Hoppa till huvudinnehåll

Borgå Sjöräddare var ute under olyckskvällen vid Emsalö: ”Allt löst flög omkring inne i vår båt”

Sjöräddningsfarkost.
Sjöräddningsfarkosten har snart varit i bruk i tio års tid i Borgå. Sjöräddningsfarkost. Bild: Yle/Mikael Kokkola sjöräddning,navigation,borgå sjöräddare

Nere i Tolkis hamn har Borgå Sjöräddare sin hemmahamn och depå. Det blåser en lätt sydlig vind. Sjöräddningsbåten guppar vid kajen. Under olyckskvällen rådde helt andra omständigheter.

Besättningen, befälhavaren Sebastian Nilsson-Ollandt och däcksmännen Sakari Kinnunen och Alex Lyttinen, berättar om väldigt svår sjögång.

- I mörkret tog vi oss ut i krävande förhållanden lite efter klockan sju. Utanför Emsalö blåste det tretton meter i sekunden och sjön var väldigt grov att söka i, säger Sebastian Nilsson-Ollandt.

Sjöräddarna fick av gränsbevakningen i uppdrag att leta efter människor i det vilda havet. Sikten var ändå rätt god på grund av månsken.

Besättning ombord på sjöräddningsfarkost.
Befälhavaren Sebastian Nilsson-Ollandt och däcksmännen Sakari Kinnunen och Alex Lyttinen. Besättning ombord på sjöräddningsfarkost. Bild: Yle/Mikael Kokkola sjöräddning,navigation,Alex Lyttinen

- Vi fick ett eget område att söka i söder om olycksplatsen. Vågorna sköljde så högt över båten att vi inte kunde stå ute vid strålkastarna på hyttaket. Allt löst flög omkring inne i båten.

På sina ställen är det ännu lite uppochner ombord på sjöräddningsbåten efter räddningsinsatsen. Båten, en nästan tolv meter lång Boomeranger RIB C–1100 tillverkad i Lovisa, får goda vitsord av sin besättning.

- För vårt bruk är den alldeles ypperlig. Här finns utrustning för alla de olika uppdrag vi kan tänkas göra, säger Alex Lyttinen.

Inne i kajutan finns det sittplatser för fyra personer. Inredningen och utrustningen ger ett både professionellt och minimalistiskt intryck.

Sjökort framme i förarhytt.
Sjökort framme i förarhytt. Bild: Yle/Mikael Kokkola sjöräddning,navigation,borgå sjöräddare

Räddningsbåten är också snabb. Topphastigheten är 35 knop. På olyckskvällen tog det en halvtimme till Borgå fyr från hamnen i Tolkis.

- Mot slutet av färden fick vi ta ner på farten, då det gick så pass mycket sjö. Före det gick vi igenom vårt uppdrag och betonade säkerhetsaspekter, säger befälhavaren Sebastian Nilsson-Ollandt.

Under de fem timmarna ute till sjöss bytte besättningen om mellan olika uppgifter ombord.

- Att styra i det här förhållandet är verkligen tungt. Vi lyckades bra som ett team och frågade ofta varandra hur vi mår och orkar.

Sjöräddningsfarkost.
Sjöräddningsfarkost. Bild: Yle/Mikael Kokkola sjöräddning,navigation,borgå sjöräddare

Medan uppdraget pågick fanns det inte så mycket tid för egna tankar och funderingar, menar alla tre.

- Det här var förstås inget vanligt uppdrag, då vi visste att människoliv var i fara, men inte hann vi fundera så mycket då vi jobbade mot tiden och vädret, säger Nilsson-Ollandt.

Ute vid olycksplatsen och den omkullvälta lotsbåten fanns det enligt sjöräddarna gott om räddningsresurser på plats, allt från helikoptrar till båtar från Kotka, Borgå och Helsingfors.

- Nog hade man ett ”worst case scenario” i bakhuvudet medan man spanade, säger Alex Lyttinen.

Ombord på en sjöräddningsfarkost.
Ombord på en sjöräddningsfarkost. Bild: Yle/Mikael Kokkola sjöräddning,navigation,Alex Lyttinen

På söndagen var hela besättningen med på den krisgenomgång som Borgå stad ordnade.

- Så klart känner vi sorg för de anhörigas del och för de som jobbar på lotsstationen. Vi ser ju ofta lotsarna ute till havs och delar samma farvatten, säger Nilsson-Ollandt.

- Därför ville vi så gärna försöka hjälpa till.

I år har Borgå Sjöräddare haft omkring 60 utryckningar. Föreningens verksamhet är långt sponsorfinansierad.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland