Hoppa till huvudinnehåll

Ann-Katrin pressades av hemförsäljare - skrev under avtal om rörrenovering trots att de inte behövde förnyas

ann-katrin svenns
Ann-Katrin Svenns pressades att skriva under ett avtal om rörrenovering som hon inte behövde. Hon kom undan med blotta förskräckelsen, men många har inte samma tur i oturen. ann-katrin svenns konsumentskydd

Ann-Katrin Svenns vet hur svårt det är att avfärda en framfusig hemförsäljare. Hon kunde till all lycka häva ett avtal om rörsanering med hjälp av konsumentrådgivningen. Nu vill hon varna andra för att råka ut för samma sak.

I höstas ringde en större firma som utför olika slags renoveringar upp Ann-Katrin Svenns i Korsholm.

- En man sade att det fanns en representant i trakten och att de ville komma och diskutera rörsanering med mig.

Svenns sade att hon inte var intresserad och knäppte av samtalet.

Ett par dagar senare ringde det ändå på dörren och där stod representanten.

- Jag tyckte att han var hotfull från första början.

Representanten frågade ingående om huset och gick runt och tittade i alla rum.

Sade att huset var farligt

Han frågade hur gammalt huset var och när det senast gjorts rörsanering.

Huset som Svenns bor i är byggt på 1930-talet och rören har bytts ut under den tiden.

- Då sa han att han inte skulle våga bo i ett så gammalt hus eftersom rören är så gamla.

Svenns hade dock inte haft några problem med husets rör, och då hon haft lokala rörmokare på besök för att fixa mindre problem, hade ingen av dem nämnt något om att rören skulle vara i dåligt skick.

Försäljaren framhärdade ändå och sade att han hade ett bra erbjudande.

- Han räknade och tog fram sin dator och printade ut ett avtal.

Summan blev 12 500 euro.

- Jag blev förskräckt och sade att jag inte var intresserad, att jag inte har råd.

Försäljaren blev då allt mer påträngande samtidigt som Svenns kände sig allt mer osäker.

- Han sade då att jag kan få avbetalning och att det skulle bli en hundring i månaden.

avtal
Försäljaren sade att Ann-Katrin skulle få ett bra erbjudande ifall hon gjorde rörsaneringen. Summan landade på 12500 euro. avtal avtal

Fjorton dygns respit

Trots Svenns protester skrev försäljaren ut avtalet, sköt fram det och satte pennan i handen på henne. Hon sade då att det gick alldeles för snabbt, att hon måste få sova på saken.

Men det ville försäljaren inte höra talas om.

Svenns kände sig då så pressad att hon skrev under.

Efteråt drabbades hon av ångest och ringde en släkting.

- Han sade direkt att det här gått oärligt till. Han uppmanade mig att kontakta konsumentrådgivningen.

Via konsumentrådgivningen fick Svenns rådet att mejla firman och meddela att hon häver avtalet.

Jag tyckte att han var hotfull från första början

Hon blev instruerad hur hon skulle formulera sig och att dessutom hänvisa till Konsumenttvistenämnden.

Konsumenten har rätt att häva avtal inom fjorton dygn, men det vet inte alla. Om det handlar om skräddarsydda eller måttbeställda tjänster, gäller inte detta.

I de fall det handlar om större renoveringar som exempelvis rörsanering, byte av tak eller fönster, kan man alltså inte häva avtalet ifall företaget hunnit börja på med beställningen.

Men Svenns reagerade snabbt och fick därmed avtalet hävt.

Men hon är långt ifrån ensam om att ha blivit utsatt för detta.

Vd:n motsätter sig påtryckning som metod

På företaget som Svenns råkade ut för, säger verkställande direktören Ville Niinikoski att påtryckning inte hör till deras metoder.

Han är medveten om kritiken mot sitt företag men hävdar att de försöker eliminera sådana element och att de har regelbundna skolningar och kurser för sina försäljare.

Företaget har varit aktuella hos Konsumenttvistenämnden på grund av det aggressiva försäljningssättet, men Niinikoski hävdar alltså att han inte accepterar osjyssta metoder.

Företaget är dock inte ensamt om att få klagomål på grund av tvivelaktiga försäljningsmetoder.

Flera stora eller medelstora företag som utför renoveringar av olika slag har ifrågasatts.

Borde då kunden inte ges mera betänketid med tanke på att det är frågan om stora renoveringar?

- Jo. Speciellt i fall av rörsanering brukar vi ge betänketid, säger Niinikoski.

Men det fick inte Svenns.

- Då beklagar jag. Det ska inte gå till så, säger Niinikoski.

Försäljarna får provision, vilket kan leda till att vissa pressar på lite extra för att få kunden att skriva under.

Ingen annan ska avgöra behovet

Ann-Katrin Svenns kände en enorm lättnad efter att avtalet sades upp. Efteråt blev hon ilsken på sig själv för att hon gav efter för försäljaren.

Dagarna efteråt kände hon sig också väldigt otrygg i sitt hem.

Behöver då husets rör bytas ut?

- Nej, jag har i alla fall inte haft några problem med dem.

Svenns avråder bestämt för att ta emot hemförsäljare.

- Inte ska andra bestämma vad jag behöver eller försöka framkalla ett behov som inte finns eller behövs, säger hon.

Läs också