Hoppa till huvudinnehåll

Moskva vill brännmärka utländska mediebolag

Den ryska statsduman.
Den ryska statsduman. Den ryska statsduman. Bild: Yle / Susanna Sjöstedt Statsduman,Ryssland,Moskva

Ryska duman föreslår att alla utländska mediebolag med verksamhet i Ryssland ska vid behov kunna stämplas som ”utländska agenter”. Lagförslaget är främst riktat gentemot USA.

– Ett utländskt mediebolag som får finansiering av en utländsk stat, ett företag eller privatpersoner kan registreras som en utländsk agent, sa dumans vice-talman Petr Tolstoj när han idag presenterade det nya lagförslaget.

De nya paragraferna är Moskvas svar på att den internationella ryska tevekanalen Russia Today måste registrera sig som utländsk agent i Amerika. Duman anser att den nya lagen är ett ”symmetriskt svar”.

I första hand skulle lagen drabba amerikanska mediers verksamhet i Ryssland: den privata tevekanalen CNN, radiostationerna Radio Free Europe och Voice of America som båda finansieras av den amerikanska staten.

Men även tyska rundradiokanalen Deutsche Welle har pekats ut i duman.

Luddiga formuleringar

Den nya lagtexten är allmänt definierad och kan användas när som helst. Ett utländskt mediebolag kan därför brännmärkas som utländsk agent varje gång duman anser att det krävs ett symmetriskt gensvar.

Lagen förhindrar dock inte duman att på eget initiativ ställa krav på att ett företag klassas som agent.

Enligt duman påverkar inte lagen utländska korrespondenter som är registrerade i landet. Men ledamöterna kunde inte förklara den juridiska skillnaden mellan korrespondent och mediebolag.

Även ryska medieföretag som finansieras av utländska krafter berörs av de nya paragraferna.

Medier som klassas som utländska agenter måste informera sin ryska publik om sin status, till exempel på sajter och i tryckta produkter. Samma regler gäller för frivilligorganisationer.

Hur journalisternas konkreta arbete påverkas är oklart. Eventuellt kan rörelsefriheten begränsas och myndigheterna vägra samarbeta.

Justitieministeriet avgör mediebolagens öde. Ett bolag som inte följer lagen förlorar rätten att arbeta i landet.

Alla medel duger

Rysslands utrikesministerium konstaterade tidigare att det inte behövs några lagändringar. Verktygen för ett adekvat svar finns redan.

– Vi kan använda oss av en paragraf i artikel 55, sa ministeriets taleskvinna Maria Zacharova

Paragrafen berör på vilket sätt utländska journalister ackrediteras och hur deras vistelse i landet begränsas.

President Vladimir Putin beskrev situationen kring Russia Today som allvarlig och en attack mot yttrandefriheten.

– Amerikanerna förföljer till och med Russia Today och Sputnik, sa han. Deras kravlista är annorlunda än vår, där finns konkreta begränsningar, inte moralisk-etiska, utan byråkratiska och ekonomiska.

Också tillsynsmyndigheten Roskomnadzor har börjat förbereda resoluta åtgärder för de utländska mediebolagen.

Myndighetens förslag går ut på ”inrättandet av ett särskilt förfarande för att avsluta en verksamhet hos ett mediebolag som står under ett utländskt inflytande”.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes