Hoppa till huvudinnehåll

Tv-serien Myrskyn jälkeen – tv-panelen fattar ingenting

Myrskyn jälkeen -sarja. Kuvassa vasemmalta: Gunnar Sonck (Allu Tuppurainen), Jarkko Larsson (Mikko Roiha), Rauni Kolehmainen (Kaarina Hazard), Kimmo Oinonen (Aimo Räsänen), Kai Saarela (Henry Hanikka) ja Tuija Åström (Anna-Elina Lyytikäinen).
Vad är detta? Myrskyn jälkeen -sarja. Kuvassa vasemmalta: Gunnar Sonck (Allu Tuppurainen), Jarkko Larsson (Mikko Roiha), Rauni Kolehmainen (Kaarina Hazard), Kimmo Oinonen (Aimo Räsänen), Kai Saarela (Henry Hanikka) ja Tuija Åström (Anna-Elina Lyytikäinen). Bild: Yle Kuvapalvelu.

Myrskyn jälkeen är en tv-serie som delar publiken. Det finns de som säger klassiker, mästerverk och det bästa i finsk tv någonsin. Och de som säger vad sjutton har jag just sett?

Myrskyn jälkeen är en tredelad serie som handlar om ett framtida Finland där Tuula-stormen dragit fram och orsakat kaos. Serien börjar sex månader efter stormen och återuppbyggandet har ännu inte kommit igång. Det är fortfarande rörigt, underligt och förvirrande.

Och nu börjar också den finska mannen bete sig konstigt och uttrycka känslor.

Serien är skriven av Kaarina Hazard och Leea Klemola och det är även Klemola som står för regin och Hazard spelar en av huvudrollerna.

Att förklara vad serien handlar om är krångligt tycker tv-panelen med Silja Sahlgren-Fodstad och Janne Karinkanta. För som Janne påpekar är det här är en sån serie, att genast då man ser den blir man nyfiken på vad andra människor tycker om den.

- För den öppnar sig inte för mig.

Silja Sahlgren-Fodstad igen vill ha extra lön för sveda och värk för att ta sig igenom serien.

Näyttelijät Antti Holma ja Anna-Elina Lyytikäinen sarjassa Myrskyn jälkeen. Kohtaus suorasta tv-haastattelusta.
Polischefen Marjamaa (Antti Holma) ger en intervju för Tuija Åström (Anna-Elina Lyytikäinen) och snart kommer det hela att spåra ut. Näyttelijät Antti Holma ja Anna-Elina Lyytikäinen sarjassa Myrskyn jälkeen. Kohtaus suorasta tv-haastattelusta. After the Storm,Antti Holma,Stora Smedjan,Anna-Elina Lyytikäinen

Myrskyn jälkeen är absurd

Om man försöker förenkla kan man säga att serien handlar om en grupp ordningspoliser i Helsingfors som har det extra jobbigt då deras högkvarter blivit vattenskadat och de tvingats flytta in i Yles utrymme i Böle.

De har en chef som är frånvarande och i egna världar och de försöker upprätthålla ordning i ett känslostyrt samhälle.

Men serien handlar också om media och speciellt förhållandet mellan polisväsendet och media. I serien finns ett filmteam från Yle som försöker spela in en serie om polisens arbete och vardag.

Producenten är krävande och väldigt irriterad över att bli hindrad i arbetet av motvilliga poliser.

Och så handlar Myrskyn jälkeen om känslor och sex. De känslor som sex väcker och det kaos som kan följa i dess spår.

Rauni Kolehmainen (Kaarina Hazard) och Jarkko Larsson (Mikko Roihaä) står bredvid varandra i polisuniform.
Rauni (Kaarina Hazard) och Jarkko Larsson (Mikko Roiha) funderar hur de skall lösa det hela. Rauni Kolehmainen (Kaarina Hazard) och Jarkko Larsson (Mikko Roihaä) står bredvid varandra i polisuniform. Bild: Yle After the Storm,Kaarina Hazard,Mikko Roiha

I huvudrollen ser vi ordningspolisen Rauni Kolehmainen (Kaarina Hazard) som in i det längsta försöker upprätthålla lag och ordning. Som ser män bryta samman utan att förstå vad som händer. Det hon förstår är att hennes jobb är att förutse männens känslor, för det är männens känslor som förorsakar oreda i världen.
Näyttelijä Kaarina Hazard poliisin univormussa katsoen toista ihmistä silmiin.
Nej, det här är inte lätt att förstå. Näyttelijä Kaarina Hazard poliisin univormussa katsoen toista ihmistä silmiin. Kaarina Hazard,After the Storm

En tankeväckande serie, eller?

Efter det första avsnittet hade jag lite öppna frågetecken, vilken riktning skall det ta. Andra avsnittet blev riktigt jobbigt och i det tredje hade jag tappat intresset för det hela, säger Silja.

Janne har läst recensioner och intervjuer med Klemola och Hazard och är förvånad då många anser att serien är ett mästerverk och det bästa som hänt finsk tv. För han ser helt enkelt inte det som andra påstår att finns där, han är helt enkelt inte övertygad om seriens briljans.

- För min del handlar det om så fruktansvärt många finska klichéer som man drar till sin spets, fortsätter Silja. Varför älskar man att göra allt så fult och motbjudande som möjligt? Och varför har man en dialog som till 1/3 består av svordomar. Varför skall det vara så groteskt och absurdt?

Hon kom att tänka på ett ”Turkka-berättande” där man skriker, härjar och dreglar. Och säger att det är också många som ser paralleller till Jouko Turkkas tv-serie Kiimaiset poliisit från 1993. Hela serien Kiimaiset poliisit eller De brunstiga poliserna hittar du också här.

Näyttelijät Merja Larivaara (roolinimi Marita) ja Taisto Reimaluoto (roolinimi Oiva).
Marita (Merja Larivaara) och Oiva (Taisto Reimaluoto)är två av huvudpersonerna i serien Kiimaiset poliisit. Näyttelijät Merja Larivaara (roolinimi Marita) ja Taisto Reimaluoto (roolinimi Oiva). Bild: Yle/Antero Tenhunen Yle Arkivet

Manuförfattarna Kaarina Hazard och Leea Klemola har i olika intervjuer sagt att Myrskyn jälkeen är en serie om den finska mannens känsloliv. Att det inte är en dystopi utan en utopi och kanske en fantasi.

Att de med serien vill hedra den köttsliga kärleken och skildra sex som en farlig naturkraft och inte bara som någon trevlig förnöjelse.

Vidare har de sagt att man kan se polisen som en metafor för den finska kvinnan. Alltså en person som måste stänga av sina känslor för att kunna utföra sitt jobb, som har ett offentligt yrke, utför ett socialt arbete och tvingas klara av och reda ut komplicerade saker.

- Allt det här låter jättebra när de berättar det, säger Janne, men det förmedlas inte i serien.

Vad är det för en serie?

Att det är svårt att säga vad Myrskyn jälkeen är för en serie eller vilken genre den hör till ser Silja också som ett tecken på att serien är otydlig och inte riktigt lyckas förmedla det den vill / försöker berätta.

För man kan inte kalla Myrskyn jälkeen för en polisserie. Den handlar om ordningspoliser och inte detektiver eller kriminalpoliser. Man kanske kan se det hela som mediekritik, för den biten fungerar på två plan och har en komisk twist, fortsätter Silja.

- Jag har alltså inget emot att serier är svåra och absurda men det måste göras på ett bra sätt.

Men om det är en serie om den finska mannens känsloliv varför är det då alltid en så svår sak att skildra i Finland? När vi skall uttrycka känslor handlar det om att svära och skrika.

- Det här blir tröttsamt, säger Silja, det verkar som om vi är lite trubbiga i att handskas med att skildra känslor.


Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje