Hoppa till huvudinnehåll

Viking Line överväger nya rutiner efter skottlossningen ombord

Viking Grace på väg in till Åbo hman.
Viking Grace på väg in till Åbo hman. Bild: Yle/Linus Hoffman M/S Viking Grace,Viking Line,viking grace,kryssningsfartyg,Runsala (ö, lat 60,43, long 22,20),Hirvensalo

Förra veckan inträffade en ovanlig incident ombord på Stockholmsfärjan Viking Grace. En person blev skjuten i huvudet och fick flygas från båten med helikopter för sjukhusvård. Nu funderar både rederiet och myndigheter hur säkerheten ska bäst tryggas.

Någon höjd beredskap eller betydligt striktare passagerarkontroller är ändå inte aktuella. Kari Riutta, säkerhetschef vid Åbo hamn, säger att säkerhetsläget är normalt och oförändrat trots incidenten ombord på Viking Grace.

En myndighetsutredning pågår och Viking Line har inlett en egen intern utredning kring incidenten ombord. Juri Jalava, sjöfartsskyddsinspektör på Viking Line, säger att rederiet eventuellt får se över sina rutiner.

– Dokumentationen kring händelsen har gjorts i Viking Lines incidentrapporteringssystem kring vad som hänt och vad som behöver ses över.

Angående eventuella nya rutiner säger Jalava att Viking Line hela tiden ser över rutinerna och en sådan incident ger absolut orsak att se över hur man jobbar idag och hur man kunde förbättra metoderna.

Själva incidenten i sig föranledde ingen ökning av antalet väktare ombord, möjligen behöver Viking Line fundera på hur man gör skyddskontroller och i vilken utsträckning. Nu görs stickprovsmässiga kontroller i den rådande skyddsnivån. Det är preciseringar i eventuella stickprovsprocedurer som närmast kommer på tal, säger Jalava.

Han försäkrar att passagerarna kan fortsätta resa tryggt. Med 217 miljoner passagerare sedan starten 1959 går det ändå inte att utesluta att vapen funnits med även tidigare.

– En sådan sak kan hända trots att kontrollnivån skulle vara högre, det är svårt att göra systemet vattentätt även om kontrollerna skulle vara hundraprocentiga.

Tre skyddsnivåer tillämpas och avgörs av myndigheterna. I rådande skyddsnivå 1 görs stickkontroller. För Viking Grace med nästan 3 000 passagerare skulle en hundraprocentig kontroll kräva att passagerarna skulle få vara minst två timmar tidigare i terminalen. Hundraprocentiga kontroller skulle vara väldigt resurskrävande och trafiken skulle inte löpa lika smidigt som nu, säger Jalava.

– De riktade åtgärderna är de som det läggs vikt vid och vi försöker genom riskanalyser se var och när kontrollbehovet finns.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland