Hoppa till huvudinnehåll

HBL: Peter Vesterbacka vill ha tunnel till Tallinn redan under 2020-talet

Bild på hustak i Tallin.
Linjen mellan Tallinn och Helsingfors skulle trafikeras med snabbtåg som kör 350 kilometer i timmen Bild på hustak i Tallin. Bild: Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press Tallinn,Estland

Peter Vesterbacka har stora planer för tunnelförbindelsen till Tallinn. Han säger till Hufvudstadsbladet att byggandet ska inledas redan nästa år och att tunneln ska vara klar på fem år.

Vesterbacka är mest känd som spelbolaget Rovios ansikte utåt. Sommaren 2016 lämnade han Rovio och nu är han med i otaliga nya projekt.

Tunnel till Tallinn på fem år

Med pengar och teknik från Kina vill Vesterbacka få järnvägstunneln klar på fem år efter att arbetet inleds, och arbetet vill han att inleds nästa år.

– Tekniskt är det inga problem. Det går att bygga på fem år. Vi talar om en tunnel som är färdig på 2020-talet och inte 2030-talet, säger Vesterbacka till HBL.

– Ännu har vi inte stött på några oöverstigliga problem.

peter vesterbacka kova talous ohjelmassa
Peter Vesterbacka har jobbat som affärsutvecklare på Rovio men är numera varumärkesdirektör på spelföretaget Lightneer. peter vesterbacka kova talous ohjelmassa Bild: YLE/Mikko Ahmajärvi Peter Vesterbacka

För borrningen kommer att behövas tolv tunnelborrmaskiner som kostar 30 miljoner euro styck. Vesterbacka har som vision att efter projektet grunda en "tunnelfabrik" som resten av Europa och världen kan utnyttja.

Maskinerna beställs från Kina.

– Kina genomför stora infrastruktursatsningar överallt i världen, så det är inget konstigt med att man är intresserad av att bygga också här.

För att bli klara på fem år är planen att borra från sex riktningar samtidigt. Det ska borras två tunnlar som är 17 meter i diameter.

– Det är större än vad som behövs, men det görs för eventuella framtida behov, förklarar han till HBL.

Fyra stationer

Tunneln ska ha fyra stationer: Tallinn, en konstgjord ö vid Helsingfors kassun, Kägelviken-Otnäs och Helsingfors-Vanda flygplats.

– Med tunneln vill vi visa att Finland inte är en ö, utan att vi är kopplade till Europa. I motsatt riktning blir Helsingfors flygplats Tallinbornas flygplats. Det är viktigt att ha förbindelse till flygplatsen.

Helsingfors-Vanda flygplats drivs av Finavia.
Helsingfors-Vanda flygplats drivs av Finavia. Bild: All Over Press Helsingfors-Vanda flygplats,Finavia

Kring varje station planeras det nya stadsdelar för 50 000 invånare.

Vesterback tror att intresset för biltrafik i framtiden kommer att minska och därför planeras ingen biltunnel.

Till Tallinn på 20 minuter och 50 euro

Tunneln beräknas kosta 15 miljarder euro.

Vesterbacka är inte ute efter skattepengar.

– Det är ett helt privat projekt, vi är inte ute efter pengar från staten eller EU. Vi försöker optimera allt för att vara så snabba som möjligt, vilket också är ett sätt att spara pengar.

Enligt Vesterback skulle Tunneln betala sig tillbaka på 37 år om biljettpriset i snitt skulle vara 50 euro. Restiden skulle bli kring 20 minuter.

– Linjen skulle trafikeras med snabbtåg som kör 350 kilometer i timmen. En teknik som redan finns i Kina och Japan, således är det ingen teknologirisk.

Vesterbacka poängterar att inget gällande finansieringen är klart före man har namnen på pappren. Han säger ändå att inställningarna till projektet har blivit betydligt mer positiva under det senaste året.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes