Hoppa till huvudinnehåll

Det första flygplanet har landat i Pyttis

Ett silverfärgat litet passagerarflygplan står på en landningsbana av jord. Det ligger frost på marken.
Ett silverfärgat litet passagerarflygplan står på en landningsbana av jord. Det ligger frost på marken. Bild: Yle / Pyry Sarkiola Pyttis,flygplatser,flygfält,flygplan

Landningsbanan har ännu inte fått asfalt, men ett första testflyg har landat på det nya flygfältet i Pyttis.

Det första flygplanet landade på det nya flygfältet i Pyttis vid 10-tiden på torsdagsförmiddagen. Några människor hade samlats längs den närliggande vägen för att följa med landningen.

Jungfrulandningen utfördes med ett affärsplan som har åtta platser. Flygplanet är av modellen Pilatus PC-12, som också används av Finlands flygvapen.

Planet ägs av det schweiziska flygbolaget Hendell Aviation vars grundare, flygkapten Matti Auterinen, flög planet till Pyttis. Ombord fanns också en andrepilot och en mekaniker.

Planet anlände till Helsingfors från Kiev på torsdagen. Därifrån flög planet sedan till Pyttis. Efter ungefär en timme fortsatte det till Seinäjoki.

Flygfältet i Pyttis testas fortfarande och den egentliga verksamheten ska börja nästa år.

En del verksamhet från Malm flyttar troligen till Pyttis

Flygfältet är byggt på ett 90 hektar stort område i Pyttis. Flygkapten Esa Korjula och ett gäng andra aktiva inom flygbranschen köpte området i början av året.

Pyttisflygfältet ska bland annat användas för taxiflyg och av olika företag.

Företagare och flygkapten Esa Korjula.

En användargrupp kommer att vara piloter från Malms flygfält. Esa Korjula poängterar att flygfältet inte ska ersätta Malms flygplats som är i trubbel. Tanken är att mellan 2 000 och 4 000 flyg om året ska landa i Pyttis.

– Faktum är ändå att förutsättningarna för speciellt professionell verksamhet har försvunnit i Malm på grund av Helsingfors stads och Finavias agerande, så någon del av verksamheten fortsätter i Pyttis, säger Korjula.

Verksamheten beräknas utgöra bara en bråkdel av den som utövas i Malm, enligt ett information från Redstone Aero som ska driva flygfältet i Pyttis.

Flygplatsen i Pyttis ligger ungefär 110 kilometer från Helsingfors österut.

Byggdes snabbt trots protester

Byggarbetena på det nya flygfältet började i somras. Då protesterade miljöaktivister mot byggandet och motiverade det med att flygplatsen ännu inte hade tillstånd.

Flygfältet fick senare miljötillstånd.

Tillsvidare är landningsbanan av grus men om ungefär ett år ska den asfalteras. För flygplanet Pilatus PC-12 som testlandade på flygfältet duger en grus bra.

Enligt flygkapten Matti Auterinen gick landningen utan problem.

– Vi låter landningsbanan vara grus så att den trycks ner under vintern. Vi ska kolla hur tjälen påverkar landningsbanan och först sedan asfalteras den, säger Esa Korjula.

Till en början är landningsbanan 1,2 kilometer lång men den kan utvidgas åt båda hållen. För ett Pilatus PC-12-flygplan skulle en kortare landningsbana också duga.

Man kan landa i Pyttis också i dåligt väder

På flygfältet finns ännu inga satellitnavigeringssystem som meddelar om dåligt väder. Det betyder att landning på flygfältet kräver att vädret är fint.

De apparater som meddelar om dåligt väder kommer först nästa år.

Nästa år ska också hallar med verksamhetslokaler byggas på flygfältet. Efter det ska man försöka få officiella användningstillstånd för flygfältet så att verksamheten kan köra i gång på riktigt.

Tanken är också att ha olika typer av evenemangs- och upplevelseverksamhet på flygfältet.

Artikeln baserar sig på Pyhtään soraiselle kentälle laskeutui ensimmäinen lentokone – jatkossa niitä tulee jopa 4 000 vuodessa skriven av Pyry Sarkiola.

Läs mera:

En vid bild av skog där några grävmaskiner och en dumper syns.

Pyttis flygfält väcker både förväntningar och farhågor

Pyttis kommun är optimistisk och hoppas på ett eget flygfält. Men ett nytt flygfält innebär buller i det natursköna Pyttis samt miljöpåverkan, anser några av invånarna.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland