Hoppa till huvudinnehåll

Hälsoförsäkringar blev gräddfilen till vård - även om vården sker på distans

Stetoskop.
Läkaren lyssnar allt mer sällan på ljudet i stetoskopet och allt oftare på kunden i telefon. Stetoskop. Bild: Yle/Jyrki Lyytikkä hälsocentraler,läkare,Stetoskop

I tider av komplicerade vårdreformer verkar det finnas behov av en enkel lösning. Försäkringsbolag marknadsför sina hälsoförsäkringar med att man kommer förbi kön till vård.

Över en halv miljon vuxna finländare har en försäkring som täcker utgifter vid sjukdom, enligt Finansbranschens centralförbund.

Det här räcker inte för försäkringsbolagen. De vill ha ett ännu starkare grepp om kunderna.

Flera försäkringsbolag har valt att ta in hela vårdprocessen under eget tak.

Virtuella sjukhusbesök

Lokaltapiola har löst det genom att grunda ett virtuellt sjukhus där kunden kan beskriva sina besvär per telefon.

Med en telefontjänst behöver kunden inte lämna sitt hem för att få hjälp.

- Största delen av patienterna kan få en bedömning på distans. Det blir förstås viktigt att man upptäcker de fall där man måste hänvisa personen till en fysisk läkarmottagning, säger läkare Pia Luukkonen vid Lokaltapiolas tjänst Hälsohjälpen.

Händer och smarttelefon.
Händer och smarttelefon. Bild: Yle/Lotta Sundström sociala medier

De sjukskötare och läkare som jobbar för det virtuella sjukhuset sitter i en kontorsmiljö i Esbo. Sjukhuset samarbetar med vårdföretagen Mehiläinen och Pihlajalinna, där Lokaltapiola är delägare.

Hälsohjälpen har haft ungefär 100 000 kundkontakter i år och siffran väntas bli större nästa år.

Vårdreformen är en osäkerhetsfaktor

OP-gruppen tänker i samma banor som Lokaltapiola, men där ser lösningen helt annorlunda ut.

Sedan år 2013 har OP öppnat fyra egna sjukhus under namnet Pohjolasjukhus. Det femte inleder sin verksamhet under våren.

En kvinna och en läkare.
En kvinna och en läkare. Bild: Mostohotos \ lev dolgachov läkare,hälsovård,sjukvård,patient,patienter,vård (omsorg)

Vid Pohjolasjukhusen utförs undersökningar, dagkirurgi och rehabilitering. Sjukhusen har haft ungefär 50 000 kunder i år.

Pohjolasjukhusen verkar har fått draghjälp av vårdreformen. Den bedömningen gör åtminstone vd Samuli Saarni.

Han säger att folk har reagerat på att vårdreformen ses som en osäkerhetsfaktor i vården, därför har många skaffat hälsoförsäkringar.

Samuli Saarni
Samuli Saarni. Samuli Saarni Bild: Yle/Nina Bergman samuli saarni

Saarni tycker ändå att hälsovården har hamnat lite på efterkälke vad gäller digitaliseringen.

- Den nuvarande modellen är ganska traditionsenlig: man går till läkaren, får ett recept, går till apoteket och så vidare. Det här kommer att förändras. Nuförtiden kan en hel del skötas på distans. Det faller inte längre på tekniken, utan på att man måste få ut tekniken till människorna, säger Saarni.

Texten är baserad på Yle Uutisets artikel Soten sivuvaikutuksia: Terveysvakuutuksista tuli potilasjonojen ohituskaista av Aapo Parviainen.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes