Hoppa till huvudinnehåll

Sömnskötare ger dig verktygen att tackla sömnlöshet - utan medicinering

Kvinna sitter i en säng med ansiktet i sina händer.
Var tredje finländare lider av tillfällig sömnlöshet. Kvinna sitter i en säng med ansiktet i sina händer. Bild: Mostphotos depression,gråt,kvinnor,mental hälsa,sorg,sömnlöshet,olycklig kärlek

Har du svårt att somna? Eller kanske du vaknar upprepade gånger under natten eller tidigt på morgonen? Enligt sömnskötare Soile Hällfors kan du lida av funktionell sömnlöshet.

Hällfors arbetar som sömnskötare och ger sömntips som inte kräver medicinering.

Var rutinerad och regelbunden

  • Se till att du går och sova och vaknar samma tidpunkt varje natt och morgon. Det här gäller även lediga dagar och veckoslut.
  • Naturligt ljus hjälper. Det gör gott att utsätta sig för dagsljus på morgonen, mellan klockan 8 och 11.
  • Motion och diet är viktiga hörnstenar.
  • Undvik sömnstörande ämnen som alkohol, tobak och koffein.

Hällfors påpekar att rutinerna inte måste följas till punkt och pricka. Om man stressar upp sig för att följa ett strikt schema kan det leda till mer sömnlöshet.

Före läggdags

  • Minska på belysningen hemma och varva ner ett par timmar innan läggdags.
  • Det lönar sig inte att motionera 2-3 timmar innan man lägger sig.

- Kvällsrutinerna ska inte skötas två minuter innan man lägger sig, säger Hällfors.

Om du vaknar

  • Titta inte på klockan. Det kan leda till prestationsångest kring att somna om.
  • Använd dig av ett "stoppord"

Användningen av "stoppord" är ingen magisk metod som fungerar på första försöket, utan kommer att kräva övning.

Metoden går ut på att man upprepar ett betydelselöst ord med två sekunders mellanrum. Det kan vara ord som "nu" eller "när". Tanken är att ordet inte ska påminna om någon specifik doft, färg eller smak.

Ordet ska inte uttalas högt utan munnen ska endast forma ordet ljudlöst.

Ordet upprepas i fem till tio minuter. Tanken bakom metoden är att stoppa irrande tankar. En person kan inte tänka och stava ord på samma gång.

Ett betydelselöst ord påverkar inte ditt känslotillstånd.

Sängen är till för sömn

  • Det lönar sig inte att tillbringa mycket vaken tid i sängen. Säng och sömn måste vara förknippade med varandra. Man ska hoppa i säng när man är trött och där ska man sova.
  • Om du inte är trött lönar det sig att stiga upp och gå någon annanstans för att varva ner. För vissa personer hjälper kamomillte, för andra en varm filt.

De här tipsen hjälper tyvärr inte för alla. En tredjedel måste söka andra metoder.

En annan tredjedel kan få stor hjälp av tipsen och den sista tredjedelen kan uppleva en viss lindring i sömnlösheten.

sömnskötare Soile Hällfors har gästat Yles Aamu-tv.

Originaltext: Yle Uutiset/Emma Grünn

Läs också

Hälsa

  • Läkare som påpekar vikten borde också kunna erbjuda hjälp

    Hurdan hjälp erbjuds den som vill ha hjälp med sin övervikt?

    Många överviktiga berättar att vikten ofta tas upp inom hälsovården fastän besöket gäller något helt annat. Ändå kan det vara svårt att få hjälp när man vill ha det. Hur ska läkarna egentligen göra? Vi frågar specialläkare Milla Rosengård-Bärlund.

  • Träning som är kul!

    Om du hör ordet motion eller träning, vad tänker du på då?

    Om du hör ordet motion eller träning, så vad tänker du på då? Är ordet negativt laddat? Är det skolidrotten där du blev vald sist? Är det blod, svett och tårar eller tråkig träning som aldrig tar slut? Isåfall är det dags att tänka om.

  • Nytt superantibiotikum utvecklas av forskare

    En molekyländring har gjorts i vancomycin.

    Forskare har gjort en molekyländring i vancomycin, ett centralt antibiotikum vid behandling av svåra infektioner, uppger FNB. Enligt forskarna gör den nya strukturen det svårt för bakterierna att utveckla resistens.

  • Ser ditt barn på nätporr?

    Allt yngre barn porrsurfar, vissa blir beroende.

    I Sverige är medelåldern för pojkar att första gången medvetet börja konsumera pornografi 12.3 år. De yngsta som uppger att de sett nätporr går på förskolan.

  • Synskadades förbund bekymrat: Man kan inte längre få service av människor

    Kritik mot att biljettförsäljningen upphör i tågen.

    Synskadade är bekymrade över att biljettförsäljningen inom kollektivtrafiken i huvudstadsregionen försvinner. Ordförande för förbundet finlandssvenska synskadade, Sune Huldin, ser det här som ett led i en samhällsutveckling där service som ges av människor minskar. Och det här drabbar synskadade.

  • Ta vara på din sömn!

    Publikens kommentarer om sömn och sömnlöshet.

    Vi frågade er om hur ni sover. Här är era kommentarer och råd kring sömnlöshet.

  • Sömnbrist tär på hjärnan och kroppen

    Speciellt immunsystemet försvagas om du lider av sömnbrist.

    Stresshormoner håller dig vaken. Om du stressar och belastar hjärnan eller gör fysiskt tungt jobb har du ofta stresshormoner kvar i blodet. Då kan det vara svårt att få sömn, säger Tarja Stenberg, sömnforskare vid Helsingfors universitet.

  • Om vi inte sover dör vi

    Viktigt att sova bra på natten för att må bra på dagen.

    Hur vi sover på natten påverkar starkt hur vi mår på dagen – och i livet. Tillfällig sömnlöshet är vanligt och inget att oroa sig för, men om sömnlösheten blir långvarig finns det skäl att söka hjälp. En god sömnhygien med regelbundna vanor hjälper de flesta, i vissa fall kan finnas anledning att låta undersöka sig på en sömnklinik.

  • Är vila nästa stora trend?

    Människan behöver sömn, vila och aktivitet i rätt balans.

    En sömnlös längtar efter sömn, en stressad längtar efter vila. Vi behöver en bra balans mellan sömn, vila och aktivitet. Men hur ska vi uppnå balansen?

  • Bihåleinflammation

    Känn igen symptomen och lär dig vad du ska göra.

    Hur vet man om man har bihåleinflammation? Måste man alltid ta antibiotika för att bli av med den? frågar en läsare. Öron-, näs- och strupspecialisten Johan Hedström svarar.

  • Mykoplasmalunginflammation

    Långvarig hackhosta, feber, ansträngd andning och ovanlig trötthet kan vara tecken på en lunginflammation förorsakad av den lilla mikroben Mycoplasma pneumoniae. Diagnosen kan vara svår att ställa men är viktig för att patienten ska kunna få rätt sorts behandling.

  • Laryngit (”falsk krupp”) hos barn

    Så hjälper du ett barn med andnöd.

    Skällande hosta och andningssvårigheter i samband med en förkylning betyder att infektionen har spridit sig till struphuvudet (larynx). Kall luft underlättar andningen. Om barnet har mycket svårt att andas kan det behöva sjukhusvård.

  • RS-virus hos spädbarn

    Infektionen kan vara livshotande för de minsta.

    RS-viruset, som just nu ger vanliga förkylningssymptom hos vuxna kan vara livshotande för spädbarn. Skydda din baby mot smittan och uppsök läkare om hen blir sjuk.

Nyligen publicerat - Hälsa