Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstaben överväger åtal efter olycka utanför Åbo – "Svårt att övervaka om militärfordonsförarna verkligen sover"

Militär uppställning.
Arkivbild. Militär uppställning. Bild: Yle / Jyrki Lyytikkä militär utbildning,militär,militärtjänst,beväringar,militärkängor

Det är nu tre veckor sedan den allvarliga plankorsningsolyckan i Raseborg som krävde fyra liv. Nyligen avslutades en utredning kring en annan allvarlig olycka med ett militärfordon som inträffade tidigare i år.

En måndag i april lämnar ett militärfordon Åbogarnisonen i Pansio. Fem beväringar sitter i bilen och de är på väg till en militärövning i Raasi i Pöytyä. Bilen är ett litet terrängfordon registrerat för fem personer och är försett med ett flak. Vid en raksträcka utanför Åbo är olyckan framme. Fordonet kör över i mötande körfält och träffar en lyktstolpe. Efter det hamnar bilen i diket på vänster sida av vägen och voltar.

Fokus på försvarets trafiksäkerhetsföreskrifter

Alla ingredienser för en verkligt dålig utgång fanns, men som tur fanns det ingen mötande trafik vid olycksplatsen och förutom lyktstolpen inte heller någonting hårt som bilen kunde ha kört in i, säger kommendör Janne Muurinen, stabchef för kustflottan. Beväringarna använde säkerhetsbälten och klarade sig med lindiga skador.

Efter olyckan inleddes en undersökning. Förutom olycksförloppet undersökte polisen på begäran av försvarsmakten om det brutits mot försvarsmaktens trafiksäkerhetsföreskrifter. Enligt dem ska en förare sova oavbrutet i minst sex timmar.

Om en person blundar går det inte att veta om den verkligen vilar ut

Förmannen ansvarar för att föreskrifterna följs, men föraren är också skyldig att meddela om hen inte är tillräckligt utvilad för att kunna köra. I ett sådant fall är det förmannens uppgift att byta ut föraren, säger Muurinen. Övningarna i terrängen är ofta krävande, också för förarna. Efter olyckan i Raseborg hävdade flera beväringar för Svenska Yle att vilotiderna inte följs.

Eget ansvar att meddela trötthet

Det är givetvis omöjligt att övervaka förarnas sovande. Om en person blundar går det inte att veta om den verkligen vilar ut. Därför har föraren en skyldighet att meddela om den så bara misstänker att den egna körförmågan är nedsatt på grund av trötthet, säger Muurinen.

Den polisiära utredningen är nu avslutad och på Huvudstaben överväger man nu åtalsprövning mot beväringarnas förmän. Det handlar i så fall om brott mot försvarsmaktens trafiksäkerhetsföreskrifter.

Läs också