Hoppa till huvudinnehåll

Klagomålen mot Finnair ökade med 70 procent - "skamligt" säger Konsumentförbundet om Finnairs låga ersättningar

Finnairs Airbus A320-plan på Helsingfors-Vanda
Illustrerande arkivbild. Finnairs Airbus A320-plan på Helsingfors-Vanda Bild: Markku Ojala / AOP Airbus A320-familjen,Finnair,Helsingfors-Vanda flygplats

I ett öppet brev undrar Konsumentförbundet varför klagomålen mot Finnair har ökat med 70 procent på ett år.

I det bekymrade brevet berättas att klagomålen mot flygbolaget har ökat med 70 procent från år 2015 till 2016.

- Vi är faktiskt oroade över den här utvecklingen. Antalet klagomål har ökat så dramatiskt mycket, säger Konsumentförbundets generalsekreterare Juha Beurling till Svenska Yle.

Siffrorna gäller de klagomål som har kommit Konsumenttvistenämnden till kännedom.

I ett pressmeddelande skriver Konsumentförbundet att Finnair skamligt trampar på konsumenternas rättigheter.

Tydlig lag om ersättningar

Konsumentförbundet riktar också skarp kritik mot att Finnair flera gånger har låtit bli att betala lagstadgade ersättningar till passagerare då flyg har blivit försenade, i stället har företaget försökt få de klagande att avstå från sina krav, åtminstone delvis.

- Lagen är helt klar kring hurdana summor man borde betala konsumenter som inte kan använda en tjänst på grund av tekniska fel.

Ersättningssummorna finns inskrivna i EU-lagstiftningen.

I det öppna brevet skriver Beurling att Finnair inte i alla fall har betalat hela den ersättning som stipuleras i förordningen eller att Finnair har erbjudit en mindre ersättning eller erbjudit gåvobrev i stället för pengar.

Konsumentombudsmannen har fört flera dylika fall till marknadsdomstolen.

Totala antalet klagomål mindre viktigt än utvecklingen

Juha Beurling säger att klagomålen mot Finnair lätt kan bli många i och med att det är ett stort bolag och många finländare använder dess tjänster.

Juha Beurling.
Juha Beurling Juha Beurling. Bild: Yle/Petri Burtsov konsumentskydd,Juha Beurling

Men det är inte det totala antalet klagomål som är problemet, utan utvecklingen, alltså att klagomålen ökat så mycket på så kort tid.

- Något har säkert hänt hos Finnair eftersom utvecklingen har gått åt ett håll som är oroväckande.

Tydlig ordning för konsumenten

Det huvudsakliga problemet är klagomål i fall där flygplanen haft tekniska problem, vilket har lett till att flygen och passagerarna har blivit försenade.

Då bolaget inte har betalat de lagstadgade ersättningarna har det lett till klagomål.

För konsumenten är marschordningen klar och tydlig om det uppstår problem med ersättningarna.

- Konsumenten borde först och främst kontakta flygbolaget. Om det dyker upp problem kan man kontakta konsumentrådgivningen, och om inte heller det hjälper kan man fortsätta till Konsumenttvistenämnden, säger Beurling.

Finnair förnekar

På Finnair fönekar Päivyt Tallqvist, som ansvarar för mediekontakter, att det föreligger något problem med ersättningarna till passagerarna.

- Finnair betalar passagerarna ersättning enligt EU-lagstiftningen. En stor del av de ansökningar som kommer till oss och där förseningen beror på tekniska orsaker leder till ersättning, säger Päivyt Tallqvist.

- Finnair och Konsumentförbundet har olika åsikt om vissa ersättningar för förseningar, säger Tallqvist.

- En stor del av ersättningarna är helt vanliga och de behandlas av vår kundtjänst och passagerarna får ersättning.

Olika åsikter

- De fall då flygbolaget inte är skyldigt att betala ersättningar är om förseningen beror på ett planerings- eller konstruktionsfel i flygplanet.

- Det är här som vi och Konsumentombudsmannen har rätt olika åsikt. Enligt vår uppfattning avviker Konsumentombudsmannens uppfattning också från linjen i många andra EU-länder.

- Tvisten behandlas nu i marknadsdomstolen och Tallqvist kan inte säga vilken tidtabellen för behandlingen är.

Läs mera:

Försenat eller inställt flyg? Det här har du rätt till

För dem som drabbas av försenade eller inställda flyg erbjuder EU-förordningen EG261/2004 en lättnadens suck. Tanken med förordningen är att passagerare inte ska lida av flygbolagens missar.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes