Hoppa till huvudinnehåll

Ny spelstudio från Larsmo släpper sitt första spel

Titelbilden till spelet Thy Sword. Det står Thy Sword mot en skymningsbakgrund.
Titelbilden till spelet Thy Sword. Det står Thy Sword mot en skymningsbakgrund. Bild: GamePhase Pixelkonst,Thy Sword

Finland är inte ett okänt land i spelutvecklarvärlden med namn som bland andra Rovio, Colossal order och Remedy. Nu sällar sig österbottniska Gamephase till den skaran med sitt första spel Thy Sword.

Thy Sword, Gamephase första spel är ett "Roguelike", och är helt i 2D med bra kontroller och pixelgrafik. Spelet är en kärleksförklaring till tiden då man spelade på Amiga och Commodore 64, det innebär att grafikstilen är kompromisslöst retro.

- Det har vi använt som teknik, kan man säga, att begränsa verktygen. Till exempel att allt måste ske i upplösningen 240 gånger 135 pixlar. Rutan blir ju då väldigt liten på skärmen, berättar grafikern Thomas.

Det är faktiskt utmanande. Det är ju oändlig konkurrens men samtidig oändlig marknad.― Thomas Finholm

- Det gör att man måste representera allting symboliskt. Man kan inte ha olika upplösningar på text och figurer utan allt måste funka tillsammans. Det ger också en enhetlig stil vilket jag tycker vi har lyckats med.

Kartan från spelet Thy Sword
Kartan från spelet Thy Sword Bild: GamePhase Pixelkonst,Thy Sword

Genuin retromusik

Även musiken och ljudet osar av svunna tider.

- Vi kompromissade inte där heller. Musiken är gjord på en Commodore 64 med SID-chip. Det hade ganska bra ljudmöjligheter på sin tid jämfört med andra hemdatorer och konsoler så därför blev det ganska legendariskt det där SID-chippet. Vår kompositör Mikael har hårdvaran kvar ännu, så det har varit utmanande men spännande.

Skärmen mellan äventyr i spelet Thy Sword
Skärmen mellan äventyr i spelet Thy Sword Bild: GamePhase Pixelkonst,Thy Sword

Målet är att utveckla spel på heltid

Än så länge får Gamephase arbeta deltid med spelet, och deltid med andra jobb för att få det att gå runt.

- Från början är det en hjärtesak, sen försöker vi att se långsiktigt. Att man skulle få råd och tid att göra spel på heltid, det är ju målet.

Även om spelet skulle bli en ekonomisk storsuccé planerar inte Gamephase att ändra på konceptet.

- Hur vi jobbar skulle inte ändras så mycket, man får göra de spel man har på lager. Vi har egentligen hur många idéer som helst. Det kommer alltid vara konstnärligt och från hjärtat.

En boss i spelet Thy Sword sprutar blixtar med sitt svärd.
En boss i spelet Thy Sword sprutar blixtar med sitt svärd. Bild: GamePhase Pixelkonst,Thy Sword

Ingen risk för mikrotransaktioner i spel från Gamephase

Många moderna spel från de större utgivarna har gått över till att ha en ekonomisk modell med mikrotransaktioner och lootboxar. Men det är inget som Gamephase har något intresse i.

- Även där kör vi lite klassiskt, att du köper spelet och sen så har du det. Så försöker vi få in så mycket innehåll vi bara kan också. Vi planerar att ge ut fysiska utgåvor. De skulle innehålla lådor med saker som kartor och t-shirts i, som kan göra det lite mer speciellt.

  • Min dagbok i december - Hanna Ylöstalo

    Tjuvläs Hannas dagbok en vecka i december.

    Tjuvläs Hannas dagbok en vecka i december som en del av Yle-kulturens granskning av hur dagboksskrivandet ser ut i dag.

  • Anne Hietanen: En dagbok i fel händer

    Skulle du läsa någon annans dagbok?

    En skådespelare har hyrt min lägenhet under några månader men är nu utflyttad och jag tillbringar några kvällar med att städa det lilla boet. Allt är i sin ordning, förutom en sak som är mycket fel, hen har lämnat kvar sina dagboksanteckningar i en av mina lådor.

  • Petter Lindberg: Dagboken är inte längre privat!

    Dagboken har blivit ett offentligt visitkort.

    Dagboken är inte längre vad den varit. Idag har den privata skriften blivit ett offentligt verktyg att positionera sig i förhållande till sin omvärld. I bloggar och offentliga dagböcker får skribenterna utlopp för både frustration och ilska.

Nyligen publicerat - X3M