Hoppa till huvudinnehåll

Sömnskötare ger dig verktygen att tackla sömnlöshet - utan medicinering

Kvinna sitter i en säng med ansiktet i sina händer.
Var tredje finländare lider av tillfällig sömnlöshet. Kvinna sitter i en säng med ansiktet i sina händer. Bild: Mostphotos depression,gråt,kvinnor,mental hälsa,sorg,sömnlöshet,olycklig kärlek

Har du svårt att somna? Eller kanske du vaknar upprepade gånger under natten eller tidigt på morgonen? Enligt sömnskötare Soile Hällfors kan du lida av funktionell sömnlöshet.

Hällfors arbetar som sömnskötare och ger sömntips som inte kräver medicinering.

Var rutinerad och regelbunden

  • Se till att du går och sova och vaknar samma tidpunkt varje natt och morgon. Det här gäller även lediga dagar och veckoslut.
  • Naturligt ljus hjälper. Det gör gott att utsätta sig för dagsljus på morgonen, mellan klockan 8 och 11.
  • Motion och diet är viktiga hörnstenar.
  • Undvik sömnstörande ämnen som alkohol, tobak och koffein.

Hällfors påpekar att rutinerna inte måste följas till punkt och pricka. Om man stressar upp sig för att följa ett strikt schema kan det leda till mer sömnlöshet.

Före läggdags

  • Minska på belysningen hemma och varva ner ett par timmar innan läggdags.
  • Det lönar sig inte att motionera 2-3 timmar innan man lägger sig.

- Kvällsrutinerna ska inte skötas två minuter innan man lägger sig, säger Hällfors.

Om du vaknar

  • Titta inte på klockan. Det kan leda till prestationsångest kring att somna om.
  • Använd dig av ett "stoppord"

Användningen av "stoppord" är ingen magisk metod som fungerar på första försöket, utan kommer att kräva övning.

Metoden går ut på att man upprepar ett betydelselöst ord med två sekunders mellanrum. Det kan vara ord som "nu" eller "när". Tanken är att ordet inte ska påminna om någon specifik doft, färg eller smak.

Ordet ska inte uttalas högt utan munnen ska endast forma ordet ljudlöst.

Ordet upprepas i fem till tio minuter. Tanken bakom metoden är att stoppa irrande tankar. En person kan inte tänka och stava ord på samma gång.

Ett betydelselöst ord påverkar inte ditt känslotillstånd.

Sängen är till för sömn

  • Det lönar sig inte att tillbringa mycket vaken tid i sängen. Säng och sömn måste vara förknippade med varandra. Man ska hoppa i säng när man är trött och där ska man sova.
  • Om du inte är trött lönar det sig att stiga upp och gå någon annanstans för att varva ner. För vissa personer hjälper kamomillte, för andra en varm filt.

De här tipsen hjälper tyvärr inte för alla. En tredjedel måste söka andra metoder.

En annan tredjedel kan få stor hjälp av tipsen och den sista tredjedelen kan uppleva en viss lindring i sömnlösheten.

sömnskötare Soile Hällfors har gästat Yles Aamu-tv.

Originaltext: Yle Uutiset/Emma Grünn

Läs också

Nyligen publicerat - Hälsa