Hoppa till huvudinnehåll

Filmatiserade Langdeckare förför med nostalgi och sexiga undertoner

Maria Lang
Trio i brott. Einar (Linus Wahlgren), Puck (Tuva Novotny) & Christer (Ola Rapace) bjuder på heta känslor och kallblodiga mord i sex moderna Maria Lang-filmatiseringar. Maria Lang Linus Wahlgren,Tuva Novotny,Ola Rapace,Yle Fem,Maria Lang deckare

Det är bara att inse faktum; den hederliga pusseldeckaren är tillbaka! Medan biopubliken ställs inför en ny version av Agatha Christies Mordet på Orientexpressen bjuder Yle på sex moderna Maria Lang-filmatiseringar.

Ni har väl inte glömt henne – Puck? Maria Langs käcka, smarta och modiga hjältinna? Litteraturforskaren som likt Dan Browns historiker Robert Langdon ständigt blir indragen i olika brottshärvor.

Puck har turen att varje gång vara flankerad av två stiliga män som fungerar lite som sagans prinsar – fast i machoversion.

Där pojkvännen, sedermera maken, Einar står för trygghet, intellektuell skärpa och ömhet representerar poliskommissarie Christer Wijk allt det som är farligt, farligt – men ack så härligt.

Nej, den som en gång bekantat sig med denna framgångsrika trio glömmer den knappast. Det är lite som med Christies Hercule Poirot och Miss Marple – de blir ens vänner.

Trion Manuel Garcia Rulfo, Daisy Ridley och Leslie Odom Jr. poserar.
Tuff trettiotalstrio. Manuel Garcia Rulfo, Daisy Ridley och Leslie Odom Jr. i nyfilmatiseringen av Agatha Christies Mordet på Orientexpressen. Trion Manuel Garcia Rulfo, Daisy Ridley och Leslie Odom Jr. poserar. Bild: 2017 Twentieth Century Fox FIlm Corp. Manuel Garcia-Rulfo,Daisy Ridley,Leslie Odom Jr.,Murder on the Orient Express

Men varför nu?

Det är visserligen inte så underligt att klassiker värms upp med jämna mellanrum – men vad är det som gör att tiden verkar vara extra gynnsam för den här typen av underhållning just nu?

Tv-serien Vår tid är nu drar stor publik med sin skildring av 1940-talets Stockholm och hypen inför den nya versionen av Christies 1930-talssuccé Mordet på Orientexpressen är stor.

Och som pricken på i:et dyker alltså de moderna Maria Lang-filmatiseringarna upp igen (de visades första gången 2014) för att ytterligare förstärka känslan av att vi mer än gärna stiger in i det förflutna. Långt in.

Min teori om vad vurmen beror på vilar på tre jämnstarka ben: nostalgi, sexig oskuldsfullhet och en motreaktion till brutalthrillern.

Maria Lang
Skepp ohoj! Linus Wahlgren spelar Einar - eller Eije - såhär vänner emellan. Maria Lang

Det var bättre förr

Om man väljer att fatta Tuva Novotnys Puck, Linus Wahlgrens Einar och Ola Rapaces Christer vid handen för att följa dem in i 1950-talets Sverige lämnar man automatiskt det stressiga 2017 bakom sig.

Uppkoppling blir avkoppling.

Tempot är lugnare, miljöerna som tagna ur tidningen Lantliv och modet minner om en tid då folk hade vett att klä sig som folk. Liksom.

Ljudmässigt glider eleganta jazzslingor uppför ens ben likt lena silkesstrumpor medan cigarrettröken rent visuellt mjukar upp alla tänkbara konturer.

Whiskeyångorna blandas med doften av nybryggt kaffe och nybakad sockerkaka. Inget specialkaffe, inga krångliga bakelser man inte kan uttala namnet på.

Skir försommargrönska varvas med prunkande högsommarhetta och om det vankas vinter mellan varven så kommer den i form av knarrande snötäcken och lätt fallande flingor.

För i detta 1950-tal är det vackert, skönt och gott att vara. Om man frånser de jobbiga dödsfallen. Förstås.

Maria Lang: Farliga drömmar (12)
Maria Lang: Farliga drömmar (12) Bild: Joakim Eriksson farliga drömmar

Sexigt – men inte naket

Det intressanta är att Maria Langs värld naturligtvis inte byggde på vurmen för ett förflutet 1950-tal - den första romanen utkom 1949.

Men det innebär inte att inte brotten ofta avspeglar sig mot bakgrunden av tydliga avbrott i den vardagliga lunken – i samband med semesterfirande i lantliga idyller, på exotiska arbetsplatser eller kryddade med hänvisningar till fjärran länder.

Det är ingen slump att katten i Inga fler mord! heter Thotmes efter en egyptisk farao.

Idag är det ofrånkomligt att ytan präglas av en nostalgisk patina. På samma sätt som de sexuella undertonerna får en mycket speciell klang när de spelas för en publik som vant sig vid högljudd erotik.

Maria Lang: Mördaren ljuger inte ensam (12)
Maria Lang: Mördaren ljuger inte ensam (12) Bild: Magnus Norrman mördaren ljuger inte ensam

Het romantik

I de sex filmer som nu är aktuella fungerar åtrå och svartsjuka inte bara som eldtände för själva brotten – nej, samma känslor präglar även dynamiken mellan Einar, Puck och Christer.

När de två sistnämnda drabbar samman i en kraftmätning i Kung Liljekonvalj av dungen är blickarna så heta att luften vibrerar.

De vill – men kan inte. Får inte.

Den typen av erotisk laddning konkurrerar lätt ut nakenscenerna i vilken realitysåpa som helst.

Huvudrollsinnehavarna i Maria Lang-serien
Huvudrollsinnehavarna i Maria Lang-serien Bild: Joakim Eriksson Tuva Novotny,Ola Rapace,Linus Wahlgren,Dagmar Lange,Mördaren ljuger inte ensam,linus wahlgren som einar

Inte ondska för ondskans skull

Och så har vi våldet. Eller snarare avsaknaden av våld i den form vi blivit vana vid att konfronteras med i underhållningssammanhang.

Just nu snurrar filmatiseringen av Jo Nesbøs The Snowman på bio och erbjuder inte bara en sjukt snygg visuell helhet utan också en mycket sjuk mördare som lämnar halshuggna kvinnokroppar efter sig varän hen drar fram.

Och med Hyponotisören placerade Keplerduon ribban ännu högre för några år sedan - med det brutala barnet som en bild av den ultimata ondskan.

I det skedet var undertecknad mer än villig att ta ett steg tillbaka in i pusseldeckarens värld.

En värld där det alltid finns en konkret orsak till brotten. Någon känner sig förfördelad, drivs av svartsjuka, utkräver hämnd.

Sådant som man kan förstå sig på.

Inte sällan sker morden i berått mod - eller som en sista desperat utväg. Inget man gör annars bara för att man är en ond människa.

Och aldrig, aldrig någonsin slutar historierna med en antydan om att förövaren kanske trots allt är på fri fot och därmed fri att dyka upp i nästa film.

Aldrig.

Det enda som eventuellt antyder ett liv även efter detta mord är blickarna som utbyts mellan Puck och Christer.

Det är också den enda cliffhangern värd att följa upp. Då, nu och för alltid.

Maria Lang: Rosor, kyssar, döden
Maria Lang: Rosor, kyssar, döden Bild: TV4 rosor kyssar döden

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje