Hoppa till huvudinnehåll

Västmetron är färdig - nu läggs hundratals miljoner på att renovera gamla slitna Helsingforsmetron

Metrolaituri.
Metrostationen i Östra centrum är en av de mest använda men får vänta på renovering ännu några år. Metrolaituri. Bild: Nella Nuora / Yle Helsingfors metro,Östra centrums metrostation

Nu öppnar västmetron med splitternya stationer, perronger och konstverk. Kontrasten mellan de nya stationerna i väst och de gamla stationerna i öst kommer att vara stor.

Flera av originalstationerna på metrons stambana är fortfarande i ursprungsskick och ser alltså ut som de gjorde på 1980-talet.

Det här är man mycket medveten om på trafikverket i Helsingfors, HST, och det kommer att ändra, sakta men säkert.

Herttoniemen metroasema.
Hertonäs metrostation står inför renovering. Herttoniemen metroasema. Bild: Nella Nuora / Yle Helsingfors metro,Hertonäs metrostation

Gamla stationer rustas upp inte bara för att de ska se snyggare ut, utan för att förbättra både säkerheten och tillgängligheten på dem.

- Gamla stationer har haft kanske bara en tillgänglig ingång med hiss, berättar Artturi Lähdemäki, infra- och materialchef på HST.

- Det är säkrare att ha två. Folk behöver dem, de blir äldre och behöver tillgängliga ingångar och därför förbättrar vi stationerna.

Liukuportaat metroasemalla.
Rulltrappor passar inte alla - flera metrostationer behöver få en hiss till för att de ska vara tillgängliga för alla resenärer. Liukuportaat metroasemalla. Bild: Nella Nuora / Yle Helsingfors metro,Hertonäs metrostation,rulltrappor

Biljetthallen vid Hagnäs metrostation har precis öppnat efter renovering, kvar är ännu arbetet med att installera en ny hiss.

Vid Brändö, Igelkottsvägen och Kvarnbäcken är stationerna redan renoverade.

Nästa år står Sörnäs station i tur, och också där bygger man nya ingångar i samband med att Tavastvägen byggs om och blir bilfri.

Hertonäs behöver också renoveras och Östra centrum ska byggas om när Spårjokern kommer - den ska ha ändstation i Östra centrum med förbindelse till metron.

Metrolaiturin liukuportaat.
Östra centrums metrostation ska i framtiden ha anslutning till Spårjokern. Metrolaiturin liukuportaat. Bild: Nella Nuora / Yle Helsingfors metro,Östra centrums metrostation

I något skede behöver också Järnvägstorgets metrostation ett lyft. Allt det här kommer förstås att kosta: enligt Lähdemäki allt från 15 miljoner till 50 miljoner per station, så vi talar om hundratals miljoner euro de närmaste åren.

Helt nya krav på säkerhet

De äldsta metrostationerna är redan 35-40 år gamla. När de byggdes var kraven på säkerhet helt andra än vad de är i dag.

De gamla stationerna uppfyller alltså inte samma säkerhetskrav som västmetrostationerna har haft.

Metroaseman kyltti hämärässä.
Metroaseman kyltti hämärässä. Bild: Nella Nuora / Yle Helsingfors metro,Hertonäs metrostation

Nu försöker man förnya både teknik och övervakning på stationerna och samtidigt förstås ge dem ett ansiktslyft. Men blir då stationerna i öst lika fina som de i väst?

- Vi kan inte få lika fina stationer som västmetrons, de är superfina, säger Lähdetie.

Herttoniemen metroasema.
Herttoniemen metroasema. Bild: Nella Nuora / Yle Helsingfors metro,Hertonäs metrostation

- Men Hagnäs renovering visar att man kan göra om gamla stationer också så att de motsvarar västmetrostationerna.

Läs mera:

Häng med på västmetron - vi visar vart miljarden gick

Nu är det äntligen klart att västmetron kör igång den 18 november! Vi visar vad allt man kan få för 1,19 miljarder euro.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes