Hoppa till huvudinnehåll

Pappa lärde dotter köra bil: Körkortet blev mycket billigare

Några personer går över ett övergångsställe vid en väg där många bilar har parkerat.
Om regeringen får som den vill så övningskör allt flera privat i stället för i en trafikskola. Några personer går över ett övergångsställe vid en väg där många bilar har parkerat. Bild: Yle/Minna Almark karis centrum,Karis,Övergångsställe,Fotgängare,trafik

Föräldern Markus Nordin i Raseborg är inte nöjd med regeringens körkortsreform. Han lär själv sina barn köra bil, och anser att det är fel att de obligatoriska körtimmarna minskar.

Markus Nordin har undervisat en dotter i hur man kör bil, i januari är det dags för den andra dottern att börja övningsköra tillsammans med sin pappa.

Nordin säger att det gick över förväntningarna att övningsköra med den äldsta dottern.

- Jag var i början rädd för att det skulle vara svårt, men jag har både nerverna och förhållandet till dottern kvar. Det var bra att få umgås.

Porträttbild på Markus Nordin.
Markus Nordin. Porträttbild på Markus Nordin. Bild: Yle/ Bubi Asplund Ekenäs,Raseborg,Västnyland,körundervisning,körkort,föräldrar,markus nordin

Körlektionerna med dottern inleddes på ett slutet område, berättar Markus Nordin. Där fick hon lära sig hur hon startar och stannar bilen.

- Vi satsade mest på bilkörning i tätort. Vi började i bostadsområden med mindre trafik och körde sedan i centrum. Landsvägen är inte lika viktig, om man kan köra i tätort så kan man köra på landsväg.

Ekonomin en viktig faktor

Det är främst på grund av ekonomin som familjen Nordin väljer bort trafikskolan.

- Körkortet blev cirka 1 200 euro billigare för den äldre dottern. Det är en stor summa.

Körkortsreformen i korthet

Regeringen har kommit med ett förslag om att göra det lättare och billigare att själv lära sina barn eller andra att köra bil.

Förslaget överlämnades till riksdagen i oktober. Om det godkänns träder förändringen i kraft den 1.7.2018.

Tanken är att det ska bli billigare att ta körkort i Finland.

  • Enligt förslaget ska de obligatoriska teoritimmarna minskas från 19 till 4 och körtimmarna från 18 till 10.
  • Det blir större fokus på digitala självstudier och övningar med simulator.
  • För motorcykel ska minimiantalet lektioner vara fem, jämfört med dagens nio lektioner.
  • För mopedister försvinner det nuvarande hanteringsprovet och tre timmar undervisning. Kvar blir endast ett körprov.
  • Föräldrarna ska installera en separat bromspedal i bilen, men behöver inte avlägga ett teoriprov på förhand.
  • Fyra timmars utbildning i trafikens grunder krävs av dem som avlägger sitt första körkort.
  • Den ska kunna ges i skolan. Annars ska utbildningen ges i en trafikskola eller av någon annan aktör som Trafiksäkerhetsverket har godkänt.
  • För den som avlägger körkort för personbil föreslås en obligatorisk åtta timmar lång utbildning i att upptäcka riskfaktorer.

Markus Nordin säger att fördelarna med att själv lära sina barn köra bil bland annat är att man kan välja när man kör.

- Vi körde då vi hade tid och man kan köra mera än antalet oblogatoriska timmar.

Du måste väl också var en bra chaufför?

- Jag vet inte om jag är bra, men jag måste kunna trafikreglerna. Det behövs också vissa pedagogiska färdigheter för att kunna lära en annan. Jag var inte säker på att jag skulle klara det, men det gick bra.

Är du rädd för att missa något som trafikskolan behandlar?

- Nej, jag var så pass bra förberedd och hade studerat noggrant allt som fanns i litteraturen som hör till. Vi gick systematiskt igenom saker och ting.

Markus Nordin hade också genomfört ett teoriprov och en tent innan han övningskörde med dottern.

Nordin: Satsa på trafiksäkerheten

Då Markus Nordin började övningsköra med sin äldsta dotter skulle bilen vara besiktad innan de fick börja övningsköra privat.

Det skulle också finnas en extra spegel och bromspedal åt läraren. På bilens baksida ska det finnas en vit triangel.

En vit triangel bak på en bil som visar att det är en trafikskolebil.
Triangeln visar att chauffören övningskör. En vit triangel bak på en bil som visar att det är en trafikskolebil. Bild: Yle Trafikskola,körlektion

Markus Nordin tycker inte om regeringens körkortsreform. Han anser att man måste satsa på säkerheten i trafiken.

- Det är inte bra att minska på antalet obligatoriska lektioner och körtimmar. Det måste finnas en viss kontroll och tillräckligt med kör- och teoritimmar.

"Vem som helst borde inte få vara lärare"

Markus Nordin tror inte att trafiksäkerheten äventyras om det är till exempel föräldrar i stället för en trafikskola som lär ungdomar köra bil.

Han anser ändå att vem som helst inte borde få vara lärare.

- Trafiksäkerheten äventyras inte om föräldrarna har rätt attityd. Det kan bli problem om vem som helst som har körkort får vara lärare. Den som har haft körkort i bara två till tre år har inte så mycket erfarenhet, så läraren borde ha haft körkort en längre tid.

Veronica Montén intervjuade Markus Nordin.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland