Hoppa till huvudinnehåll

Småbarn tittar allt mer på Youtube – okänd youtuber i Finland har nu 1,44 miljarder videovisningar på sin barnkanal

Youtubern Matthew Dorman i Helsingfors.
Matthew Dorman ligger bakom den mycket populära Youtube-kanalen Toddler World TV och bor med sin familj i centrala Helsingfors. Youtubern Matthew Dorman i Helsingfors. Bild: Joni Tammela / Yle YouTube,YouTubeproducent,Toddler World TV

Det har uppstått en ny grupp av inflytelserika kreatörer som skapar videoinnehåll för barn under sex år, och tjänar mycket pengar på det. Men innehållet är av kraftigt varierande kvalitet. Småbarn som medverkar blir dessutom lätt globala kändisar utan att de själva inser det.

Vi är hemma hos den amerikansk-finländska familjen Dorman i centrala Helsingfors. Pappan och youtubern Matthew Dorman filmar sin dotter Saima, 4 år, för en video.

– Ska vi göra en räknevideo i dag, frågar han medan kameran spelar in.

– Ja, svarar dottern.

Och så räknar de till fem.

– Bra Saima, utropar pappan sedan och stänger av inspelningen tillfälligt.

Youtubern Matthew Dorman filmar sin dotter.
Youtubern Matthew Dorman filmar sin dotter Saima. Youtubern Matthew Dorman filmar sin dotter. Bild: Joni Tammela / Yle YouTube,YouTubeproducent,Matthew Dorman

För drygt fem år sedan lade Matthew Dorman ut sin första Youtube-video på den nu globalt kända kanalen Toddler World TV.

Det var en video med en animation på ballonger i olika färger, tillsammans med musik han själv hade komponerat.

– Jag lade upp den där av bekvämlighetsskäl, så att det skulle vara lätt att lära min äldsta dotter färger, på vilken dator som helst. Och den blev mycket populär utan att jag behövde göra något alls.

För tillfället har ballongvideon visats så mycket som 21 miljoner gånger.

Sedan dess har han använt ett liknande koncept på flera videor, som också har blivit mycket populära. Videorna är på engelska, men det sägs bara några få ord i dem.

Matthew Dorman jobbar nu fem dagar i veckan med att göra innehåll för barn i åldern 2–5 år från över hela världen.

Hans och frun Pirjos barn, 6-åriga Taika och 4-åriga Saima, medverkar i de flesta videorna. De leker då oftast samtidigt som de lär sig till exempel färger eller att stava. Dorman konstaterar att barn gärna vill titta på när andra barn leker.

Totalt har Toddler World TV:s Youtubevideor smått ofattliga 1,44 miljarder visningar.

Youtubefamiljen Dorman i Helsingfors.
I Youtubefamiljen Dorman ingår Matthew och Pirjo samt barnen Taika (6 år) och Saima (4 år). Pirjo har dessutom två äldre barn som inte medverkar på Youtube. Youtubefamiljen Dorman i Helsingfors. Bild: Joni Tammela / Yle YouTube,YouTubeproducent

Toddler World TV är Matthew Dormans kanal men hans fru Pirjo Dorman hjälper också till - bland annat med att bygga upp lämpliga scener att filma i.

Ibland syns hon också i videor.

Pirjo Dorman
Pirjo Dorman i en video inför förra julen. Pirjo Dorman Bild: Toddler World TV / Youtube porträtt,Pirjo Dorman

Isabella Holm jobbar vid företaget Reaktor och är expert på barn och ungas förhållande till teknologi och digitala fenomen.

Hon påpekar att många föräldrar regelbundet låter riktigt unga barn under sex år använda surfplattor och mobiler för att ta del av videor på internet. Småbarns mobila skärmtid - på läsplattor och mobiltelefoner - har ökat kraftigt.

Isabella Holm
Isabella Holm på en balkong utanför Reaktors nya kontor invid Helsingfors universitet och Helsingfors domkyrka. Isabella Holm Bild: Yle/Niklas Fagerström porträtt

– Jag tror att folk har insett hur enkelt det är att bara gå till Youtube som är en så otroligt känd tjänst. Den upplevs vara gratis, säger Holm.

Småbarns användning av Youtube och andra videotjänster har ökat en hel del, säger man från Sällskapet för mediefostran - men exakt statistik är tills vidare inte tillgänglig för Finlands del.

Sällskapet skrev i en rapport år 2016 att under 3-åringar främst använder internet för att ta del av videoinnehåll på Youtube eller andra videotjänster.

Holm säger också att en självklar del av småbarns medieanvändning är att se på animationer och annat videoinnehåll - redan i 1-3 års ålder.

Youtube har lanserat en särskild barnapp vid namn Youtube Kids i många länder. Den har däremot inte ännu kommit till Finland.

Det höga antalet visningar på många barnkanaler förklaras av att de unga barnen gärna tittar på samma video gång på gång.

– Så var det också då man själv var liten. Man ville höra samma sagor om och om igen, eller i bilderboken så är det samma bild man vill titta på om och om igen, så det är klart att samma logik också fungerar i de här digitala miljöerna.

Barn tittar på surfplatta.
Barn tittar på surfplatta. Bild: Per Strand pekdatorer,ipad

Majoriteten av Toddler World TV:s tittare är från USA, men kanalen har också många från Östeuropa, Finland och Indien.

De flesta videor filmas i familjen Dormans hem i centrala Helsingfors, och vissa spelas in i en särskild studio i stadsdelen Rödbergen.

Jag har inte ens berättat om min framgång för många av mina vänner.― Youtubern Matthew Dorman

Youtubern Matthew Dorman berättar att han knappt alls har ställt upp på intervjuer för massmedier förr. Få har därmed vetat att familjen Dorman har en framgångsrik Youtubekanal.

– Det är nog inte så känt alls. Jag har inte ens berättat om min framgång för många av mina vänner. Jag tycker inte särskilt mycket om att tala om mig själv, säger han.

Dorman tillägger att han inte aktivt har försökt hålla sig anonym - det är likgiltigt för honom om han är mer eller mindre känd i Finland.

Han berättar att han hade det så tufft att han samlade flaskor för att till exempel få tillräckligt med pengar till en bussbiljett.

Dorman ler när han tänker tillbaka på stunden då han insåg att den första videon han hade laddat upp i januari 2013 höll på att bli mycket populär, med flera miljoner visningar.

Så gott som varje visning ger honom reklamintäkter. Annonsörer gillar också att göra reklam på kanaler riktade till småbarn.

– Det kändes mycket bra för ekonomiskt sätt så var det svårt före det, säger han.

Han berättar att han hade det så tufft att han samlade flaskor för att till exempel få tillräckligt med pengar till en bussbiljett.

– Det var mycket pinsamt så jag försökte dölja det.

Efter videoframgången kunde han ändå åka buss oftare och också köpa nya vinterskor. Hans tidigare skor hade stora sprickor och hölls inte varma på vintern.

En enskild video har blivit mycket omtyckt

Dormans mest populära Youtube-video publicerades år 2015 och har hittills setts 660 miljoner gånger.

Det är en video där hans barn leker i ett bollhav och lär sig färgerna på bollarna.

Det har länge varit den mest populära undervisningsvideon riktad till småbarn på Youtube. I och med den och flera andra videor på kanalen så har familjen Dorman relativt goda inkomster.

Barn lär sig färg på bollar.
Barn lär sig färg på bollar. video,Toddler World TV

Matthew Dorman säger själv att familjen nu lever en medelklasstillvaro i Helsingfors.

– Vi är inte rika, men vi kan betala räkningarna och klara oss. Jag behöver inte samla flaskor för att få pengar. Och vi har en fin havsutsikt från vår lägenhet.

Mycket riktad reklam

Dormans intäkter kommer alltså från reklam. Innan man kan börja titta på en viss video så måste man oftast först se på en reklamsnutt i åtminstone några sekunder. Eller ibland så mycket som i ett par minuter.

Reklam förekommer också under själva videovisningarna.

På Konkurrens- och konsumentverket påpekar man att reklam som riktar sig till minderåriga är tillåten, men att det ställs extra stränga krav på den.

Bland annat får man inte uppmana till att köpa en viss produkt, och figurer som barnen känner till får inte heller användas på ett olämpligt sätt för att gynna försäljningen.

Nintendo-reklam som visas före en Youtube-video för småbarn.
Nintendo-reklam som visas före en Youtube-video för småbarn. Nintendo-reklam som visas före en Youtube-video för småbarn. Bild: Skärmdump / Youtube.com reklam (marknadsföring),YouTube,Barnkanal

Myndigheten nämner att barn under åtta år ofta har svårt att förstå att reklamen syftar till att sälja något.

Nina Jokela som är jurist på Konkurrens- och konsumentverket säger att myndigheten borde övervaka Youtube mer än hittills. Man ser fortfarande Youtube som en relativt ny plattform, och har därmed inte tittat närmare på den än.

Isabella Holm påpekar vikten av att en vuxen är närvarande.

– Just nu när vi tittade på några barnvideor så började de förstås med en reklam, för det är så man tjänar pengar i den här världen. Det är nog bra att som förälder att vara närvarande och se vad det är för slags reklam som visas.

Hon tillägger att om barnet till exempel använder en förälders Youtube-konto så kan en hel del av reklamen vara irrelevant eller till och med inte så passande för barn.

– Sen är det ju en annan fråga att i vilken ålder barn överhuvudtaget borde utsättas för reklam eller annat innehåll där man strävar till att påverka på deras beteende och önskemål, säger hon och tillägger:

– Allmänt brukar man säga att barn vid ungefär fem års ålder kan se skillnad på sanning och lögn över lag, så med yngre barn gäller det att vara extra vaksam.

Holm konstaterar också att barn vanligen börjar relatera till videoinnehåll från och med 1,5 års ålder.

– Men inget innehåll är fullständigt neutralt. Vi ska inte på det sättet behöva dela in i reklam och icke-reklam, för reklammakandet blir också mer intelligent. Inne i en trevlig animation kan det finnas dold reklam, och så vidare.

Finländska Youtube-konton - topp 3

1. Angry Birds. 3,21 miljarder visningar totalt. Företaget Rovios konto - med spel och animationer.
2. Toddler World TV. 1,44 miljarder visningar totalt. Familjens Dormans kanal för småbarn.
3. TheRelaxingEnd. 528,7 miljoner visningar totalt. En kanal där man bland annat spelar datorspel.

Dorman satsar på lärandet

Förutom att varje video på Toddler World TV ska vara underhållande så är ambitionen också att lära barnen något. Det lärande elementet är det Matthew Dorman prioriterar och satsar mycket tid på.

– Det vi lär ut ska vara något elementärt och okontroversiellt som inte är bundet till en viss kultur, utan sådant som alla kan ha nytta av, till exempel färger och att stava.

Dorman säger att han undviker moraliserande utbildning - till exempel att man i ett klassrum ska sitta rak i ryggen, vara tyst och markera.

För tillfället jobbar han på en video med en egenkomponerad sång om att stanna, titta och lyssna innan man går över gatan vid ett övergångsställe.

Dorman berättar att han baserar pedagogiken i sina videor på en hel del akademiska studier. Han har också verkat som lärarvikarie i grundskolan här i Finland.

Jag kan få videor med mer visningar än någon som är bättre med kameran är jag är.― Youtubern Matthew Dorman.

Dorman betonar att han är bra på det han gör.

– Jag kan få videor med mer visningar än någon som är bättre med kameran än jag är. Jag vet helt enkelt hur långa de olika videoklippen i en Youtube-video måste vara. Om längden är fel tappar småbarnen lätt intresset.

Han skriver sin egen musik till så gott som varje videoklipp, och det tar mycket tid.

Vissa av videofilerna innehåller ändå animationer och de har Dorman oftast inte skapat själv. Istället är det finländaren Esa Jussila som ligger bakom dem.

Halloween-animation på Toddler World TV.
Animation på kanalen. Halloween-animation på Toddler World TV. Bild: Toddler World TV / Youtube halloween

Flera barnkanaler är framgångsrika

Konkurrensen på Youtube har ökat under senare tid. Det finns allt fler kanaler för småbarn och det kan vara en utmaning för kreatörerna att skilja sig från mängden.

– Konkurrensen har ökat snabbt och andra kanaler tar ens idéer. De stjäl faktiskt ens idéer, kommenterar Dorman.

Ett framgångsrikt recept tycks vara att ladda upp flera klassiska barnvisor på en och samma kanal.

Den svenska kanalen Busigt lärande har till exempel 21 miljoner visningar på en video där sången Bää bää vita lamm upprepas i 26 minuter.

En annan Youtube-barnkanal som växer kraftigt är Family Playlab i Sverige. Kanalen har drygt två miljoner prenumeranter - en fördubbling sedan i våras.

Den fokuserar liksom många andra kanaler enbart på underhållande klipp för småbarn - utan att samtidigt lära dem desto mer.

Experten Isabella Holm ser inga problem med barnkanaler som bara underhåller.

– Man kan ta det lite lugnt och slappna av och komma ihåg att barn är barn, och att det är alldeles okej att de ibland eller ganska ofta också bara ser på sådant som känns underhållande, fjantigt och roligt. Allt behöver inte vara nyttigt.

Barn åker rutschbana ned i ett bollhav.
Barn åker rutschbana ned i ett bollhav. Barn åker rutschbana ned i ett bollhav. Bild: Family Playlab / Youtube YouTube
– Jag behöver veta att det jag gör har en större betydelse.― Youtubern Matthew Dorman.

Dorman säger att det skulle vara enklare att bara göra underhållande videor, utan att samtidigt lära tittarna något. Det skulle gå snabbare. Det är ändå inget han personligen kunde tänka sig att göra.

– Jag skulle inte kunna berättiga det om det inte också var utbildande. Jag behöver veta att det jag gör har en större betydelse.

Han tillägger att han inte är fokuserad på att tjäna pengar; han kunde lätt tjäna mycket mer på Youtube genom att fokusera mer på underhållning, säger han.

Dorman påpekar också att en hel del Youtube-kreatörer filmar sina barn för ofta - till och med flera gånger i veckan.

– Barn ska inte behöva arbeta så mycket.

Själv uppger Dorman att han filmar sina barn för Youtube-videor en gång var tredje månad. Och det materialet räcker sedan oftast till två videor.

Han säger också det inte är frågan om skådespel, utan att han filmar naturliga situationer på barnens villkor.

Youtubern Matthew Dorman
Youtubern Matthew Dorman Bild: Joni Tammela / Yle YouTube,YouTubeproducent,Matthew Dorman

Inte alltid så bra

Isabella Holm på Reaktor nämner att det i allmänhet är mycket varierande kvalitet på videorna för barn på Youtube.

– Ju mindre barnet är, desto viktigare är det att man som förälder har mera koll på det exakta innehållet av det som visas. Speciellt om det något man visar flera gånger, och kontinuerligt.

Hon betonar att videotittandet på Youtube inte fyller funktionen av en barnvakt.

Ju mindre barnet är, desto viktigare är det att man som förälder har mera koll på det exakta innehållet av det som visas.― Isabella Holm

Det kan finnas en hel del tvivelaktigt innehåll, och det kan finnas olämpligt innehåll för barn på barnkanaler.

– Den som inte betalar för att titta på video är alltså inte kund, utan produkt, och blir till exempel lätt överöst med reklam och kan lockas att titta på populära videor av varierande kvalitet, sammanfattar Holm och tillägger:

– Men det finns förstås sådana program som ska vara nyttiga. Att nu tänker vi att här bildas barnet och får kunskaper som är viktiga för att det ska bli en hel full medborgare i vårt samhälle.

Isabella Holm nämner dessutom att det i framtiden kan bli en skillnad mellan barn som har tillgång till betalda medieprodukter såsom Netflix och de som bara kommer åt gratisinnehåll, till exempel på Youtube.

Finger pekar mot Youtube-logga.
Finger pekar mot Youtube-logga. Bild: AOP/ Sergei Konkov YouTube,video,finger,Pekskärm,peka

Youtubern Matthew Dorman tycker för sin del att det finns massvis med barnkanaler på Youtube som har ett diskutabelt pedagogiskt värde - och det är något som oroar honom.

– De förstärker till exempel könsstereotypier som vi i många länder har arbetat så hårt för att bli av med. Bland annat finns det kanaler som visar alldeles för smala Barbie-dockor, säger han.

Tidigare den här månaden har det dessutom lyfts fram att en hel del barnkanaler på Youtube kan vara direkt olämpliga för barn, med inslag av farliga situationer, våld, pedofili och sexuella kränkningar.

– Det är hemskt, och speciellt eftersom det finns en vinst i det för kreatörerna. Jag vill att Youtube ska ta ett mer aktivt grepp för att få bukt med situationen, säger han.

Youtube har också nyligen lovat att skrida till åtgärder för att ta bort det här innehållet effektivare och snabbare. Hur väl de kommer att lyckas med det är oklart.

Dorman bedömer att bolaget kommer att klara av det på ett bra sätt, men han gissar att det kommer att ta tid.

Många i branschen har varit intresserade

Dorman berättar att flera såkallade multichannelnätverk - till exempel amerikanska Maker Studios - också har velat samarbeta med hans kanal Toddler World TV, eller köpa upp den helt och hållet.

De var intresserade av att ta kanalen i en mer underhållande riktning, men Dorman vill inte göra det och har valt att fortsätta som en självständig aktör.

Han har istället tankar på att bygga upp ett eget multichannelnätverk i Finland. Det är stressigt att själv förverkliga populära videor på löpande band.

– Finland är erkänt som en en av de bästa utbildningsländerna i grundskolan och gymnasiet. Så varför skulle vi inte vara det också på Youtube. Ja, vi är nog det, men bara tack vare mig, säger Dorman.

Barnen är kändisar utan att de vet om det

Dormans barn Taika och Saima verkar inte vara medvetna om hur kända de är, och att videor de medverkar i har setts mer än en miljard gånger över hela världen.

Barn i Youtube-video på Halloween 2017.
Pirjo Dorman samt barnen Taika och Saima i en Halloween-video i år. Barn i Youtube-video på Halloween 2017. Bild: Toddler World TV / Youtube YouTube

– De vet nog inte det. Men de har till exempel blivit igenkända när vi var i Estland senast. Då såg vi några föräldrar peka på oss, berättar Matthew Dorman.

Isabella Holm som alltså är expert på barn och ungas förhållande till teknologi och digitala fenomen, kommenterar att det finns en risk med att Youtube-kreatörer laddar upp offentliga videor på barn. Det handlar om barnens digitala rättigheter.

– Ansvaret ligger ju då hos föräldrarna. Så är det förstås alltid. Och det är de som avgör vad som är bäst för det egna barnet. Men det är svårt att veta hur unga barn kommer att förhålla sig till saken på lång sikt. Och vad ger man dem egentligen för alternativ att påverka sitt digitala fotspår?

Youtubern Matthew Dorman nämner att han i framtiden tar bort videorna där hans barn medverkar, om barnen så vill.

Det som läggs ut på nätet kan ändå vara svårt att ta bort helt och hållet.

– I allmänhet är det ett lite problematiskt argument i och med att man i princip ställer ansvaret på barnet. Ett ansvar som tillhör en vuxen person. Samtidigt så är det också ett faktum att det är en mycket svår fråga, kommenterar Isabella Holm.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes