Hoppa till huvudinnehåll

Hamnen i Karleby växer snabbast i landet

Torbjörn Witting står på kajen i Karleby hamn, bakom syns flera fartyg. Vinter och is i hamnen
Hamndirektör Torbjörn Witting i hamnen i Karleby. Torbjörn Witting står på kajen i Karleby hamn, bakom syns flera fartyg. Vinter och is i hamnen Bild: Yle/Jukka Tyni witting

Den ökade ekonomiska aktiviteten i landet märks också i hamnarna och hamnen i Karleby växer snabbast av alla.

Jakobstad och Kaskö noterar också en tillväxt, i Vasa torde man stanna ungefär på fjolårets siffror för det här året.

Bra start på året i Karleby hamn

Året 2017 började med en rivstart i Karleby. Hamnen anlöptes av isklassade fartyg i Panamax-klassen och det gav en bra skjuts åt verksamheten redan från början av året.

- Det blev en superbra början på året, just nu ligger vi ungefär 10 procent över samma tid ifjol och december ser också bra ut, säger hamndirektör Torbjörn Witting i Karleby.

Ifjol låg volymökningen på 18 procent, 2018 blir den kanske under 10 procent.

- Vi har ändå en förväntan på lite mer än så för 2018.

Hamnen i Karleby kommer att hantera 7,4 miljoner ton gods det här året och siktet är inställt på 8 miljoner ton inom några år.

Det mer långsiktiga målet är 10 miljoner ton och då börjar hamnen i Karleby närma sig Helsingfors hamn i betydelse.

Hamnarna i Jakobstad och Kaskö växer också

I Jakobstad räknar hamndirektören Juha Hakala att tillväxten det här året landar på ungefär fem procent och 200 fartyg som anlöper hamnen.

År 2016 kom hamnen tillbaks över 1 miljon ton per år och tillväxten har fortsatt under det här året men långtifrån lika kraftig som i Karleby.

Det har skett en tillväxt också i Kaskö hamn under 2017 och nästa år väntas den växa ännu kraftigare, 10-15 procent. I år ligger volymerna på cirka 900 000 ton.

- Massasavedsimporten har ökat och cellulosaexporten ökat, säger Patrik Hellman, som är t.f. vd för hamnen i Kaskö.

- Vi bygger ut en kaj i yttre hamnen för tillfället för bulkvaror.

Patrik Hellman står med en gul väst på vid hamnen i Kaskö.
Patrik Hellman, t.f. vd för hamnen i Kaskö Patrik Hellman står med en gul väst på vid hamnen i Kaskö. Bild: Yle/Juho Karlsson Kaskö,Österbotten,kaskö hamn

Vasa hamn stampar på stället

Den minskade kolimporten märks i hamnstatistiken i Vasa och godsmängderna har minskat sedan 2011-2012 då de låg på 1,6 miljoner ton. Nu handlar det ungefär om 1,2 miljoner ton per år.

Teijo Seppelin, hamnkapten i Vasa.
Teijo Seppelin, t.f. vd för hamnen i Vasa Teijo Seppelin, hamnkapten i Vasa. Bild: Yle/Roger Källman seppelin

- Jag räknar med att flisimport i något skede kommer att ge utslag i ökade volymer i hamnen i Vasa, säger Teijo Seppelin som är t.f. vd för hamnen i Vasa.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten