Hoppa till huvudinnehåll

Finska skolbarns läsförmåga släpar efter andra länder - "barn måste ha en bra förebild för läsning"

Pojke läser bok.
Finska fjärdeklassare är inte längre andra bäst i världen på att läsa. Pojke läser bok. bokhyllor,pojkar,läsning

Den internationella undersökningen PIRLS mäter läsförmågan bland skolbarn i flera olika länder. Finland har trillat i rankingen från andra plats till femte.

Undersökningen mäter läsförmågan hos fjärdeklassare.

Ryssland och Singapore toppade listan.

De finska elevernas kunnande har inte försämrats men andra länder har helt enkelt passerat Finland.

Bland annat i länder som Sverige har läsförståelsen förbättrats avsevärt.

Finland innehade andra plats i den senaste undersökningen som gjordes 2011. I år har Finland trillat till femte plats.

50 länder deltog i undersökningen.

Vuxna tappar intresse för läsning

Undersökningens nationella koordinator Kaisa Leino anser inte att resultaten är alarmerande.

De finska barnens läsförmåga påverkas starkt av socioekonomisk ställning.

- Det går enkelt att se från hurdan familj barnet kommer och vad föräldrarna gör med barnet på fritiden innan barnet når skolåldern. Utvecklingen av läsförmågan hänger på de här sakerna. Högläsning för barnet stöder utvecklingen.

Enligt Leino förekommer sådana aktiviteter mer i familjer med högre socioekonomisk status.

Föräldrar svarade också på en enkät i undersökningen. Flera vuxna svarade att läsning inte intresserar dem alls.

Mängden vuxna som älskar att läsa har också minskat.

Det är alltså frågan om ett attitydproblem.

- Föräldrarnas svar är oroväckande. Barnen tar lärdom av vuxna, säger Leino.

Pappa läser högt till dotter.
Föräldrar kan uppmuntra barn till läsning genom högläsning av kvällssagor. Pappa läser högt till dotter. barn,läsning

Biblioteksbesök och kvällssagor lönar sig

Undersökningen visar inga större skillnader mellan områden eller kön.

Annat var fallet i PISA-undersökningen som gjordes på 15-åringar.

- Grundskolan erbjuder en stabil grund för inlärning och delar inte in eleverna i grupper. Skillnaderna klarnar senare. En människas förhållande till läsning skapas i barndomen.

För att uppmuntra barn till läsning bör vuxna läsa kvällssagor och ordna regelbundna biblioteksbesök.

- Det är inte frågan om pengar och utbildning utan snarare om barnet får en bra förebild som uppmuntrar till läsning, säger Leino.

Originaltext: Annika Rantanen/Yle Uutiset

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes