lockbeten för dem som söker?

En titt på kundrekryteringsannonserna hos de vanligaste bankerna i Finland visar att trumfkorten som lyfts fram åtminstone inte handlar om att man undviker skatteparadis eller har korta köer i sitt kontor. En del lyfter fram till exempel mobila tjänster men de flesta gör reklam för att de helt enkelt erbjuder väldigt många olika typer av tjänster.

Så här försöker bankerna locka dig att bli kund

AKTIA (påståenden under fliken “Privatkunder -> Bli kund”)
“Hos oss får du det som alla andra lovar” . “Finlands snabbaste kundservice” “De mest kunniga kundrådgivarna” “Snabbt lånebeslut” “Beaktansvärda kundförmåner” “Stöd till lokala föreningar”

NORDEA (rubriker under fliken “Privatkunder -> Bli kund”)
“Ta-daa, Apple Pay är här” “Betala från mobil till mobil säkert” “Telefon och betalinstrument i ett” “Tiderna förändras, det gör även bankkoderna” “Bli kund på nätet” “Var med och utveckla vår nya mobilbank”

OP (rubriker under Privatkunder)
“Rösta så blir din röst hörd” (OP:s fullmäktigeval), “Det är enkelt att ha ett nätmöte, byt kontorsbesöket mot din egen soffa” “Vår nya trafikförsäkning kan nu tecknas” “OP Private - solid och ansvarsfull kapitalförvaltning” “Ägarkund - fondförmånen är för dig” “Hitta ditt frivilligarbete” (OP vill donera) “Håll dataskyddet i skick”

SPARBANKEN (under länken “Bli kund hos Sparbanken”)
91% av våra kunder säger att vår personal har en utmärkt serviceattityd. Bli banklycklig i Sparbanken. Lista på alla olika sätt man kan ta kontakt, citat av nöjda kunder, konkreta råd för hur man tar kontakt och byter.

DANSKE BANK
under länken “Bli kund hos oss” inget mer än så: Som Danske Banks kund uträttar du dina ärenden tryggt med bankkoder i webbanken. Som identifierad kund i webbanken kan du tryggt göra adressändringar, lämna in uppdrag, beställningar eller begäran om utredningar.
under länken “Privatkunder”
Mobila lösningar - med mobilapplikationerna kommer du snabbt till banken
Klar med en gång - du får med en gång tillgång till alla lösningar du behöver
Bekanta dig med våra lösningar för sparande

POP (under länken Privatkunder -> bli kund hos PopBanken)
“En bank för människor” För oss är berättelsen om banken i själva verket alltid en berättelse om människor. Utan våra kunder finns vi inte. “Dokumenterat de nöjdaste kunderna” , “Nära och trygg”, “En adress som täcker allt”

HANDELSBANKEN (under länken Bli kund -> Privatkunder)
“Vi har respekt för pengar, i synnerhet dina”
I nätbanken och mobilbanken är det lätt att sköta de dagliga bankärendena. Om du i alla fall har frågor och vill diskutera din ekonomi och dina banktjänster, så får du hjälp på våra kontor.
“Handelsbanken har nöjda kunder”, “Bolån i Handelsbanken” “Varför inte använda mobilbanken?”

ÅLANDSBANKEN:
“Vi går vår egen väg” Som kund hos Ålandsbanken får du hjälp med skräddarsydda råd och en sund helhetslösning för din ekonomi.
På en marknad där många talar om skräddarsydda lösningar är vårt agerande något annorlunda. Det innebär att vi lyssnar innan vi talar, att vi frågar innan vi svarar och att vi inte bara förstår utan även känner för både den uppgift och det förtroende vi får.
Hur ser din situation ut idag? Vilka är dina behov, dina ambitioner och drömmar? En korrekt analys av din nutid är en förutsättning för samsyn kring vägen till framtida mål. Det är en viktig del i vår arbetsmetod, så är även hårt arbete, erfarenhet och förmågan att finna nya vägar.
Också en video stort upplyft: Får du korrekt skatterådgivning på din bank?

S-PANKKI:
Fliken “Bli kund” på svenska möts av felmeddelandet “404 Sidan hittades inte” men tittar vi på finska:
Vähän enemmän kuin pankilta odotit
Tervetuloa täyden palvelun S-Pankkiin: Tiesitkö, että suomalaisista noin 54 % on jo asiakkaitamme?
S-Etukortin käyttäjille maksuttomat palvelut
Asioi kanssamme missä ja milloin vain sinulle parhaiten sopii
Meiltä saat kaikki tarvitsemasi pankkipalvelut kilpailukykyiseen hintaan

Ska bli lättare att byta

Att förhandla om sitt lån eller sina övriga affärer kan vara ett stort steg. Men också vanliga kontoavgifter kan löna sig att se över: Är man inte premiumkund kan redan månadsavgifterna innebära stora summor per månad som ska betalas.

Enligt en ny lag som härstammar från ett EU-direktiv ska bankerna ändå från och med i år hjälpa till när kunden vill byta bankkonto. Den nya banken har en skyldighet att hjälpa med att meddela om kontonumret åt dem det gäller, vilket ändå är en start.

Förslag: behåll kontonumret vid byte, precis som med telefonnummer

Enligt det nya kontodirektivet ska kunder årligen få en genomgång av vad deras kundavgifter består av, och det ska snart också finnas en offentlig nättjänst som jämför priserna på kundavgifterna som olika banker i landet uppbär.

- Vi har goda erfarenheter av en sådan jämförelse när det gäller elpriserna, säger Hannula.

Ett förslag som också har diskuterats är att låta kunden behålla sitt kontonummer vid bankbyte.

- Precis som man behåller sitt telefonnummer vid operatörsbyte alltså, säger Hannula.

- Men något sådant konkret förslag finns inte ännu, Finland väntar på ett beslut om det på EU-nivå.

Läs mera:

Företag betalar allt mer för att sätta in kontanter på sitt eget konto – Aktias priser stiger i december

Företagaren Tom Svarvars i Malax är arg. Han byter bank när Aktia höjer avgifterna och förlänger tiden innan företagare får sina kontanter in på bankkontot. Samtidigt som stora banker tar höga avgifter för kontanthanteringen klarar lilla Kvevlax sparbank av att hantera kontanter gratis.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes