Hoppa till huvudinnehåll

Harry Lahti älskar speedway

Harry Lahti sitter på en speedwaymotorcykel i sitt garage.
Speedwayentusiasten Harry Lahti. Harry Lahti sitter på en speedwaymotorcykel i sitt garage. Bild: Yle/Roger Källman speedway,motorcyklar,Jawa,Harry Lahti

Att gasa runt med en 85 kilo tung motorcykel utan bromsar - vore det något? För Harry Lahti i Korsholm är det här en njutning av högsta rang.

- Jag föddes på ena sidan av speedwaybanan och växte upp på den andra sidan, säger Harry som alltså redan som barn var förtjust i sporten.

Banan fanns i Sandviken i Vasa, där en snabbmatsrestaurang numera ligger. Harry bodde på Malmögatan, ett halvt kvarter bort.

- Så fort jag hörde att en speedwaycykel startades så TJONG! var jag där. Det är musik för öronen, säger Harry om det odämpade motorljudet.

Skip Instagram post

På den tiden var det cyklar av det brittiska märket J.A.P. som helt dominerade speedwaysporten. På finska är speedway också allmänt känt som "jappiajot".

- Motorn var väldigt stark, men den krävde också väldigt mycket service. Nästan efter varje tävling så plockade ägarna ner sina motorer och kontrollerade komponenterna.

Då det tjeckoslovakiska märket Jawa började vinna mark så berodde det också på att de motorerna inte var lika känsliga för mekaniska fel. En Jawa kunde man köra halva säsongen utan att behöva göra nånting.

En fin 50-årspresent

Det gick många år som Harry endast var intresserad av speedway i form av åskådare. Han var visserligen styrelsemedlem i Vasa motorklubb, som också hade en speedwaysektion, men själv ledde han landsvägssektionen.

- Så flyttade jag bort från Vasa och då jag kom tillbaka blev det familjeliv och varken speedway eller landsvägscyklar.

En blå speedwaymotorcykel av märket Jawa.
Harrys första speedwaycykel, som han köpte åt sig själv i 50-årspresent. En blå speedwaymotorcykel av märket Jawa. Bild: Yle/Roger Källman Jawa,motorcyklar,speedway,motorsport

Då Harry fyllde 50 år så köpte han sin första speedwaycykel. Han beskriver den som en riktigt ruskig rishög som han jobbade på i tre och ett halvt år för att få den i skick.

- Att det tog så länge berodde på att jag inte hade någon rutin och inte visste var man kunde hitta reservdelar och få goda råd. Det var "learning by doing".

I nuläget är motorcykeln, en Jawa, i ypperligt skick. Harry pekar ändå ut ett antal detaljer som ännu bör åtgärdas för att allt ska vara perfekt, bland annat slangklämmor och bränsleledningar som ännu är av fel färg.

Elev i sladdskolan

Då Harry hade fått Jawa i skick så deltog han år 2002 i den legendariske speedwayföraren Varg-Olles "sladdskola" i Örebro. Trots sina 53 år så stack Harry inte ut med sin ålder.

I sladdskolan lärde eleverna sig bland annat att man inte sitter på cykeln, utan man står. Då man går in i kurvan så tar man stöd mot marken med vänster fot, som är försedd med en släpsko av metall.

- Man börjar med att sladda vid utgången av kurvan. Sen börjar man vrida på lite tidigare och då man är riktigt modig så drar man hela kurvan med sladd.

Ett bakhjul på en speedwaymotorcykel. Luftventilen är ovanligt nog monterad i däcket, inte i fälgen.
Ett bakhjul på en speedwaymotorcykel. Luftventilen är ovanligt nog monterad i däcket, inte i fälgen. Bild: Yle/Roger Källman speedway,motorcyklar,Däck,Ventil

Det blir många omkullåkningar medan man lär sig, säger Harry. Under själva kursen körde han inte omkull, men under åren har det blivit en del vurpor, även med brutna ben som följd.

- Jag har brutit armen och nyckelbenet och sånt smått och gott. Nu med 15 års erfarenhet så har jag ändå inte åkt i backen på flera år.

Kräver oräddhet

Då en utomstående ser på en speedwaytävling slås man av att det ser farligt ut. Hur snabbt åker cyklarna runt på banan?

- Det där är en fråga som man får väldigt ofta, säger Harry. Banorna är olika långa och breda, så det varierar stort.

Som en fingervisning säger Harry att åkarna på världsnivå på långa banor kommer upp i 110 km/h på rakorna. Harry tävlar i en klass i vilken man kanske kommer upp i 70 km/h.

- Att gå in i en kurva i 70 med en motorcykel som inte har några bromsar så kräver nog en viss teknik och oräddhet, säger han.

Om motorcykeln börjar dra utåt mot planket så är den reflexmässiga reaktionen att dra av på gasen. Det rätta är ändå att dra på mera gas, annars hävs sladden och cykeln rätar upp sig.

- Slår du av gasen är du säkert i planket!

Speedway är en sport som är väldigt belönande, säger Harry. Efter varje åk, då man åker in i depån så tänker man "yes, nu gjorde jag det här ännu bättre."

- Åskådaren kanske inte märker det, men själv märker man förbättringen.

Speedwayföreningen Jappi-Ukots emblem.
Speedwayföreningen Jappi-Ukots emblem. Bild: Yle/Roger Källman speedway,jappi-ukot

Det hänger på hundradelarna

Harry och de andra förarna i föreningen Jappi-Ukot tävlar inte om att vara först i mål. I stället kör de så kallade regularitetstävlingar.

Tävlingarna går ut på att man kör två heat och det gäller att försöka få samma tid i båda heaten. Hastigheten spelar alltså ingen roll.

- I vanlighet kör alla ändå så fort de kan, för ju fortare du kör desto jämnare blir det också. Men är man tre på banan så kan det bli lite trångt.

Marginalerna är små, ja minimala. Harry har som bäst kört två heat där kastet var 0,04 sekunder. I den tävlingen kom han ändå bara på tredje plats.

- Alla var säkra på att "nu har Harry vunnit", men så kom en som körde i mål med 0,02 sekunders skillnad och så lite senare en med 0,01!

En hoj i finrummet

I dagens läge har Harry ett garage och ett välförsett lager reservdelar. Motorcyklarna är för tillfället tio till antalet.

- En av cyklarna står i vardagsrummet: en "sprillans ny" Jawa från år 1990. Den har aldrig blivit startad!

En speedwaymotorcykel i ett vardagsrum.
Den här Jawan från år 1990 hade inte startats en enda gång då Harry köpte den. En speedwaymotorcykel i ett vardagsrum. Bild: Yle/Roger Källman speedway,motorcyklar,Dekorationer i heminredning

För att få rulla in en motorcykel i vardagsrummet torde man behöva en förstående familj. Harrys sambo är även hon en stor speedwayfantast.

- Utan henne skulle jag inte heller ha en sån här hobby. Hon stöder mig och jag stöder henne.

Läs också

Österbotten

Bekanta dig med hur vi jobbar med Ansvarsfull journalistik

Nyligen publicerat - Österbotten