Hoppa till huvudinnehåll

Rekordpublik följde med firandet av Finlands självständighet – 2,66 miljoner tittare följde med festen på slottet

Tre festklädda män och tre kvinnor poserar med flagga
Tre festklädda män och tre kvinnor poserar med flagga Bild: Ilmari Fabritius Slottsbalen,Matilda Gyllenberg,Finlands självständighetsdag,katja johansson

Det blev tittarrekord då finländarna följde med festen på presidentens slott då Finland firade 100 år av självständighet.

I medeltal hade Fest på slottet 2,66 miljoner tittare under kvällen. Flest tittare såg sändningen vid tv-nyheterna klockan 20:30 och strax därefter. Då följde 2,8 miljoner tittare med festligheterna. I fjol följde 2,62 miljoner tittare med sändningen.

“Under ett jubileumsår som det här är det inte en överraskning att slå tittarrekord, men självklart känns det fint att tittarna uppskattar sändningen och den långa traditionen med festen på slottet. Med så här höga tittarsiffror samtidigt som sociala medier och nätet är starka visar det här igen en gång på en hur stark samlande kraft tv:n är. Sådana här gemensamma värdefulla och positiva upplevelser behöver vi”, säger ansvariga producenten Marko Krapu.

I medeltal såg 1,1 miljoner självständighetsdagens parad och lika många såg efterfesten. Sändningarna inför festen sågs som mest av 1,5 miljoner tittare.

Sammanlagt följde cirka 3,6 miljoner finländare med samtliga sändningar kring festligheterna. Antalet är lika stort som senaste år. Tittarsiffrorna ökar ytterligare om man beaktar bland annat de som såg programmet via Yle Areena och Yle Arenan.

På Yle Areena och Yle Arenan startades Fest på slottet 220 000 gånger. Programmet med gratulationsvideon från hela världen startades över 360 000 gånger.

“Vi har haft som mål att betona glädje och positivitet i våra program i samband med självständigheten redan under några år. Då har vi speciellt velat lyfta upp exempel på framgångar och saker vi kan vara stolta över. Det är exceptionellt att vår nation finns med bland de bästa i världen i så många jämförelser”, säger Marko Krapu.

Det här året kunde publiken rösta på festens vackraste klädsel via den nya yle.fi-appen. Kläderna gillades sammanlagt 107 000 gånger. På webbsidan https://svenska.yle.fi/slottsbalen finns samlat bilder, artiklar och videoklipp från festkvällen.

“Förutom omröstningen om den vackraste klädseln var ett annat populärt innehåll gratulationsvideorna som gjordes i samarbete med statsrådets kansli och konsulat. Också programmet om de ikoniska objekt som belystes runt om i världen till Finlands ära hade mycket tittare. Festbelysningen lyfte upp Finland som diskussionsämne i många länder och pekar på vilken internationell respekt Finland åtnjuter”, gläder Marko Krapu sig över.

Det här året gjordes Fest på slottet som en gemensam sändning på två språk, finska och svenska. Det gick att välja språk för referatet i tv:n. Det här var ett nytt sätt att förverkliga Yles lagstadgade uppgift som tvåspråkigt bolag.

“Av de cirka tjugotalet intervjuer som gjordes under festen gick en fjärdedel på svenska eller på två språk. Utöver det använde vi båda språken i intervjustreamen på Arenan och höll på det viset dörren uppe för finlandssvenskheten”, säger Krapu.

Källa: TV-mätarundersökningen, Finnpanel Oy - Yle

Bolaget