Hoppa till huvudinnehåll

Från rocksångare till korist - Västanfjärdsbon Thorvald Bergström sjunger nu på Kungliga Operan

Thorvald Bergström tittar in i kameran via spegeln på hans sminkbord.
Thorvald Bergström har också fått lära sig teatersmink. "Det ska vara så mycket smink att ingen egen hud syns", säger han. Thorvald Bergström tittar in i kameran via spegeln på hans sminkbord. Bild: Yle/Linda Söderlund Kungliga Operan,körsång,thorvald bergström

I fem år satsade Thorvald Bergström stenhårt på klassisk sång och för ett år sedan fick han jobb som körsångare på Kungliga Operan i Stockholm. Före det hade han sjungit i rockband, jobbat med båtar och med försäljning.

Inför premiären av Askungen övar kören med solisterna på stora scenen. Det är många detaljer som ska stämma överens: dekoren ska rullas in i rätt ögonblick, ljuset ska hänga med, kören ska ha koll på sången och dansstegen och hur de ska röra sig över scenen.

Rök och blåaktigt ljus på körsångare på Kungliga Operans scen
Kören har en stor roll i Askungen. Det är också mycket dans. “Inte direkt ballett då det är gubbkören, utan snarare folkdans”, säger Bergström.. Rök och blåaktigt ljus på körsångare på Kungliga Operans scen Bild: Yle/Linda Söderlund Kungliga Operan,Opera,scen,körsång,Askungen

I den här miljön trivs Västanfjärdsbon Thorvald Bergström. Och han har jobbat hårt för att ta sig hit.

- Det var en sånglärare som sa att jag kunde ha chanser att jobba inom den här branschen. Efter det låste jag in mig i fem år och satsade bara på sången, berättar Bergström.

Det är ganska mycket som blandas ihop i huvudet, men efter alla övningar så fastnar det nog någonstans.

Bergström har hela livet sysslat med musik och under många år turnerade han runt i Finland som rocksångare. Sedan fick han familj och tog en paus från musiken och försörjde sig med litet av varje.

- Jag jobbade lite med båtar, försäljning och försökte på allt möjligt. Men sen kom jag ändå tillbaka till sången och insåg att sången är det viktigaste och det som jag måste jobba med.

Rapduetten i Dracula är roligast

Bergström visar logen som han delar med en handfull andra körsångare. Härifrån har de utsikt över Kungliga slottet, Gamla stan och Lilla Värtan.

- Här är mina peruker och skägg för olika föreställningar och här i skåpet hänger mina scenkläder. Den här Draculadräkten är finast.

Porträtt på Thorvald Bergström som sitter i korsalen på Kungliga Operan.
Inövningen av en ny föreställning börjar alltid i korsalen. För några år sedan fick det byggas en ny korsal, eftersom den gamla hade bristfällig akustik och det fanns risk för att sångarna fick hörselskador då de övade. Porträtt på Thorvald Bergström som sitter i korsalen på Kungliga Operan. Bild: Yle/Linda Söderlund Kungliga Operan,thorvald bergström

På Kungliga Operan jobbar ungefär fyrtio skräddare och drygt tio perukmakare.

- I det här huset jobbar folk som är proffs på sina områden. Det finns också mycket resurser här, så det är roligt och lätt att jobba här.

Klassisk musik uppfattas ibland kanske lite akademisk... ...det är ändå känslan och det man levererar inifrån som är det viktiga.

Av de föreställningar som går på Operan just nu, trivs Bergström bäst i Dracula.

- Det är en stor och teknisk föreställning och jag har också ett litet specialuppdrag. Tillsammans med min kompis får jag göra en rapduett.

- Hur går det att rappa på beställning?

- Allt går att göra bara man övar, skrattar Bergström, men han vill inte visa sin raptalang.

Oregelbundna arbetstider sex dagar i veckan

Den stora mängden jobb har överraskat Bergström. Veckan innan var han med i fem föreställningar med tre olika operor, och dessutom håller han på att öva in två nya operor.

- Det är ganska mycket som blandas ihop i huvudet, men efter alla övningar så fastnar det nog någonstans.

Kungliga Operans praktfulla scen med kristallkrona och förgyllda pelare och detaljer.
Kungliga Operans praktfulla scen med kristallkrona och förgyllda pelare och detaljer. Bild: Yle/Linda Söderlund Kungliga Operan,scen

I kören jobbar 55 sångare och därtill körmästare och administration. Det är de kollegerna Bergström känner bäst och jobbar mest tillsammans med.

- Vi kommer ofta på jobb 10-11-tiden och jobbar till 14-15-tiden. Sedan har vi ledigt några timmar och på kvällen kommer vi tillbaka till föreställning eller repetition på scen. För tillfället jobbar vi så sex dagar i veckan.

Arbetsmängden varierar enligt operans repertoar. Just nu är det manskören som har mycket jobb, medan damkören får mera jobb i början av nästa år.

Drömmen är att få en egen roll

Bergström medger att det var lite nervöst att göra audition på Operan. Som rocksångare har han ändå sjungit mycket inför publik och var van att uppträda.

- Klassisk musik uppfattas ibland kanske lite akademisk, men då man kommer upp på den här nivån som man arbetar på i det här huset, så är det ändå känslan och det man levererar inifrån som är det viktiga. Jag hoppas att det var det som tog mig hit.

Två damer i färgranna pråliga klänningar på Kungliga Operans scen.
Askungen har premiär 25 november. Två damer i färgranna pråliga klänningar på Kungliga Operans scen. Bild: Yle/Linda Söderlund Askungen,Kungliga Operan,scen,Opera

Teaterarbetet är fysiskt tungt och det gäller att sköta om sin hälsa för att orka. På föreställningarna är kören med på scenen från början till slut. Sceniskt jobbar de lika som solisterna, men musikaliskt som en kör.

Bergström säger att han trivs väldigt bra med sitt jobb just nu och att han gärna stannar i kören några år.

- Sedan får man se om jag kanske någon gång får göra en liten roll, det hänger inte endast på mig. Och sedan får man se vart det leder.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes