Hoppa till huvudinnehåll

Nerverna på spänn i affären? Allt vanligare att kunder mobbar försäljare

Arg rödhårig man skriker.
Arg rödhårig man skriker. vrede,bli arg,hipsters

Anställda inom handeln klagar på att de ofta blir utsatta för osakligt beteende från kundernas sida. Det handlar om mobbning, utskällningar och nedsättande benämningar, avslöjar färska enkäter.

Nu vill handelns arbetsgivare och fackförbund råda bot på problemet med en kampanj, som går under namnet Vänligt bemött.

Med den vill organisationerna fästa konsumenternas uppmärksamhet vid hur de behandlar expediter och personer som jobbar med kundservice.

Enligt utredningar som har gjorts under hösten verkar det som om folk beter sig allt sämre mot servicepersonal.

63 procent av dem som svarade på Finsk handels enkät säger att det blivit allt vanligare att personalen utsätts för skällsord och öknamn av kunderna.

30 procent av konsumenterna säger att de upplevt att andra konsumenter beter sig osakligt, och det sker för det mesta i affärer.

"Välbärgade kunder elakast"

En kvinna som jobbar i en stor mataffär i Helsingfors berättar för Yle Nyheter att de elakaste kommentarerna ofta kommer från kunder som verkar ha det bra ställt ekonomiskt.

Kvinnan blev nyligen djupt sårad av en äldre välklädd man som idiotförklarade henne.

- Det var en kund som verkar tycka om att göra människor ledsna.

- Han gjorde det klart för mig att bara akademiskt utbildade människor är smarta och att jag är verkligt dum. Han sade att jag är så dum att jag inte ens klara av att ta hand om mitt barn, berättar kvinnan som är gravid.

Kvinnan sitter ofta vid kassan och får en hel del ovett av sura och griniga kunder.

När det gäller berusade personer som kallar en hora kanske man inte tar så illa upp, säger kvinnan. När det är till synes vanliga respektabla människor som är elaka är det svårare att vifta bort.

Kvinnan säger att det verkar finnas ett förakt mot butikspersonal.

- Man tänker att kassapersonal bara är kassapersonal, man ser lite ner på dem. Lite som med städare.

Det handlar om arbetarskydd

Arbetsgivarna inom handeln ser med allvar på att kunderna allt oftare beter sig osakligt.

- Det handlar om arbetarskydd och personalens säkerhet, säger arbetsmarknadsdirektör Anna Lavikkala på Finsk handel. Vi är en stor sysselsättare och har många unga människor på jobb.

Servicefacket PAM:s medlemsenkät bekräftar att det verbala våldet mot expediter har ökat. Av försäljarna säger nio procent att de varje vecka utsätts för verbalt våld från kundernas sida.

En utredning som Arbets- och näringsministeriet gjorde år 2016 visar att det inte bara är affärspersonal som utsätts för dåligt beteende.

33 procent av löntagarna upplevde någon form av mobbning eller psykiskt våld i sina kontakter med kunder.

Läs också