Hoppa till huvudinnehåll

USA: Julens högtidshandel är igång

Julfönstren har öppnat i Macy´s varuhus i New York. Fantasirikt jullandskap i blått.
Julfönstren har öppnat i Macy´s varuhus i New York. Julfönstren har öppnat i Macy´s varuhus i New York. Fantasirikt jullandskap i blått. Bild: Bengt Östling/Yle Macy's,Julskyltning,skyskrapor,New York (staden),dekorationer

560 dollar – den summan planerar genomsnittsamerikanen använda till att köpa julklappar i år. Julen är viktig oberoende av religiös inriktning.

Men före det kommer både Thanksgiving Day, Black Friday och Cyber Monday som också är stora köphögtider.

Julhandeln är redan delvis igång i USA. Genomsnittssumman på 560 dollar (drygt 500 euro) är uträknad av ”The Conference Board” i New York. Det är en institution som mäter amerikanernas ekonomi och framtidsutsikter på många olika sätt.

Stort privat förtroende för ljus ekonomi

Summan har man fått fram genom att fråga amerikanerna om deras planer för julinköpen.

Konsumenterna har förtroende för den amerikanska ekonomin och sysselsättningen och vågar satsa pengar på julen.

Amerikanerna planerar visserligen inte använda mycket mer pengar än ifjol. Men de hoppas få sakerna lite billigare i år.

50% rabatt redan på juldekorationerna i varuhus i New York
Julrean redan börjat på varuhuset i New York 50% rabatt redan på juldekorationerna i varuhus i New York Bild: Bengt Östling/Yle julhandel,realisation,Macy's,julprydnader

Varför betala normalpris? Det kommer på rea!

Allt fler amerikanska konsumenter har vant sig vid reor, allt färre vill betala normalpris.

- Folk slår verkligen på stort på Thanksgiving och Black Friday. När erbjudandena tar slut drar de sig tillbaka, tar det lugnt och inväntar nästa rea, noterar Lynn Franco på The Conference Board.

Lördagen före julhelgen seglar upp till att bli nästa stora köphelg i USA.

Lynn Franco är sektordirektör för handel och konsumentfrågor vid The Conference Board.
Lynn Franco, expert på amerikanska konsumenters julbudget. Lynn Franco är sektordirektör för handel och konsumentfrågor vid The Conference Board. Bild: The Conference Board USA,handel,näthandel,The Conference Board

Cybermåndagen visar vägen till e-handel

Alltfler använder internet som köpkanal. För bara några år sedan var det 24 procent av de tillfrågade konsumenter som tänkte sig köpa mer än hälften av gåvorna över nätet.

Nu svarar 37 procent att hälften av deras köpta gåvor kommer via internet.

- Allt fler gör sina julinköp på nätet. Det är en stor bekvämlighetsfaktor att kunna sitta hemma med nätet öppet.

Shopping så mycket lättare över nätet

Det går vilken tid som helst på dygnet att göra jämförelser och efterforskning.

Näthandeln tvingar verkligen andra detaljhandlare att fundera på sin nätnärvaro, säger Lynn Franco, expert på hushållens köpvanor och ekonomi vid The Conference Board.

Många småhuttrande konsumenter på New Yorks gator instämmer. Det går snabbare, man behöver ingen transport, det blir billigare – och tryggare.

Hela huset inpaketerat med röda band pga julen, New York
Varuhusen får jobba hårt för att locka kunder in genom dörre Hela huset inpaketerat med röda band pga julen, New York Bild: Bengt Östling/Yle New York (staden),jul,taxi,paket,höghus,Julskyltning,Cartier

Gåvor oberoende av religion

Egentligen går julgåvorna för många under namnet ”Holiday gifts”. Julens kommersiella budskap sträcker sig utöver kristendomen.

President Donald Trump har i flera sammanhang krävt att handeln ska börja fira uttryckligen julen igen. Han ogillar uttrycket ”Happy holidays”, när det ju är den kristna ”Happy Christmas” som firas.

Många amerikaner vill undvika att såra eller stöta ut någon. Man väljer mer neutrala uttryck.
Den judiska högtiden Chanukka firas i år den 13 december och innehåller också gåvor.

Amerikansk jul i överflöd, julgransprydnader, figurer, statyetter, på hyllorna i varuhus iNew York
Utslätat julbudskap för att passa alla Amerikansk jul i överflöd, julgransprydnader, figurer, statyetter, på hyllorna i varuhus iNew York Bild: Bengt Östling/Yle julprydnader,Macy's

Man kan alltid köpa julgåvor åt sig själv

På julmarknaden i Bryant Park i New York har väninnorna Fran och Jessica just köpt julgåvor åt sig själva. Båda är judar och firar egentligen ingen jul.

Men Jessicas mans familj är katolsk, så där firar man stort. Hennes budget för julgåvorna är 1 500 dollar.

I det amerikanska systemet ingår också julgåvor till arbetskamrater. Det kan nog bli i form av pengar eller presentkort, säger Jessica.

Fran nöjer sig med mindre, men också där går det åt omkring 500 dollar.

- Det är så viktigt att få kunderna innan för dörren, förklarar Lynn Franco. Det kan ske antingen fysiskt eller via nätet. Det har redan skett stora förändringar i butiks- och varuhusnätet.

Fontän i vinterlandskap med skridskobana i Bryant Park, New York
Bryant Park har blivit ett jullandskap med marknad och skridskobana Fontän i vinterlandskap med skridskobana i Bryant Park, New York Bild: Bengt Östling/Yle New York (staden),Fontän,Bryant Park

Läs också