Hoppa till huvudinnehåll

Nya bussturer i Esbo drabbar svenska skolelever hårt: "Man har inte tagit i beaktande var de svenska skolorna finns"

Buss 112 till mattby stannar på hållplats vid biskopsbron i mattby, en våt decemberdag, i bakgrunden höghus
Biskopsbron i Mattby. Buss 112 till mattby stannar på hållplats vid biskopsbron i mattby, en våt decemberdag, i bakgrunden höghus Bild: Yle/Helena von Alfthan Buss,Mattby,kollektivtrafik,biskopsbron

De nya bussturerna inom Esbo gör det betydligt svårare för skoleleverna att komma till skolan i tid. – Det är oskäligt av HRT, säger ordförande för nämnden Svenska rum, Bo Lönnqvist (SFP).

– Det är ganska bedrövligt hela upplägget. Man har överhuvudtaget inte tagit i beaktande var de svenska skolorna finns. På finskt håll förekommer också en del upprörda röster, säger Bo Lönnqvist (SFP).

Från och med den 3 januari tas nya bussturer inom Esbo i bruk med nya tidtabeller. Tidigare har HRT i samråd med skolorna gjort upp tiderna så att de ska passa elevernas behov så bra som möjligt.

Bo Lönnqvist
Bo Lönnqvist, ordförande för nämnden Svenska rum. Bo Lönnqvist Bild: Yle / Petter Blomqvist Esbo,Svenska folkpartiet i Finland,Svenska Rum

På Helsingforsregionens trafik säger gruppchef Jonne Virtanen att de i vanlig ordning fått information om när skolorna börjar och slutar. Men han medger att det kan finnas luckor i de nya bussrutterna.

– I Esbo kommer vi att ha en del långa busslinjer där det finns flera skolor längs rutten. Då blir det svårt att få tidtabellerna att passa alla skolor. Dessutom har vi det problemet att skolorna inte samarbetar sinsemellan när de gör upp sitt schema, säger Jonne Virtanen på HRT.

jonne virtanen gruppchef på HRT visar nya busslinjer i Hagalund
Gruppchef Jonne Virtanen visar från vilket håll matartrafiken är tänkt att nå Hagalund. jonne virtanen gruppchef på HRT visar nya busslinjer i Hagalund Bild: Yle/Helena von Alfthan Helsingforsregionens trafik,jonne virtanen

Enligt Virtanen kan en stor del av de finskspråkiga eleverna i södra Esbo gå till skolorna. Eleverna i de svenska skolorna i Esbo är mera beroende av bussarna.

– De svenska bildningstjänsterna har ett mer glest skolnät och eleverna har längre skolväg än de finska eleverna, säger Jonne Virtanen på HRT.

mattby nya bussterminal före invigningen, en grå hall med gula pelare
I Mattby väntar en splitterny bussterminal på att matartrafiken ska kunna köra igång. mattby nya bussterminal före invigningen, en grå hall med gula pelare Bild: Yle/Helena von Alfthan Mattby,iso omena

"HRT borde nu ta tag i saken"

– HRT svarar inte på den feedback vi ger dem. De tycks bara lita på att det fixar sig. Men HRT borde nu ta tag i saken och göra ändringar i sina tidtabeller för det här fungerar dåligt, säger Lönnqvist.

Nämnden Svenska rum har ingen egentlig makt över HRT:s beslut. Men det är beslutsfattare från olika partier och olika kommuner som sitter i samkommunens styrelse och den vägen har de lokala politikerna möjlighet att påverka.

– Vi i nämnden Svenska rum gjorde ett initiativ till trafikplanerarna och HRT för att se över matartrafiken i södra Esbo så att linjerna betjänar skoleleverna på morgonen och eftermiddagen. Det gjorde man för Mattbyeleverna. Men nu finns det ingen rutt mellan till exempel Olars och Mattliden. Mellan Olars och Finno och Sommaröarna och Storängen fungerar morgonbussarna inte.

metroståg står vid en perrong på mattby metrostation
Mattby metrostation. Hit ska Esboborna ta bussen för att sedan åka med metro in mot Helsingfors. metroståg står vid en perrong på mattby metrostation Bild: Yle/Helena von Alfthan Mattby,Västmetron,metrostationer,mattby metrostation

Större förändringar av bussnätet tar minst två månader

Helsingforsregionens trafik kommer att följa med läget efter att den nya matartrafiken kört igång och gör ändringar om det behövs.

– Hur snabbt vi kan reagera beror på problemet. Vi kan ändra på tidtabeller med en snabb tidtabell. Men där måste vi förstås se till att det inte leder till problem på annat håll, säger Jonne Virtanen.

Att genomföra större förändringar av bussnätet tar minst två månader, eftersom HRT då måste förhandla med bussbolagen.

Den nya matartrafiken som inleds den 3 januari ska bestå av färre linjer som kör oftare. För många blir det längre väg att gå till hållplatsen, men väl där ska passagerarna inte behöva vänta länge på följande buss.

I rusningstid ska bussen komma på tio minuter på de mest trafikerade busshållplatserna, och på 15 minuter i vardagstrafik.

Läs mera:

Esboföräldrar rasar över nya bussturer : "HRT får inte använda metron som ursäkt för att försämra våra kommunikationer"

Föräldrar till skolbarn i Esbo är upprörda över hur bussturerna är planerade efter årsskiftet. Bussarna är inte längre synkroniserade enligt hur skolorna börjar.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen