Hoppa till huvudinnehåll

“Det var så märkligt att bo i en lägenhet att jag byggde ett läger i vardagsrummet” - för konstnären Meri Linna är livet en efterkonstruerad performance

Harrie Liveart performance
En gigantisk sockervadd hänger ner från taket mitt i ett galleri. Besökarna får äta av sockervadden och efter ett tag tittar konstnärerna fram genom fluffet. Performance med Harrie Liveart, dvs. Meri Linna och Saija Kassinen Harrie Liveart performance Bild: Harrie Liveart performance,konst

Då Meri Linna liftade runt i Europa i sex år visste hon inte att det lika väl kunde vara ett jättelångt konstverk, det förstod hon först då hon senare började studera konst och lärde sig vad performancekonst är.

- Jag kunde hitta på olika uppgifter åt mig själv, som att till exempel bära en sten av och an en hel dag. En gång liftade jag med en kaktus och han som plockade upp mig hade en massa bilder på kaktusar i sin bil. Det var ju ganska märkligt!

Meri reste inte som en traditionell backpacker utan förflyttade sin kropp från ett ställe till ett annat för att bli av med sin rastlöshet.

- Ett år bodde jag inte mer än två veckor på samma ställe.

Från Europa till Karleby

Konstnären Meri Linna
Meri Linna Konstnären Meri Linna Bild: Meri Linna konstnärer

Hon landade i Karleby efter att hennes mormor brutit höftbenet, och sökte samtidigt in till Nordiska konstskolan som finns i samma stad.

- Det är klart att jag blev väldigt utmattad av det och jag njöt väldigt mycket av att ha en fast punkt efter alla år av flyttande.
Samtidigt var det så märkligt att bo i en lägenhet så jag byggde ett läger i vardagsrummet där jag bodde.

En vänskap blev en tredje hjärna

Harrie Liveart
Meri Linna och Saija Kassinen Harrie Liveart Bild: Harrie Liveart

Under inträdesprovsveckan till Bilkonstakademin i Helsingfors träffades Meri och Saija Kassinen. De hittade genast varandra. Saija och Meri förde samman sina sinnen och bildade en tredje person, Harrie, och i hens namn har de fortsatt göra konst som Harrie Liveart.

Meri beskriver Harrie som en produkt av två hjärnor som smält samman, men ändå har sina helt egna viljor. Bakom Harrie finns också en stark vänskap.

- Vi jobbade första gången tillsammans i ett verk på en teaterfestival i Kiasma och där kände jag att vi kompletterade varandra, det var som en förälskelse.


Intermission på Kiasma 2010


Oddbirds, Avis Rarae 2014. I ett träd sitter två konstiga fåglar, Aves rarae, och spelar flöjt ur ur sina rumpor.

Oddbirds var ett resultat av en 19 dagar lång cykelutfärd, där konstnärsduon utforskade olika miljöer. Tanken var att flytta konsten ut i naturen istället för in i ett galleri.

Från ett sinne till ett annat

Meris pappa hade upptäckt yoga i vuxen ålder och frågade om Meri vill komma med på en kurs. De arrangerade också en tystnadsreatreat, där man man lever i tystnad tillsammans i flera dagar. Det var där Meri hittade hem.

- I samhället får man inte gå in i tankar som man har inom sig utan att bli ifrågasatt. Därför tyckte jag att det var väldigt skönt med tystnadsretreaten.

Genom att lämna bort ett sinne förstärktes de andra.

- Jag upptäckte att det fanns så mycken annan kommunikation än den verbala och jag blev väldigt fascinerad av det. Jag utvecklade ett sätt som jag ville förhålla mig till mitt liv på.

Levde i Mörker

Meri Linna på Bildkonstakademins vårutställning 2014
Meri Linna på Bildkonstakademins vårutställning 2014 Bild: YLE/Marit Lindqvist meri linna

Senare då Meri började bygga upp en konstnäridentitet kunde hon återknyta sina erfarenheter till sin konst. Som slutarbete på Bildkonstakademin gjorde Meri verket Retreat, som var ett utrymme med total avsaknad av ljus. Alltså beckmörkt. Meri levde själv i totalmörkret under fem dygn av den 25 dagar långa utställningen. Hon åt, sov och uträttade sina behov i mörkret.
Meri Linna: Retreat -teoksesta, 2014.
ur verket Retreat Meri Linna: Retreat -teoksesta, 2014. Bild: Meri Linna

- Vi lever i en så visuellt överladdad tid och vi skapar så mycket visuell information, men när får vi tid att se det? Jag ville ha tid för att begrunda saker.

Meri bjöd också in olika yrkesgrupper för att ta del av rummet på olika sätt. Till exempel samarbetade hon med dansaren Saija Luukkonen och gjorde en kroppslig, själslig och spatial forskning i rummet med en grupp människor i 12 timmar där ingen pratade.

- Jag har aldrig tidigare känt på en kroppsdel hos en okänd person av ren nyfikenhet. Det blev ju till slut någon form av dans i mörkret.

Nya utmaningar

Meri Linna vid foten av en staty i Köpenhamn
Meri Linna Meri Linna vid foten av en staty i Köpenhamn Bild: Yle/Bildtjänst konst,meri linna

Nu skall Meri återvända till sin mormors hemstad Karleby där hon också landade efter åren av flytter. Meri kommer att vikariera som biträdande studierektor på Nordiska Konstskolan.

- Jag har alltid velat bli vuxen och det är nu som jag känner att jag är tillfreds. Det är nu jag har hittat ro. Och kommit till ett skede där jag vill ge och inte bara ta saker.

Meri kommer också att ställa ut Retreat i Karleby på Nordiska Konstskolan under våren. Den här gången har hon med sig den svenska konstnären Tilda Dalunde, som kommer att skriva om sin upplevelse utan ljus.

Meri Linna
Född 1982 i Kristinehamn, Sverige
Utexaminerades från Bildkonstakademin i Helsingfors 2014, skulpturlinjen
Harrie Liveart performance duo bestående av Saija Kassinen och Meri Linna
Vikarierar som biträdande rektor på Nordiska Konstskolan 2018
Verket Retreat kommer att kunna beskådas i Karleby under våren 2018

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje