Hoppa till huvudinnehåll

Sjöfartslärare i Åbo om lotsbåtsolyckan: ”Det kommer säkert att påverka utbildningen”

lotsbåt i storm
Arkivbild. lotsbåt i storm Bild: Yle/Mikael Kokkola Lotsbåt,Varlaxudden

Det är fortfarande oklart vad som fick lotsbåten att kapsejsa utanför Borgå i fredags. Micael Vuorio, kursledare vid sjöfartsutbildningen i Åbo, har aldrig hört om en liknande olycka tidigare.

Det var på fredag kväll som en lotsbåt kantrade utanför Borgå och två kutterförare ombord omkom.

- Det är en tragisk olycka och det väcker givetvis tankar, säger Micael Vuorio, kursledare vid Aboa Mare i Åbo.

Vid sjöfartsutildningen Aboa Mare kan man bland annat utbilda sig till inrikesskeppare.

Som inrikesskeppare kan man jobba som befälhavare på fartyg inom Finlands gränser. Det betyder att man kan jobba på passagerarfartyg, lastfartyg, bogserbåtar eller som lotskutterförare.

Inrikesskepparexamen berättigar innehavaren till att i inrikes trafik fungera som befälhavare på fartyg vars bruttodräktighet är under 500.

- En lotskutterförare är en yrkeskompetens. Den här utbildningen ger ett behörighetsbrev som krävs för att bli lotskutterförare, säger Vuorio.

Olycksorsaken ännu oklar

Enligt Vuorio är det svårt i det här skedet att veta vad olyckan kommer att ha för effekt på deras utbildning.

- För att den ska kunna påverka framtida utbildning måste vi för det första veta orsaken till olyckan, och det vet vi ännu inte. Men sen när vi vet kommer det säkert tas i beaktande.

Lotsbåts för
Arkivbild. Lotsbåts för Bild: Mårten Lampén / Yle lotsar,lotsbåt

I och med olyckan i Borgå har säkerheten till sjöss varit på tapeten. Vad är det för säkerhetsfrågor som tas upp under inrikesskepparutbildningen?

- Man lär sig hur man ska hantera situationer då man hamnar i vattnet, hur man ska rädda sig själv och andra då man hamnar i en farosituation. Men i det här fallet lyckades förarna dessvärre inte ta sig ur båten.

Stort intresse för jobb till sjöss

Inrikesskepparutbildningen går ut på att lära sig navigera fartyg inom inrikes sjötrafikområden. Enligt Vuorio är utbildningen väldigt mångsidig.

- Man lär sig navigation, sjövägsregler och sjösäkerhet. Det ingår också radarutbildning, radioutbildning och maskinutbildning.

Maskinlaboratorium vid Axxell Pargas.
Arkivbild. Maskinlaboratorium vid Axxell Pargas. Bild: Yle/Lotta Sundström Axxell,aboa mare

Vuorio tillägger att man lär sig den teoretiska biten vid Aboa Mare, medan det praktiska jobbet undervisas till sjöss.

- Utöver den teoretiska utbildningen ska man göra en sjöpraktik på 8 månader.

Hur stort är intresset för att bli inrikesskeppare?

- Det är mycket stort. Vi har en mycket omfattande skärgård och det är många arbetsplatser som finns inom sjöfartsnäringen i inrikestrafiken. Om man räknar med maskinskötarutbildningen brukar vi ha ungefär 120 som går kursen varje år.

Läs också