Hoppa till huvudinnehåll

Sverige chockhöjer farledsavgifter - finländska rederier och riksdagsledamöter protesterar

Viking Lines fartyg Mariella ligger vid kajen i hamnen i Helsingfors.
Viking Lines fartyg Mariella ligger vid kajen i hamnen i Helsingfors. Bild: Mostphotos Helsingfors,Helsinki Port,Viking Line,M/S Mariella

En grupp finländska riksdagsledamöter protesterar i en skrivelse mot Sveriges beslut att chockhöja farledsavgifterna. Höjningen som träder i kraft nästa år skadar sjöfarten mellan Finland och Sverige, säger man.

Undertecknarna är Mats Löfström (svenska riksdagsgruppen), Joakim Strand (SFP), Peter Östman (KD), Wille Rydman (Saml) och Ville Skinnari (SDP).

Sjöfartsverket i Sverige har presenterat ett beslut på nya farledsavgifter, som träder i kraft den 1 januari 2018, det vill säga om bara drygt en månad.

Farledsavgiften stiger med nio procent

Farledsavgiften höjs med nio procent "för att säkerställa genomförande och utveckling av de tjänster som Sjöfartsverket tillhandahåller nu och i framtiden".

Farled vintertid
Farled vintertid Bild: Yle/Nora Engström fairway,väståbolands skärgård

Riksdagsledamöterna säger att de höjda avgifterna i allra högsta grad påverkar Finland.

- Sjöfartsverkets beslut höjer inte bara farledsavgifterna utan inför också en ny modell för att räkna ut dem.

De ger ett exempel: Ett större finländskt rederi med daglig trafik till Sverige får en avgiftshöjning på 76,8 procent från nuläget.

Handlar om stora pengar

Chockhöjningen kommer med bara sex veckors framförhållning, påpekar man.

- Rederier med trafik mellan Finland och Sverige får se sina årliga farledsavgifter stiga med många miljoner svenska kronor.

Riksdagsledamöter hoppas att Sverige kan ompröva beslutet så att inte sjöfarten mellan Finland och Sverige försvåras.

Mats Löfström 19.10.2016
Mats Löfström Mats Löfström 19.10.2016 Mats Löfström

Riksdagsledamot Mats Löfström från Åland är en av undertecknarna. Han säger att det är viktigt att banden mellan Finland och Sverige inte äventyras.

- Det har stor betydelse att vanliga människor besöker varandra, och där spelar passagerarfärjorna en stor roll, säger han till svenska Yle.

Skrivelsen publiceras på SVT:s opinionssida.

Rederierna bekymrade

De finländska rederierna har också protesterat mot den svenska höjningen.

Man står utanför Viking Lines kontor i Åbo
Jan Hanses, vd på Viking Line Man står utanför Viking Lines kontor i Åbo Bild: Yle/Maud Stolpe-Asunta Jan Hanses,verkställande direktör,Viking Line,vd

Viking Lines vd Jan Hanses sade till Ålandstidningen för några dagar sedan han är mycket missnöjd. Det är inte frågan om några småsummor, säger han.

- Vi betalar i dag ett par miljoner euro till det svenska Sjöfartsverket, men nu ökar dessa avgifter med mer än hälften.

De nya farledsavgifterna drabbar särskilt de rederier vars passagerarfartyg anlöper svenska hamnar ofta, det vill säga både Viking Line och Rederi Ab Eckerö.

Det nya systemet innebär i korthet att ju fler passagerare och ju mer gods ett fartyg fraktar, och ju oftare det anlöper en svensk hamn, desto dyrare blir det för rederiet.

Sverige backar inte

Enligt Ålandstidningen tänker det svenska Sjöfartsverket inte backa, trots den massiva kritik som riktats mot beslutet, också från svenskt håll.

Sjöfartsverkets generaldirektör Katarina Norén säger att de nya farledsavgifterna införs på prov, och att försöket utvärderas efter det första kvartalet nästa år.

Artikeln uppdaterades kl. 15:30 med Mats Löfströms kommentar.