Hoppa till huvudinnehåll

Helsingforspolisen hårdbevakar trafiken ett halvår framöver - med hjälp av Twitter ska trafikbeteendet bli bättre

Bil kör på gata där hastighetsbegränsningen är 40 km/h.
Bil kör på gata där hastighetsbegränsningen är 40 km/h. Bild: Henrietta Hassinen / Yle hastighetsbegränsning,hastighetsbegränsningar,fortkörning,nopeusvalvonta,körhastighet,trafik,vägtrafik,olyckor,trafikolyckor,personbilar

Helsingforspolisen intensifierar övervakningen av trafiken i ett halvt års tid. Antalet poliser som övervakar trafiken ökar med tio personer, vilket betyder tusen timmar mera övervakning per månad.

De som struntar i trafikreglerna löper alltså större risk för att åka fast.

Kampanjen inleds måndag den 13 november och pågår fram till slutet av april.

Det finns en beställning på ökad övervakning, förklarar Jarkko Lehtinen som är chef för trafikövervakningen i Helsingfors

- Vi får upp till tio tips per dag om ställen som borde övervakas. Det gäller ofta cykling, bilister som struntar i rödljus och övergångar för fotgängare, säger Lehtinen.

Polisen twittrar om kampanjen för att dämpa fartdårarna

Polisen tar sociala medier till hjälp för att ändra trafikbeteendet.

Den nya trafikövervakningsgruppen på tio personer berättar om var de rör sig och vilken sorts trafikövervakning de fokuserar på #LiikennePro på Twitter.

Polis i gul väst dirigerar trafiken.
Polis dirigerar trafiken i en korsning. Polis i gul väst dirigerar trafiken. Bild: Mika Kanerva polisen,poliser,trafik,korsningar (plats),Trafikpolis,dirigera trafik

- Vi vill se om man kan utnyttja sociala medier i trafikövervakningen. Det är intressant att följa med om det har någon effekt på körbeteendet när vi på förhand informerar om övervakningen, säger Lehtinen.

Meningen är alltså inte att bötfälla så många som möjligt utan att få människor att följa reglerna.

När bilister, cyklister och fotgängare känner till att det pågår effektiverad övervakning skärper folk sig - åtminstone för stunden.

Man vet inte hur länge effekten håller i sig, men Lehtinen hoppas att synlighet på sociala medier gör att de som rör sig i trafiken blir bättre på att följa reglerna också i de områden som inte just då hårdbevakas av polisen.

Han använder de så kallade plåtpoliserna längs Ring I som exempel. Efter att hastighetskameror installerade längs den livligt trafikerade ringvägen har hastigheterna sjunkit betydligt.

Tipsen strömmar in om problem i trafiken

Många verkar välkomna den intensifierade övervakningen.

Under det första dygnet efter att polisen berättade om kampanjen strömmade det in flera hundra nya förslag på var mera övervakning behövs.

Rusningstrafik i Helsingfors.
Rusningstrafik i Helsingfors. Bild: YLE/Tobias Silvander helsingfors

- Det är ändå inget större fel på trafikkulturen i Helsingfors, också om den naturligtvis kan bli bättre, menar Lehtinen.

Orsaken till att den intensifierade trafikövervakningen lanseras nu handlar mest om polisens resurser.

Vintern är en lugnare period för dem som är ute på fältet och därför var det möjligt att tillfälligt flytta flera poliser till trafikövervakningen, förklarar Lehtinen.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen