Hoppa till huvudinnehåll

Hon flög ut genom bussfönstret - klarade sig med små sår och blåmärken

tilda eklund står i en park i höstväder. hon bär glasögon och en svart jacka.
Det kunde ha gått betydligt sämre för Tilda Eklund när hon flög ut genom ett bussfönster. tilda eklund står i en park i höstväder. hon bär glasögon och en svart jacka. Bild: Yle/ Axel Brink Vasa

När Tilda Eklund skulle åka hem med bussen körde den i diket och hon flög ut genom fönstret. Kravet på att använda bälte i buss följs så där och det övervakas sällan.

Torsdagen den 23 november satt Tilda Eklund på bussen på väg hem mot Övermark från Vasa. Vägen var hal och en stark sidovind krängde bussen till vägrenen.

- Jag noterade inte riktigt att vi åkte av vägen, jag märkte bara att något var fel. Jag såg ut genom förarfönstret men såg inte vägen längre, säger Eklund.

Plötsligt känner inte Tilda Eklund bussätet under sig längre.

- Jag flög ut till höger mot åkern och rätt genom rutan, säger Eklund.

Hon krossade rutan i fallet och märkte när hon landade på marken att bussen ännu rörde på sig.

- Jag blev rädd för att bussen skulle falla över mig, säger Eklund.

Hon satte sig sedan på marken och försökte greppa vad som egentligen hade hänt. Lyckligtvis klarade sig Tilda Eklund utan några allvarligare skador, förutom några sår och blåmärken.

Jag blev rädd för att bussen skulle falla över mig― Tilda Eklund

Få använder bälte

Tilda Eklund hade inget bälte på sig när olyckan skedde. Det är hon absolut inte ensam om. Enligt en enkät som Trafikskyddet lät göra för ett drygt år sedan sätter inte ens varannan bussresenär bältet på sig.

- Vi önskar nog att det skulle vara mera känt att man ska använda bälte i bussen, säger Heli Lintamo på Trafikskyddet.

Heli Lintamo
Heli Lintamo Heli Lintamo Bild: Yle/Sofi Nordmyr lintamo

Bältet är på ditt eget ansvar

Om resenären är 15 år gammal eller äldre så ligger ansvaret över att använda bältet på resenären själv. Annars är det på förmyndarens eller busschaufförens ansvar. Den lagen gäller mindre bussar på under fem ton, exempelvis skolskjutsar.

Enligt lagen från 2006 ska alla bussresenärer ha på sig bältet. Om man inte har bältet på kan man få ett bötesstraff. I praktiken är det nästan omöjligt för polisen att övervaka att lagen följs.

- I Österbotten har vi närmast övervakat skoltransporter. Vanliga bussturer är svåra att övervaka. Egentligen borde en polis åka med från starten. Om man stannar en buss kan ju folk sätta på sig bältena då, säger Mikael Appel, konstapel på Österbottens polisinrättning.

Bussbolagen är skyldiga att se till att passagerarna vet om att bältet ska vara fastspänt. Det ska antingen ske muntligt eller via skyltar.

Mikael Appel från polisen i Österbotten.
Mikael Appel Mikael Appel från polisen i Österbotten. Bild: Yle/ Malin Hulkki polisen,mikael appel

Behövs lagen?

Det finns alltså en lag som kräver att man använder bälte i bussar, men den lagen följer inte ens hälften av finländarna. Dessutom är det så gott som omöjligt för polisen att sanningsenligt övervaka att lagen följs.

Enligt Heli Lintamo på Trafikskyddet behövs ändå lagen, om än främst som en påminnelse.

- Det finns förstås de som inte vet om att man ska använda bälte i bussen, men det är en ganska liten andel, säger Heli Lintamo.

Trafikskyddet uppfostrar

Trafikskyddet arbetar långsiktigt med att få folk att använda bältet i bussen. Man riktar bland annat in sig på familjer och försöker se till att de får in hälsosamma säkerhetsvanor i trafiken redan när barnen är unga.

Man håller också koll på skoltransporter och ser till att fordonen är korrekt utrustade.

- När det gäller vuxenbefolkningen informerar vi via olika kampanjer, säger Lintamo.

Vanesak - inte attitydfråga

Mikael Appel på polisen vill inte tala om bältesanvändningen som en attitydfråga. Det är främst en vanesak.

- Det fanns en lång period när man inte behövde använda bälte i bussar, och kanske man har tyckt att det är skönt att röra på sig och tala med folk.

Heli Lintamo tror att man på lång sikt kan förändra beteendet, på samma sätt som de flesta i dag använder bilbältet i personbilar.

- När lagen om bilbälte kom på 70-talet var folk väldigt emot den. I dag diskuterar man inte det längre, säger Lintamo.

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle