Hoppa till huvudinnehåll

Flera år av armbrytning gav resultat: Åbos flygfält håller öppet dygnet runt - så här mycket kostar det skattebetalarna

Åbo flygplats en vinterkväll.
Åbos flygfält är öppet dygnet runt - flygledningen garanterar att till exempel räddningshelikoptrar kan landa i Åbo också på natten. Åbo flygplats en vinterkväll. Bild: Yle/Linus Hoffman Åbo flygplats,flygplatser,åbo flygstation

Nu står det klart hur mycket det kostar skattebetalarna att hålla Åbos flygfält öppet dygnet runt. Särskilt stora summor är det inte frågan om - men imagemässigt och för räddningshelikoptrarna är det viktigt att man fick en lösning.

Efter en flera år lång tvist om vem som ska bekosta flygledningen i Åbo har man nu äntligen kommit fram till hur kostnaderna ska fördelas.

Åbo med kranskommuner betalar cirka 160 000 euro per år för att bekosta flygledning vid Åbo flygfält mellan klockan 01 och 6 på morgonen.

Landskapsförbundet står för cirka 74 000 euro, Gränsbevakningen betalar 100 000 euro och Finavia har gått med på att pruta på priset med cirka 80 000 euro.

Utdraget bråk om 400 000 euro - kunde ha försvårat räddningshelikoptrarnas jobb

Det flera år långa bråket om den nattliga flygledningen vid Åbo flygfält berodde ursprungligen på de stora sparkrav som Gränsbevakningen var tvungen att klara av.

Gränsbevakningen såg sin chans att spara pengar och vägrade betala flera hundratusen euro per år för flygledning nattetid. Man ansåg också att det är ologiskt att Gränsbevakningen ensam ska stå för alla kostnader för flygledning på natten i Åbo.

Dessutom ansåg Gränsbevakningen att Finavias prislapp för flygledning under 5 timmar på natten var orimligt hög - 400 000 euro per år.

På våren 2017 sade Gränsbevakningen upp sitt avtal med Finavia och flygledningen mellan 01 och 6 på natten och den 1 augusti skulle den nattliga flygledningen upphöra.

Det här hade i vissa fall kunnat inverka på räddningshelikoptrarnas räddningsarbete. I dåligt väder hade helikoptrarna varit tvungna att landa på andra flygfält - till exempel i Helsingfors, Tallinn eller Stockholm.

Det här hade förkortat den tid helikoptrarna har på sig att utföra själva räddningsarbete i skärgården och på Skärgårdshavet.

Öppet flygfält viktig imagefråga för regionen

Samtidigt som Gränsbevakningen ville tona ner effekterna för räddningshelikoptrarna om Åbos flygfält hade varit stängt mellan klockan 01 och 6 på morgonen, så var betydelsen desto större rent imagemässigt för Åboregionen.

Det sena flyget från Stockholm till Åbo som landar cirka klockan 00:30 används också flitigt av företag för sina affärsresor till Europa. Ifall av förseningar hade man inte kunnat garantera att flyget kan landa i Åbo.

Vid Åbo stad har man jobbat i flera år för att få en lösning till stånd. Nu går man alltså inför att dela på kostnaderna. Rent praktiskt kanaliseras pengarna via det kommunägda bolaget Turun Seudun Kehitys Oy som i sin tur stöder Finhems.

Finhems sköter räddningshelikopterverksamheten i Finland tillsammans med sjukvårdsdistrikten.

Läs mera:

Åbo stad vill rädda nattliga flygledningen - landskapet kunde betala en del av verksamheten

Åbo stad och Egentliga Finlands landskapsförbund föreslår att de kunde betala en del av den nattliga flygledningen. Finavia och Gränsbevakningen meddelar att de inte har hört om förslaget, och att beslutet om att stänga flygplatsen nattetid kvarstår.