Hoppa till huvudinnehåll

Northvolt kan ge lyft åt Österbotten – arbetskraft och underleverantörer behövs

Pressbild från Northvolt över hur det planerade fabriksområdet i Skellefteå ska se ut.
Så här ser Northvolts vision ut för fabriksområdet i Skellefteå. Pressbild från Northvolt över hur det planerade fabriksområdet i Skellefteå ska se ut. Bild: Northvolt Northvolt,Skellefteå,batterifabrik

I mitten på oktober kom beskedet att Northvolt satsar på en batterifabrik i Skellefteå. Det här är en etablering som påverkar hela norra Sverige men också i Österbotten kan företag dra nytta av satsningen.

Ingenjörer inom design, utveckling, automation och processkunnande blir eftersökta. Tentaklerna från Sverige kommer också att sträckas ut till Österbotten och Finland i det här sammanhanget.

- Jag ser stora samarbetsmöjligheter med Österbotten, Skellefteå har redan idag samarbete med Jakobstad och är delägare i Alholmens Kraft, säger kommunalrådet Lorents Burman (S) som är kommunstyrelsens ordförande i Skellefteå.

- En viktig är del är kompetensförsörjningen för Northvolt, även på den finska sidan, för att försörja anläggningen med ingenjörer, säger Burman.

Porträtt av Lorents Burman.
Lorents Burman (S) Porträtt av Lorents Burman. Bild: Paulina Holmgren, Skellefteå politiker,lorents burman

Northvolt behöver kompetent folk från många håll, också från övriga Europa och från Asien.

Ringar på vattnet

Northvolts etablering betyder också ett behov av underleverantörer för att försörja Northvolt inom vissa delar av produktionen.

- Det behövs komponenter till batterierna , det behövs logistikförsörjning, säger Burman.

- En stor etablering skapar kringeffekter, nya företag skapas i regionen, det är nästan ett måste att Österbotten är en del av den här framtida utvecklingen.

Miljö- och andra tillstånd

Det är ett stort område som fabriken ska byggas på, ett område på en gånger två kilometer. Takten är pressad när det gäller alla tillstånd eftersom det är tänkt att man kan komma i gång med byggandet redan om ett år.

Länsstyrelsen i Norrlands län sammanställer det material som behövs för miljöprövning av ärendet och i Sverige är det mark- och miljödomstolen som ger tillstånd.

Samarbetsnämnden i Pedersörenejden är inkopplad

Samarbetsnämnden i Pedersörenejden har fått en förfrågan kring samarbetsmöjligheter med Skellefteåregionen kring Northvolt satsningen. Tanken är att näringscentralen Concordia ska utreda möjligheterna.

Samarbetsnämnden möts på måndag den 20 november.

Det är nästan ett måste att Österbotten är en del av den här framtida utvecklingen

Logistiksatsningar i Sverige

Den svenska regeringen har fattat beslut om att bygga ut kustjärnvägen i Norrland. I dag är Umeå ändstationen men tanken är att den skall byggas ut till Luleå och där tar sedan Haparanda-banan vid.

- Vi hoppas på och jobbar tillsammans med EU för att bygga den baltiska korridoren ner längs den finska kusten, säger Lorents Burman.

Tidtabellen för batterifabriken är stram, enligt planerna ska byggarbetet påbörjas hösten 2018 och fabriken kör igång två år senare.

De första batterierna levereras till kunder 2021. Fullt utbyggd ska fabriken ha 2 500 anställda.

Stort sug efter ingenjörer från Novia

På yrkeshögskolan Novia säger man att det bara är positivt att Skellefteå nu sänt en förfrågan om samarbete till Österbotten.

På el- och automationsteknik har utbildningsansvarig Ronnie Sundsten noterat att de har en viss brist på ingenjörer inom el och elkraft på andra sidan Kvarken. Men att fabriken skulle svälja allt för många av Vasas ingenjörer tror han inte.

- Om det sker så är det klart att det är en hjärnflykt. Men vi har ju industri här i nejden som nu suger våra ingenjörer direkt ur skolan så att säga. Som det varit hittills har vi inte haft någon stor hjärnflykt från el- och automationsavdelningen, säger Sundsten.

Porträtt Ronnie Sundsten
Ronnie Sundsten Porträtt Ronnie Sundsten Bild: Yle/Sofi Nordmyr Novia,sundsten

I våras utexaminerades omkring 30 ingenjörer från el- och automation på Novia. Alla fick jobb direkt och efteråt var det många som tog kontakt med Novia med frågan om de inte hade någon mer nybakad ingenjör på lager.

Ny nisch på batterier

På Novia har man redan börjat fundera på att styra utbildingen in på batterier. Åtminstone funderar man på att lägga till någon kurs inom el- och automationsteknik.

- Redan när det började pratas om Tesla började vi fundera på det. Det kommer en ny läroplan i höst dit vi ska ha nya kurser. Där är en tanke att börja satsa lite mer på batterikunnande. Vi har bakgrunden, vi vet hur det borde fungera men vi kan ju börja nischa oss lite, säger Sundsten.

Sundsten tror precis som Lorents Burman i Skellefteå att Northvolts fabrik kan ge ett uppsving för underleverantörer och företag i Österbotten.

- Jag tror att de redan har kontakter i och med att Northvolt har varit hit. Månne man inte är något så när beredda redan, säger Sundsten.

Kan samarbete med Northvolt påverka chanserna för Vasa att få Tesla att bygga en fabrik här?

- Det gör det säkert men åt vilket håll är svårt att säga. Det är klart att om vi skulle få ett samarbete med Northvolt så säkert lockar det lite att här finns det färdigt beredskap. Jag vet inte hur de tänker men logistiskt kan det vara bra att de är nära varandra.


Artikeln uppdaterad 17.11 klockan 11.27 med kommentarer av utbildningsansvarige Ronnie Sundsten på yrkeshögskolan Novia.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten