Hoppa till huvudinnehåll

Tio skäl att sova tillräckligt

Kaffe och bok i en säng.
Går dina dagar som i en dimma? Kaffe och bok i en säng. säng,sömn,kaffe,Bok,morgon

Känner du dig trött? Slut? Totalt utmattad? Trötthet är det första tecknet på dålig eller otillräcklig sömn. Här är tio orsaker att prioritera sömn - det är inte bara tillåtet, utan direkt önskvärt.

Sömn är lika viktigt för oss som näring och motion. Därför ska man se till att man sover tillräckligt bra och tillräckligt länge.

Finländare sover i snitt mindre i dagsläget än ännu för några år sedan. En trötthetsundersökning från i fjol höst med 16 500 deltagare visar att finländare nu för tiden sover under sju timmar per natt.

Så nyligen som år 2012 var siffran över åtta timmar per natt. På fem år har vi förlorat en timme av vår nattsömn.

Ingen klarar sig med för lite sömn. Många forskningsresultat pekar på att det lönar sig att sova tillräckligt och satsa på sömnkvaliteten. Vi listar tio skäl att sova gott.

1. Du ser ljusare på livet

Dagen börjar bättre efter en bra natt och du är lyckligare.

Alla vet att livet kan kännas surt, till och med deprimerande, efter en dålig natt. En längre tidsperiod med otillräcklig sömn kan leda till att man känner sig nere och får depressionssymtom.

2. Sömn hjälper dig hålla vikten

Det är lättare att äta rätt när man känner sig pigg och utvilad. När man vakar för länge och sover för lite ger man lättare efter för frestelsen att prassla efter godsaker i skåpen.

På fem år har vi förlorat en timme av vår nattsömn.

Sömnbrist rubbar de hormoner som styr människans aptit och leder till att man oftare känner sig hungrig.

Enligt en undersökning vid Chicago universitet blir människor benägna att stilla sin hunger med snabba kolhydrater och godsaker när de är trötta. I det långa loppet kan sömnbrist med andra ord leda till att man äter för mycket och går upp i vikt.

Den som sover dåligt kan ha svårt att hålla vikten eller magra. Dålig eller otillräcklig sömn kan dessutom göra att det lagras bukfett och att midjemåttet ökar.

3. Sömn motverkar flunsa

Kroppen producerar antikroppar mer effektivt hos människor som sover tillräckligt. En trött människas immunförsvar fungerar inte på bästa möjliga sätt och kroppen kan inte bekämpa virus med full kraft.

I undersökningar där man har gett vaccin åt människor som sover gott och människor som lider av sömnbrist har det visat sig att de som sover dåligt producerar antikroppar sämre och att de därmed har sämre motståndskraft.

4. Sömn skyddar hjärtat och motverkar diabetes

Att sova sänker blodtrycket och minskar mängden kortisol, som är en stresshormon.

Kroppens insulinkänslighet är på normal nivå efter en bra natt. Sömnbrist sänker däremot fettcellernas insulinkänslighet och kan ge upphov till en liten infektion i kroppen.

Ett sådant infektionstillstånd har visat sig vara en bidragande faktor vid många folksjukdomar, som övervikt, kranskärlssjukdomar och diabetes typ 2.

5. Minnet fungerar och du lär dig mer

Hjärnan gillar att utmanas, men den behöver också vila. Bra och tillräcklig sömn är förutsättningar för en fungerande hjärna. Sånt du lärt dig på dagen lagras och förstärks medan du sover. En trött hjärna orsakar minnes- och inlärningssvårigheter.

Bara en sömnlös natt påverkar vårt minne och vår inlärning. Sömn är det enda som dämpar sömnbrist och dess negativa effekter. Ständig sömnbrist kan ge upphov till störningar i minnet och till och med alzheimers.

6. Du kan koncentrera dig och är uppmärksam

Det är skönare att ta sig an arbetsdagens utmaningar och lättare att koncentrera sig när man har sovit gott.

Sömnbrist har däremot en direkt inverkan på vår koncentration och uppmärksamhet. Ju mindre uppmärksam man är, desto större är risken att något går fel eller att det sker en olycka. Trötthet är en delorsak till exempel i många trafikolyckor.

Bra och tillräcklig sömn är förutsättningar för en fungerande hjärna.

Man är som tröttast på efternatten och på eftermiddagen, just när många rör sig i trafiken på väg hem. Det är bra att undvika att köra på efternatten i den mån det är möjligt.

7. Du tyder känslor bättre

En undersökning i tidskriften Sleep hävdar att människor som sover gott är skickligare på att tyda olika känslor på människors ansikten. Sömnbrist kan med andra ord göra att du har svårt att läsa andra människors känslor. Det kan dessutom vara svårare att uttrycka egna känslor.

8. Du ser piggare och fräschare ut

Begreppet skönhetssömn är ingen myt, om man får tro forskare vid Karolinska institutet.

Bra nattsömn kan nämligen göra oss snyggare. I undersökningen tog man bilder av försökspersonerna efter att de sovit ordentligt och efter att de sovit dåligt eller bara i fem timmar.

Resultatet är bekant för oss alla - människorna såg inte lika attraktiva ut när de var trötta.

9. Du vaknar naturligt utan väckarklocka

Har du svårt att vakna på morgonen utan väckarklocka och kaffe?

En person som sover tillräckligt vaknar på morgonen utan att väckarklockan ringer. Men när man sover för lite blir man i stället väckt mitt i sömnen för tidigt, och då kan man känna sig trött hela dagen.

En vuxen som sover tillräckligt behöver inga uppiggande substanser längs dagen.

10. Ta en tupplur om du ändå är trött

En kort tupplur är på sin plats om du känner dig trött på dagen! När nattsömnen har varit dålig kan du hjälpa situationen med en kort tupplur på 20 minuter. Den bästa tiden för en tupplur är mellan klockan 13-16. Drick en kopp kaffe före tuppluren om du är orolig för att sova för länge.

Expert: Tarja Stenberg, sömnforskare vid Helsingfors universitet

Ursprungstexten av Mira Pelo på Yle.fi/oppiminen

Vetamix

Nyligen publicerat - Vetamix