Hoppa till huvudinnehåll

Rean börjar redan innan jul – vilket inte är exceptionellt tidigt

Två personer tittar in i ett juligt skyltfönster.
Julhandel i köpcentret Jumbo i Vanda. Två personer tittar in i ett juligt skyltfönster. Bild: Lehtikuva handel,jul,skyltfönster,Köpcentret Jumbo

De första reorna har inletts. Under de senaste åren har affärerna inlett sina reor till en del redan före julen, då de förr inte började förrän efter helgen.

- I år har vi i alla fall inte lagt märke till att de skulle ha inletts tidigare än förr. Antagligen kommer affärerna att följa mönstret från tidigare år, säger Tuula Loikkanen, intressebevakningschef vid Finsk Handel.

Ilkka Alarotu, kommersiell direktör för S-gruppens detaljhandel, uppger att man under julen rear bort sådana julartiklar som blivit kvar i lager. Han vill inte förutse hur efterjulsreorna kommer i gång.

Enligt Loikkanen är vinterkläder och vintersportutrustning typiska säsongsprodukter som hamnar på rea. Affärerna vill bli av med dem så att de inte behöver lagras i ett helt år.

- Det hör till handelns normala lagercirkulation, säger Loikkanen.

Stockmann inleder sina reor först efter jul, enligt utvecklingsdirektör Nora Malin. Hon säger att alla säsongsprodukter säljs på rea.

- Så gott som alla kläder och så vissa kosmetikprodukter och produkter för hemmet. Till Stockmann hör förutom varuhusen klädkedjan Lindex.

Hetaste kommersen i gång

Loikkanen uppger att julförsäljningen förväntas ha utvecklats mot det bättre jämfört med i fjol. Hela året har varit ett bättre år för handeln än det förra.

- Hittills har julförsäljningen förlöpt bättre än i fjol, bekräftar Alarotu. Malin instämmer på den punkten.

Reklam för att julrean börjar.
Reklam för att julrean börjar. Bild: Lehtikuva jul,handel,Rabatt,rea

Alarotu betonar att den innevarande veckan är väsentlig för hela julens kommers.

Även Malin säger att det slutliga resultatet av försäljningen inte är tydligt förrän om några dagar. Enligt henne är det de tre-fyra dagarna före jul som är de hetaste för kommersen.

- Vi har inte några exakta siffror, naturligtvis. De livligaste dagarna för försäljningen är nu.

Julen detaljhandelns huvudsäsong

Enligt Finsk Handel har julen behållit sin ställning som den viktigaste säsongen för detaljhandeln. Omsättningen för december är cirka 25 procent större än för de övriga månaderna i medeltal.

- För varuhusen och många inom specialvaruhandeln har säsongen ännu större betydelse, säger Finsk Handels chefsekonom Jaana Kurjenoja.

Text: FNB

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes