Hoppa till huvudinnehåll

Minns du Stanna i tid-kampanjen? Trafiksäkerheten har blivit bättre: "Märktes att bilister började stanna för röda ljus"

Mikael Kokkola visar upp ett klistermärke från kampanjen Stanna i tid.
Mikael Kokkola och det kännspaka klistermärket. Mikael Kokkola visar upp ett klistermärke från kampanjen Stanna i tid. Bild: Yle / Ted Urho trafiksäkerhet,stanna i tid

En tragisk bilolycka med dödlig utgång i Helsingfors blev upptrappningen till den massiva trafiksäkerhetskampanjen Stanna i tid år 2002. Sedan dess har trafikskyddet förbättrats, men mycket finns ännu kvar att göra.

- Det var en samling Munksnäsföräldrar som reagerade på det tragiska dödsfallet genom att ordna en demonstration vid Hoplaksvägen, minns Mikael Kokkola, som på den tiden jobbade som programledare vid Radio Vega Mellannyland.

Han minns ännu själv demonstrationen.

- Föräldrarna stod med plakat i händerna där det stod Stanna i tid och polisen var på plats. Ändå var det många bilister som körde mot rött.

Spindeln i nätet

- Jag hade lite kontakter till Trafikskyddet och med hjälp av Radio Vegas ledning så fick vi hop medel till en kampanjstart och cirka 20 000 klistermärken, berättar Mikael Kokkola.

Klistermärket med den röda logon blev en succé, alla vill ha det. Slutsaldot gick på ungefär 300 000 klistermärken.

- Det här var ju i tiderna före sociala medier, då var klistermärken en stor grej när man skulle sprida ett budskap. Idag skulle kampanjen säkert främst spridas via Facebook och Instagram, säger Kokkola.

Två pojkar på en bro.
Gångbron över Hoplaksvägen i Helsingfors gör skolvägen säkrare för en del barn. Två pojkar på en bro. Bild: Yle / Hanna Othman Munksnäs,Munkshöjden,Helsingfors,skolelever,pojkar,Fotgängare,hoplaxvägen

Under kampanjens mest intensiva period var välviljan stor.

- Många företag ringde och ville ha klistermärken. Det fick de om de själva stod för kostnaderna. Och Bollförbundet ville ha en banderoll till en viktig fotbollsmatch, så då fick kampanjen mycket synlighet i medierna.

Färre dör i trafiken

Trafiksäkerheten har förbättrats märkbart säger Kaisa Hara som är kommunikationsdirektör på Trafikskyddet.

- År 2002 dog över 400 personer i trafiken i hela Finland. De senaste åren har vi kommit ner till 250 personer per år, så framsteg har gjorts, säger Hara.

Hoplaxvägen i Munksnäs, Helsingfors.
Hoplaksvägen i Helsingfors. Hoplaxvägen i Munksnäs, Helsingfors. Bild: Yle / Hanna Othman Munksnäs,Munkshöjden,trafik,rusningstrafik,Huvudstadsregionen (Helsingforsregionen),Helsingfors,bilar,hoplaxvägen

Fast dödligheten i trafiken har minskat så finns det mycket jobb kvar att göra.

- EU ställer höga krav på trafiksäkerheten och Finland har ännu en bit att gå före vi når målen, säger Hara.

De största farorna i trafiken är fortfarande då bilister kör för fort, är påverkade eller är ouppmärksamma och exempelvis tittar på mobiltelefonen. Både bilbälte och reflexer kunde också användas flitigare.

Trafikskyddets kommunikationsdirektör Kaisa Hara.
Kaisa Hara på Trafikskyddet. Trafikskyddets kommunikationsdirektör Kaisa Hara. Bild: Yle / Hanna Othman porträtt,kaisa hara

- Om alla följde trafikreglerna och använde bilbälte och körde enligt hastighetsbegränsningen skulle vi spara många liv om året, säger Hara.

Stanna i tid-kampanjen märktes i Trafikskyddets statistik och den väckte mycket diskussion.

- Det märktes tydligt att bilister började stanna för röda ljus och tänka på sitt beteende i trafiken. Tyvärr var många inom ett år tillbaka i gamla vanor och diskussionen glömdes bort, säger Hara.

Övergångsställe på Hoplaxvägen i Helsingfors.
Trafiken susar förbi i morgonrusningen på Hoplaksvägen. Övergångsställe på Hoplaxvägen i Helsingfors. Bild: Yle / Hanna Othman Munksnäs,Munkshöjden,trafik,rusningstrafik,Huvudstadsregionen (Helsingforsregionen),Helsingfors,bilar,Övergångsställe,röd gubbe

Vad tycker du att är det största problemet i trafiken Helsingfors i dag? Svara i kommentarsfältet nedan.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen