Hoppa till huvudinnehåll

Borgbacken prickas för skrämmande reklam

Vattentornet på Borgbacken.
Vattentornet på Borgbacken. Borgbacken,Vattentorn,höst

Nöjesparken Borgbacken fick under sommaren ta emot många klagomål om marknadsföringen för sin så kallad Skräckvecka. Nu prickas nöjesparken av Reklametiska rådet för att marknadsföringen varit för skrämmande för barn.

Enligt Reklametiska rådet hade Borgbackens val att annonsera på buss- och spårvagnshållplatser gjort att reklamen även nådde de allra minsta barnen, som inte kan läsa och förstå kontexten av reklamen.

Rådet anser att reklamen bröt mot god praxis eftersom reklamen, som riktas till barn och unga, inte får innehålla material som kan skada dem mentalt, moraliskt eller fysiskt.

Bilden visar en rödögd kvinna som kryper emot åskådaren.
Den här reklamaffischen ansåg Reklametiska rådet att var för skrämmande. Bilden visar en rödögd kvinna som kryper emot åskådaren. Bild: Handout Borgbacken

Borgbacken har självmant plockat bort reklamannonserna efter att ett 20-tal klagomål kommit in inom en vecka.

Borgbackens verkställande direktör Pia Adlivankin säger att man gjort ett misstag i reklamkampanjen.

– Den främsta målgruppen för Skräckveckan har varit personer över 16 år. I samband med att vi tog fram reklamen i fokusgrupper fanns det ingen som då tyckte att reklamen var för skrämmande. Men det vi lärde oss var att även om de äldre barnen är målgruppen innebar valet att göra reklam på till exempel busshållplatser att små barn inte kunde komma undan reklamen. Vi medger att det var ett misstag.

När skräckveckan arrangerades för första gången förra året fick Borgbacken, enligt Adlivankin, höra att reklamen inte var tillräckligt skrämmande.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen