Hoppa till huvudinnehåll

Aggressiv hemförsäljning ökar - äldre pressas att ingå renoveringsavtal för tiotusentals euro

Skriv ett brev
Enligt konsumentskyddslagen har man rätt att säga upp ett avtal inom fjorton dygn. Ifall det är fråga om en skräddarsydd eller måttbeställd produkt eller tjänst gäller inte detta ifall företaget redan hunnit börja tillverka produkten. Skriv ett brev Bild: Creative Commons / Octavio Lopez Galindo handskrivet

Ohederliga försäljningsknep. Påtryckning, press och till och med hot. Vittnesmål från äldre som blivit utsatta för fräcka hemförsäljare ökar. Mycket bekymrande, anser Konsumentförbundet.

En typisk situation är att två försäljare dyker upp med ett kaffepaket hos en ensam åldring i ett egnahemshus.

De vill sälja dyra produkter eller tjänster som till exempel nya fönster. Ofta får man det att låta som ett topperbjudande, trots att produkten ofta är överprissatt.

- Typiskt är att försäljarna inte ger sig av förrän den äldre personen skrivit under ett avtal, säger Juha Beurling som leder Konsumentförbundet.

Den äldre blir ofta även glad för sällskapet och täcks sedan av artighet inte säga nej då avtalet halas fram.

Det finns inga direkta siffror på hur mycket den fräcka hemförsäljningen ökat, men på bland annat Konsumentförbundet och konsumentrådgivningen har anmälningar om ohederliga försäljare ökat.

- Vi tycker att det här är förfärligt, säger Beurling.

Juha Beurling.
Juha Beurling på Konsumentförbundet efterlyser en ändring i lagen där man skulle ha rätt att säga upp sitt avtal även om det handlar om varor eller tjänster som är måttbeställda och skräddarsydda. Juha Beurling. Bild: Yle/Petri Burtsov konsumentskydd,Juha Beurling

Kylskåpet står tomt

Ofta är det via barn eller barnbarn som affären sedan uppdagas, då åldringens alla pengar går åt till att betala för renoveringen och hen därför inte har råd att köpa mat.

- Då anhöriga kontaktar företaget får de ofta som svar att avtalet är bindande eftersom de redan börjat tillverka den måttbeställda produkten.

Den dåliga nyheten är att det inte går att göra så mycket åt problemet, eftersom hemförsäljning inte kan förbjudas.

Vi tycker att det här är förfärligt― Juha Beurling, Konsumentförbundet

Enligt Beurling vore en lösning att skriva om lagen så att man alltid kan säga upp ett avtal inom fjorton dygn, oavsett om det är frågan om måttbeställda och skräddarsydda produkter eller tjänster.

Enligt konsumentskyddslagen har man alltså rätt att säga upp avtalet inom fjorton dygn, men detta gäller alltså inte om man köpt måttbeställda eller skräddarsydda tjänster.

Förbered dig mentalt i förväg

Också på konsumentrådgivningen har man märkt av det ökade antalet anmälningar av äldre som känner sig lurade.

Riktar dessa företag alltså in sig på just äldre?

- Svårt att säga, men de som kontaktar oss är oftast äldre, säger Magnus Åberg på konsumentrådgivningen.

Han påpekar att det inte är olagligt med hemförsäljning, men att problemet är att folk känt sig stressade i stituationen och därför skrivit under.

Och det kan handla om summor på tiotusentals euro.

- Ifall man skrivit under bör man reagera så snabbt som möjligt och skicka e-post till företaget där man meddelar att man vill frånträda avtalet, så att man efteråt kan bevisa att man försökt dra sig ur affären i ett tidigt skede.

Men om det gäller exempelvis plåttak eller rör så handlar det ju om måttbeställda tjänster?

- Man kan ändå bryta avtalet men då kan det bli frågan om skadestånd ifall företaget hunnit få kostnader på grund av att man drar sig ur.

Vad ska man göra om en hemförsäljare då ringer på?

Åberg säger att man väljer själv om man vill bjuda in försäljaren eller inte.

Huvudsaken är att man håller huvudet kallt och inte ingår avtal på grund av att man känner sig tvungen eller stressad.

Men det kan vara svårt att säga nej då försäljaren är mycket påstridig?

- Så är det, därför är det viktigt att tänka igenom på förhand hur man skall agera ifall någon ringer på.

Underskrift på avtal
Håll huvudet kallt ifall en hemförsäljare ringer på. Skriv under inga omständigheter på genast utan att ha fått betänketid och utan att ha tagit offerter av andra företag. Underskrift på avtal Bild: Yle/Sofia Lindahl underskrift

Hemförsäljning och distansförsäljning

Då det gäller hemförsäljning handlar det ofta om stora summor.

Telefonförsäljning, eller distansförsäljning som det kallas, kan också åsamka ekonomisk skada även om det ofta rör sig om mindre summor.

Det vet Ole Norrback, ordförande för pensionärsförbundet.

- Det är ett jättestort problem för dem det berör och bör tas på stort allvar, säger han.

Det som kommit till hans kännedom i egenskap av Pensionsförbundets ordförande handlar alltså i främsta hand om telefonförsäljning.

- Vitaminpreparat och tidningar. Tavlor, porslin och konstverk. Allt prånglas ut.

Norrback berättar till exempel om en äldre man som varken har bil eller körkort men som plötsligt var med i Automobilförbundet.

En annan pensionär med små inkomster som blivit medlem i Skattebetalarnas centralförbund.

- Det här är ju hedervärda organisationer men de varvar synbarligen medlemmar på ett tveksamt sätt.

Besvärligt med tidningsförsäljning

Tidningsförsäljarna är ett ofta förekommande problem. Ifall man tackar ja till ett tidningserbjudande ringer de snart från samma tidningshus och bjuder ut en prenumeration till. Och så vidare.

- Jag har stött på ett fall där en pensionär prenumererade på femton vecko- och månadstidningar.

Prenumerationer skall alltid sägas upp av personen själv via datorn, men personen i fråga hade inte ens en dator. På räkningarna finns det inte heller tydligt utskrivet hur man kan kontakta tidningshuset för att säga upp sin prenumeration.

- Det moraliska förfallet här är mycket stort.

Norrback påpekar att ifall man har en liten pension och måste betala stora kostnader för något man inte behöver så är man snart i stora ekonomiska svårigheter.

- Här tycker jag att handeln har glömt sitt moraliska ansvar, inte är det bara att sälja. Man har också ett ansvar.

Det moraliska förfallet här är mycket stort― Ole Norrback, Pensionärsförbundet

Norrback understryker att det givetvis finns hederliga försäljare också. Han efterlyser en likadan modell som finns i andra länder, det vill säga ett system där det inte räcker med enbart ett ja i telefon.

- Efter det sänder man ännu ut ett brev som skriftligen skall bekräftas. Detta vore ett stort steg framåt för då får den berörda personen betänketid.

På så sätt skulle man kunna garantera att de svaga inte utätts för ohederlig påtryckning och handeln skulle ta ett ansvar.

- Då blir det ett dubbelcheck på att kunden verkligen är intresserad och inte har blivit påtvingad det. Är inte handeln beredda att ta sitt ansvar så måste lagstiftarna se till att ta det ansvaret, säger Norrback.

Ole Norrback gästar Yle debatt 10.12.2015
Ole Norrback, ordförande för Pensionärsförbundet, anser att handlen borde ta ett större ansvar då det gäller försäljning till äldre. Ole Norrback gästar Yle debatt 10.12.2015 Bild: Heidi Finnilä / Yle ole norrback