Hoppa till huvudinnehåll

Finland 100 gör självständighetsdagen till en handelssäsong

Fyrkantiga chokladbitar med Suomi 100-tryck.
Fyrkantiga chokladbitar med Suomi 100-tryck. Bild: Lehtikuva Finland 100,Suomi 100 (satellit),choklad,Finlands självständighetsdag,självständighetens jubileumsår,sötsaker,Finland,marknadsföring

Den hetaste presentsäsongen är ännu bakom knuten men redan nu kan man se att försäljningen av Finland 100-produkterna gått bra. Det säger Pekka Timonen, generalsekreterare för organisationen Finland 100.

Ett 60-tal företag har sålt produkter med jubileumsårets varumärke. Det handlar om allt från städredskap till designglas och havregryn.

De slutliga försäljningsvolymerna klarnar först nästa år, men man har redan mätt finländarnas intresse för Finland 100-produkterna.

I våras uppgav en tredjedel av de över 15-åringar som deltog i Statistikcentralens studie att de är intresserade av att köpa någon Finland 100-produkt.

I september frågade man samma sak av dem som deltog i olika Finland 100-evenemang. Då uppgav en femtedel att de köpt jubileumsprodukter.

Många vill ha Finland 100-choklad

Timonens bedömning om god åtgång bekräftas av Liisa Eerola, kommunikationsdirektör på Fazer och ansvarig för koncernens kompanjonskapsprogram.

Till koncernens jubileumsprodukter i mataffären hör rågbröd, xylitoltuggummi och choklad.

I synnerhet choklad och tuggummi med Finland 100-märket har gått bra åt.

- Av leveransvolymerna vet jag att åtminstone handeln har varit intresserad.

Eerola säger att hundraårsfesten skapar en ny säsong i handeln.

- I normala lägen kommer inte självständighetshelgen upp i samma försäljning som julen. Nu ser man ganska mycket jubileumsprodukter framme i butikerna.

Konsumenter känner inte till kriterier

För den vanliga konsumenten ser varumärket Finland 100 ut som vilket som helst märke som till exempel
Nyckelflaggan som visar att varan är inhemsk, anser Jaakko Aspara, professor i marknadsföring på Hanken.

- Men för mig själv och säkert också för konsumenterna är kriterierna för Finland 100-märket inte helt klara. I det här avviker det från till exempel Nyckelflaggan, säger Aspara.

Företaget som fått rätten att använda Finland 100 är inte nödvändigtvis finskt. Det framgår inte heller hur stor andel av produkten eller tjänsten är finsk.

Det väsentliga är att företaget är aktivt i Finland och deltar i jubileumsåret med produkten och på något allmännyttig sätt.

Konsumenterna känner till många av produkterna som fått rätten att använda märket.

Till exempel Fazer skaffade rätten att använda märket för en redan känd choklad: Fazers Blå, som utsågs till Finlands mest uppskattade varumärke i en studie som Taloustutkimus gjorde för tidningen Markkinointi & Mainonta tidigare i år.

- För oss var det självklart att inte skapa en ny produkt utan att i marknadsföringen utnyttja den starka finska grunden i de utvalda produkterna, säger Eerola.

Text: FNB

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes