Hoppa till huvudinnehåll

Jorden runt med allt som inte flyger

Torbjörn Pedersen på en resa mellan Grönland och Island
Båtar av olika slag har tagit Torbjörn till platser dit vanliga dödliga skulle ta ett flyg. Torbjörn Pedersen på en resa mellan Grönland och Island Bild: Torbjörn Pedersen Torbjørn Pedersen,torbjörn pedersen

Tänk om man bara kunde släppa allt, och bara resa och uppleva världen. Vissa, som Torbjörn Pedersen, gör precis det.

Torbjörn Pedersen kallas gärna Thor, enligt texten på hans hemsida Once upon a saga.

Pedersen är dansk, med finskt påbrå. Han har en bakgrund inom logistik, och senare egenföretagande. Och han har en uppgift.

Den är självpåtagen.

Han ska besöka alla världens länder, utan att använda flygtransport en enda gång för att ta sig dit.

Torbjörn Pedersen.
Pedersen ska besöka 203 länder innan han är klar. Torbjörn Pedersen. Bild: Torbjörn Pedersen torbjörn pedersen

Mer än halvvägs

Pedersen använder sig av FN:s lista över 193 länder, plus två observationsstater.

- Sen har jag kikat lite på planeten och lagt till lite, som till exempel Taiwan och Västsahara, berättar Pedersen. Och Storbritannien har jag delat upp i England och Skottland och Wales och så vidare.

Enligt Pedersens modifierade lista ska 203 länder besökas, och 142 i Afrika, Europa, Nord- och Sydamerika är redan avverkade.

Fyra år på resande fot

Men det handlar inte bara om äventyr. Inte längre.

- Projektet har hållit på i fyra år redan, och utvecklats en hel del från vad det var i början, berättar Pedersen.

Pedersen blev utnämnd till goodwillambassadör för Röda Korset i Danmark och tillbringar en del av sin tid i varje land med att besöka Röda Korsets lokala kontor.

Röda korset i Japan
Röda Koset i Japan står på Pedersens besökslista Röda korset i Japan Bild: EPA/Japan Red Cross Society response

Pedersen har fått utveckla sin egen insats rätt långt, men i det stora hela går det ut på att ta bilder, lyssna till lokalanställdas berättelser om verksamheten och försöka skapa intresse för dem via sociala och andra medier.

Som ett ytterligare projekt har han tänkt att sprida positiva insikter från de länder han åker genom, för att motverka mediernas ofta negativa rapporter.

- Det skaver lite mellan mediernas versioner av en given plats och den verkliga versionen. Verkligheten är ofta mera förnuftig och nedtonad. Det är som oftast folk som arbetar, går i skola, uppdaterar sociala medier, använder fidget spinners och sånt.

Skänk en slant och låt dig inspireras

Torbjörn Pedersens budget är knappast något som kvalificerar honom till jetsetarklubben, hans spännande tillvaro till trots.

Vägbygge i Mocambique
Vardag är vardag även för många i länder som ofta framställs i rätt mörka drag i medierna. Pedresen vill ge en positivare bild också. Vägbygge i Mocambique Bild: Victor Brott/ Sida mozambique

20 amerikanska dollar, alltså runt 17 euro, är det han gör av med i snitt per dag. Det här går till saker som mat, boende, transport och visum.

- Det här är ju ett genomsnitt, förstås. I vissa länder kostar allt mera, i andra betydligt mindre.

I början fick han sponsring via företag, men när det tog slut använde han sina sparpengar. Nu finansierar han sina färder med hjälp av crowdfunding - folk på nätet ger frivilliga bidrag för att ro projektet i hamn.

- Vissa har varit med sedan starten, andra tycker att det är värt det för att underhållas eller inspireras, säger Pedersen.

Oförutsedda händelser vardag

Vid intervjutillfället sitter Torbjörn Pedersen ofrivilligt fast i Kairo.

Han var egentligen på väg till Beirut i Libanon, men då han anlände med båt från Cypern blev han inte insläppt, så han blev sittande och fick vackert tuffa vidare till Egypten, där han nu sitter och försöker hitta en annan båt att åka med till Libanon.

Det här med att inte få komma in i länder på grund av visumproblem eller annan administration är inget nytt för honom, så han tar det med ro.

ebolamsittad
Rädslan för ebola har ibland gjort det svårare att röra sig fritt i Afrika ebolamsittad Bild: EPA/EMILIO NARANJO ebolaepidemin 2014

I Kongo-Kingshasa var Torbjörn tvungen att bli medborgare i landet för att kunna besöka det, och vid resan mellan Liberia och Elfenbenskusten var han tvungen att samla ihop en mängd underskrivna intyg från bland annat hälsovårdsministeriet, försvarsministeriet, och landets president på grund av den dåvarande oron för potentiella ebolautbrott.

För att lösa sådana här problem, måste man ibland be om draghjälp. Lyckligtvis har Pedersen kontakter från sin tid i logistikbranschen, och medhjälpare i hemlandet med kontakter.

Resan kräver fingertoppskänsla

Men det är inte bara administrativa problem, eller personliga säkerhetsproblem att ta hänsyn till. Pedersens nästa mål, Mellanöstern och sedan Asien, har platser som kräver lite politisk fingertoppskänsla. För att kringgå eventuella problem i vissa länder måste han planera.

Torbjörn planerar att besöka de arabiska länderna innan han beger sig till Israel.

al-Aqsamoskén i Jerusalem
Politiska spänningar i Mellanöstern kräver en noggrann reseplan. Torbjörn Pedersen känner sig ändå förvissad om att det alltid finns trygga platser i varje land att vistas på. al-Aqsamoskén i Jerusalem Bild: EPA/ATEF SAFADI al-aqsamoskén

När det gäller Syd- och Nordkorea kommer han att åka via Kina för att lägga ett land mellan – han kan inte åka direkt från Syd- till Nordkorea utan att hamna i trubbel, menar han.

- Det är rätt barnsligt att vuxna människor håller på med stilen att "om du varit i det landet får du inte komma in i mitt", säger Pedersen. Men det nu så det är.

Människorna på vägen är det viktiga

Men målet med hela resan, utöver att undvika flyg, är att träffa folk. Vanligt folk. Och förmedla deras vardag.

- I början handlade det om att ge projektet synlighet och jag berättade för folk jag mötte om det, säger han. Men jag märkte att samtalen alltid blev rätt likadana. Nuförtiden är jag mera intresserad av att höra deras berättelser, om deras problem och deras tankar. Målet i samtalen nu är att se hur länge jag kan hålla på innan någon ber mig berätta om projektet.

Torbjörn Pedersen.
Torbjörn Pedersen har en mera avslappnad attityd i dag Torbjörn Pedersen. Bild: Torbjörn Pedersen Torbjørn Pedersen,torbjörn pedersen

En bieffekt av alla möten är att Pedersen tvingats omvärdera sin egen inställning till folk runt sig. Han minns starkt ett av sina första möten i början av den fleråriga resan. Han stod utan husrum mitt i natten i Polen när en kvinna erbjöd honom en sovplats och mat, utan något i gengäld.

- Jag var inte så öppen för möjligheter och främmande människor då, och jag kände mig inte helt bra till mods. Men jag insåg att om jag ska resa runt i alla de här länderna och alla de här kulturerna så måste jag ta tillfällen i akt.

Vad gör man när man sett allt?

Torbjörn Pedersen har sextioen länder kvar att besöka och beräknar att det tar honom ytterligare två år.

- Jag var 34 år när jag började med projektet, nu är jag 38 och är säkert närmare 40 innan jag är klar.

Att alla dessa år med äventyr skulle göra återgången till vardagen trist bekymrar inte Torbjörn. Han förlovade sig för en tid sedan, och hoppas att kunna föreläsa, skriva och bilda familj i framtiden.

Motorn som driver allt

Men en fråga, den som många ställer sig när de hör om Torbjörn Pedersens projekt, kvarstår.

Varför har han valt att lägga minst sex år av sitt liv på det här?

- Det finns ännu ingen i världshistorien som besökt alla världens länder utan hjälp av flyg.

Torbjörn har alltid varit fascinerad av äventyr och bedrifter, berättar han. Milstolpar som månlandningen och första världsomseglingen inspirerar.

- Det här är min chans att göra något historiskt.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje