Hoppa till huvudinnehåll

Onödigt och oestetiskt att installera skyddsräcken längs Borgå å – men fler räddningsredskap kan förbättra säkerheten

Livboj vid Borgå å
Livboj vid Borgå å Bild: Yle/Stefan Härus Borgå,Borgå å,Livboj,strandbodarna i borgå

Det är ingen mening med att bygga räcken vid Borgå å. Det ansåg Borgå stad redan efter olyckan som ledde till en mans död i april 2016. Flera räddningsredskap skulle däremot kunna vara ett alternativ.

Det var för snart två år sedan som en man föll i Borgå å mitt emot strandbodarna. Han avled på grund av olyckan.

Efter incidenten granskade stadens kommunteknik stränderna vid ån för att undersöka möjligheterna att förse åtminstone vissa platser med ett skyddsräcke.

Närmast handlade det om den plats mitt emot strandbodarna på den västra sidan av ån där mannen föll i.

Åkanten vid Borgå å
Det var här som mannen i april 2016 föll i Borgå å. Åkanten vid Borgå å Bild: Yle/Stefan Härus Borgå,Borgå å,åkanten vid borgå å

Beslutet om skyddsräckena består

Kommunteknikchef Kari Hällström vid Borgå stad säger att man inte har återupptagit tanken på skyddsräcken.

- Ärendet har inte förts längre efter det att vi undersökte möjligheterna efter olyckan i april 2016. Ett skyddsräcke skulle förändra miljön och påverka till exempel båtägarnas liv och leverne, säger Hällström.

Brandmästare Petri Lyttinen vid Räddningsverket i Östra Nyland ser inte heller han att skyddsräcken skulle förbättra situationen nämnvärt.

- Eftersom det inte skulle handla om höga pansarnät utan ett lägre järnräcke, skulle det innebära att man ändå lätt kunde kliva över och då skulle ett skyddsräcke vara rätt så betydelselöst, säger Lyttinen.

Brandmästare Petri Lyttinen vid räddningsverket i Östra Nyland
Brandmästare Petri Lyttinen. Brandmästare Petri Lyttinen vid räddningsverket i Östra Nyland Bild: Yle/Stefan Härus Borgå,petri lyttinen
Kari Hällström.
Kommunteknikchef Kari Hällström (Arkivbild). Kari Hällström. Bild: Yle/Jonas Blomqvist kari hällström

Sällan olyckan är framme

Under de senaste fem åren har räddningsverket fått rapporter om sju fall där personer har fallit i Borgå å.

I fyra av de fallen har räddningsverket inte behövt ingripa över huvud taget, utan människorna har kunnat ta sig upp för egen maskin.

- De resterande tre fallen har vi varit inkopplade på och med tanke på att de båda strandlinjerna är långa och att det rör sig rätt så mycket folk längs stränderna, så är nog antalet olyckor väldigt lågt, säger Petri Lyttinen.

Något skyddsräcke är inte nödvändigt enligt räddningsverket, men de andra livräddande redskapen skulle i viss mån kunna utökas.

Livboj vid Borgå å
Livboj vid Borgå å Bild: Yle/Stefan Härus Borgå,Borgå å,Livboj,strandbodarna i borgå

Räddningsredskap finns - men kanske inte tillräckligt

För närvarande finns det ett antal ställningar längs ån som innehåller stege, båtshake och livboj.

Mellan den gamla bron och Mannerheimgatans bro finns det totalt fyra ställningar med räddningsredskap.

- Om man ännu skulle återgå till att fundera på skyddsräcken så kunde platsen i så fall vara mittemot strandbodarna där strandkanten ligger lite högre, men i övrigt tycker jag att det inte behövs skyddsräcken. Däremot kunde antalet livbojar vara fler, säger Lyttinen.

Brandmästare Petri Lyttinen säger att skyddsräcken dessutom skulle vara mindre tilltalande estetiskt sett.

- Förutom att det inte skulle hjälpa så mycket så skulle det ju inte heller vara speciellt vackert i den här miljön, säger Lyttinen.

Livboj vid Borgå å
Livboj vid Borgå å Bild: Yle/Stefan Härus Borgå,Borgå å,Livboj

Inga skyddsräcken heller i stora städer

Kommunteknikchef Kari Hällström konstaterar att det är så här stränderna ser ut i de flesta städer där en å eller flod flyter genom staden.

- Oftast avgränsas ju ån av enbart en mur och så har det varit i tiotals år. På vissa ställen finns det visserligen grova kättingar fästa i stenpelare för att förhindra att bilar vid närbelägna parkeringsplatser rullar ner i ån men det är också allt, säger Hällström.

En öppen strand hör till bilden, det må nu sen handla om Åbo, Borgå eller Rom.

Inte ens i Amsterdam med dess kanaler har man skyddsräcken mellan gatan och kanalen överallt.

- Det är helt enkelt utseendemässiga och praktiska orsaker som gör att man drar sig för att bygga allt för skrymmande hinder mellan gator och vattendrag. Sådana skulle inte sitta i den kulturmiljö som en stad med en å innebär, säger Hällström.

Livboj vid Borgå å
Livboj vid Borgå å Bild: Yle/Stefan Härus Borgå,Borgå å,Livboj

Livbojar och redskap försvinner

Men att utöka den räddningsrelaterade utrustningen då?

- Det finns ett problem, vilket i och för sig inte är någon orsak till att inte genomföra idén, men när vi installerar nya livbojar och annan utrustning, så går det bara någon dag och så är allt försvunnet, säger Hällström.

Men tillbaka till den begravda tanken på skyddsräcken:

Precis som brandmästare Petri Lyttinen undrar också Kari Hällström om ett skyddsräcke sist och slutligen är någon lösning om man vill förhindra människor från att trilla i plurret.

- Man undrar ju om ett skyddsräcken verkligen skulle ha hindrat de personer som har fallit i ifrån att göra det. Det är naturligtvis svårt att säga, säger Hällström.

Väl i plurret skulle hjälpen kanske vara på plats snabbare om räddningsutrustningen skulle finnas tätare längs stranden och därmed närmare till hands.

Att det finns en handfull fall där människor hamnat i ån och där räddningstjänsten varit inkopplad förvånar Kari Hällström.

- Det förvånar mig att fallen är så pass många. Vi har inte fått rapporter om fler än om det tragiska fallet för snart två år sedan. Det var ju orsaken till att vi kollade upp möjligheterna att bygga skyddsräcken, säger Hällström.

Livboj vid Borgå å
Livboj vid Borgå å Bild: Yle/Stefan Härus Borgå,Borgå å,Livboj,strandbodarna i borgå